Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skriver her fordi det står at Mette er ekspert på endrometriose. Jeg er 25 år og sliter med sterke mensensmerter. Jeg vil nesten strekke meg til å kalle dem ekstreme da jeg kaster opp, nesten besvimer og generelt blir helt satt ut. Smertene har blitt verre i det siste. Jeg har også ganske vondt ved eggløsning. 

I tillegg kjennes det ut som at det ikke lenger bare gjør vondt i livmoren, men også på venstre side og det som føles som tarmen. Jeg har også problemer med fordøyelsen. Jeg ønsker å bli undersøkt for endrometriose, men opplever å ikke bli tatt seriøst. Jeg var hos gynekolog for litt siden hvor jeg ga uttrykk for at jeg mistenkte endrometriose. Da får jeg beskjed om at det er svært sjeldent, særlig at det har satt seg på tarmen, og at jeg bare burde begynne på p-piller. Det har jeg til slutt gjort, men det har foreløpig ikke hjulpet. Heller ikke smertestillende gjør susen. 

Når jeg skulle sette inn en tampong denne gangen, kjente jeg at det var hardt litt oppi og bak der. Litt dårlig beskrivelse, men jeg er ikke så god på anatomi. Er dette noe som vil være tilfelle hele tiden ved tarmendrometriose, eller bare under menstruasjon?

Det jeg lurer mest på er hvordan jeg skal komme meg til helsepersonell som har peiling på dette og som tar meg seriøst. Hva skal jeg be legen om for at denne skal sende meg videre i systemet? Eventuelt om jeg kan oppsøke noen direkte. 

Jeg føler at det er et sammensatt problem, mensenplager og fordøyelsesplager, men at jeg ikke opplever at noen setter dette i sammenheng.

Hadde satt utrolig stor pris på svar!

Anonymkode: 7bf37...66b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407832-endrometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver angående smerter ved menstruasjon er typisk for endometriose, så det undrer meg at du ble avvist. Som du sikkert vet, kan endometriose bar påvises ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi). Ved kjent endometriose er det mange valgmuligheter men det vanligste er å starte med p-pille og ta det uten pause så du forhåpentlig slipper menstruasjon. Blir det 'gjennombruddsblødning', kan du stoppe med pillen i tre dager og starte opp på nytt. Jeg vet ikke hvilken pille du har fått resept på, og det er ikke sikker forskjell på dem. Den gode, gamle Microgynon har lavest risiko for blodpropp og har vært mye brukt ved endometriose, og så er den billig. Hvis det ikke hjelper, synes jeg du skal å henvisning til sykehus som kan utføre laparoskopi. Kanskje din fastlege kan henvise deg direkte til gynekologisk avdelings poliklinikk? Hvis man finner endometriose ved laparoskopien, kan den fjernes og du kan evt fortsette med annen hormonbehandling (gestagen i form av p-sprøyte eller tabletter) for å hindre tilbakefall. Imens kan du bruke kombinasjon av Ibux og Paracet ved smerter.

Vennlig hilsen Mette

Her kan du finne mer informasjon: http://endometriose.no/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407832-endrometriose/#findComment-3653828
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...