Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å pøse på med c-vitaminer når jeg føler at jeg brygger på en forkjølelse e.l. Vanligvis stopper da utviklingen straks, og trekker seg tilbake i løpet av et par dager.

Lurer på om jeg kan gjøre det nå som jeg er gravid også? Jeg er i uke 25, og våknet igår med litt skurrende hals. Jeg tok en del c-vitaminer igår, men langt ifra så mye som jeg pleier (jeg pleier å ta ca 2000 mg fordelt over hele dagen når forkjølelsen truer, igår tok jeg 600) C-vitaminer er jo vannløselige, de skylles kanskje rett ut av kroppen igjen, eller går de innom fosteret som også får en overdose?

Hva vil du tro er minst skadelig, store doser c-vit eller en skikkelig forkjølelse (hvor jeg er helt avhenging av nesespray)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40784-store-doser-c-vit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Du har rett i det du sier, om at c-vit. blir skylt ut av kroppen når man får større doser enn kroppen klarer å dra nytte av. Det er også noe av årsaken til at man nå sier at c-vit. sjokk ikke har noe for seg. Har du imidlertid opplevd at det hjelper, så kan du sikkert ta litt større dose enn den daglige anbefalte dose, men jeg vil ikke anbefale deg å ta 2000mg.

En forkjølese er i seg selv ikke farlig for fosteret. Når du tar nesespray, er det lurt å ikke ta det mer enn i 10 dager, p.g.a. fare for avhengighet. Ellers ser man ikke på disse sprayene som noe truende for svangerskapet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40784-store-doser-c-vit/#findComment-153680
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...