Gå til innhold

asperger-morderen Adam Lanza

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jobber du ikke som klovn?;)

de liker vel å være i fokus når de ikke er nedstemte.

Anonymkode: 66ab4...340

ikke som direkte klovn, men  jeg bruker mye humor, komikk og selvironi. Klovner , eller de som liker å underholde andre med å være morsom indirekte eller direkte sliter hvis en del  med nedstemthet

Endret av FGT
Skrevet

Jeg fikk AS diagnose etter en grundig utredelse på to og en halv mnd. Ville finne ut av min nedstemthet som jeg hadde hatt i 30 år, da jeg første gang ble tatt helt på alvor å ble innlagt for utredning . Kom ut med dystymis og AS som hoved diagnose. Skriver bøker og holder foredrag om Asperger.

Har du dystymi? er det det samme som bipolar?

Anonymkode: 3028d...8c9

Skrevet

Har du dystymi? er det det samme som bipolar?

Jeg har dystymi, men bipolar en noe helt annet.

Skrevet

Tror litt for mye folk har fått Asperger, og at om man hadde klart å funnet ut hva Asperger/autisme skyldes så ville 70-90% av de med Asperger mistet diagnosen sin med gentest eller hjernescan. Er selv sjeleglad for at kriteriene strammes inn og at det forandres til autism spectrum disorder.

Har lest litt for mange saker om mordere i USA som hevdes å være autistiske.  Er mer nysgjerrig på om de har det etter autism spectrum disorder kriteriene.

Hvordan blir det foresten i norge, kommer alle til å måtte testes igjen etter autism spectrum disorder kriterier? eller kun de som har en svak grad av AS?

http://www.autism.com/news_dsmV

Skrevet

Tror litt for mye folk har fått Asperger, og at om man hadde klart å funnet ut hva Asperger/autisme skyldes så ville 70-90% av de med Asperger mistet diagnosen sin med gentest eller hjernescan. Er selv sjeleglad for at kriteriene strammes inn og at det forandres til autism spectrum disorder.

Har lest litt for mange saker om mordere i USA som hevdes å være autistiske.  Er mer nysgjerrig på om de har det etter autism spectrum disorder kriteriene.

Hvordan blir det foresten i norge, kommer alle til å måtte testes igjen etter autism spectrum disorder kriterier? eller kun de som har en svak grad av AS?

Det blir nok bare aktuelt hvis det er tungveiende grunner til å gjøre det.

Skrevet

Tror litt for mye folk har fått Asperger, og at om man hadde klart å funnet ut hva Asperger/autisme skyldes så ville 70-90% av de med Asperger mistet diagnosen sin med gentest eller hjernescan. 

Hvilke sykdommer er det du tenker de resterende 70-90% har da som de burde fått istedenfor? Og tror du du selv ville fått diagnosen da?

Anonymkode: e1590...fe3

Skrevet (endret)

Hvorfor er du glad for at  AS kommer under autismespekt forstyrrelser ?  Om noen mordere har AS diagnose, hva spiller det for noen rolle ? Diagnosen i seg selv fører ikke til kriminelle handlinger. Har forstått det slik at de som har fått As diagnose tidligere, får beholde den. Men viss AS fjernes fra  diagnose systemene, så kan du bare få en  Autismespekt forstyrrelse. Altså, man får ikke så mye å forholde seg til  hos en person med den diagnosen.   Tror ikke noe kan kalles en svak grad  av AS, vi er jo allerede på ytterkanten av autisme, hvor skulle grensen gå hen da ? Men en kan heller diskutere om AS faller inn under autisme . AS virker inn forskjellig på personlighetene, og noen takler diagnosen bedre en andre, så derfor er det så stor forskjell på de med As diagnosen, men hovedkriteriene er de samme.

Endret av FGT
Skrevet

Hei!

Jeg er glad for det samme,

merkelig mange som ikke har feks hatt merkbare vansker i barne og ungdomstid, og er asperger en:

utviklingsforstyrrelse, slik det sies, 

stemmer det dårlig med "alle" de som fikk noen problemer en gang i sen tenåringstid, voksenliv.

Jeg tror som deg det blir bedre når alt blir hetende autismespekterforstyrrelse,

så vil kanskje flere utredere rundt fordi skjønne forskjellen av at noe er medfødt og ikke ervervet,

med tanke på behandling og hva man kan oppnå av forbedring er det viktig å erkjenne denne forskjellen.

jeg har selv fått gos hjelp pg støtte og hjelp, men med et autismeutgangspunkt, dvs at jeg kan ikke bli kvitt autisme.

Anonymkode: 66ab4...340

Skrevet

Hvilke sykdommer er det du tenker de resterende 70-90% har da som de burde fått istedenfor? Og tror du du selv ville fått diagnosen da?

Anonymkode: e1590...fe3

er tilnærmet 100% sikker var hos en av de fremste i norge på Asperger/autisme, ble sendt dit av NAV, som syns jeg var litt ung for ung ufør. leste litt om hva denne personen hadde skrevet om AS og var 100% sikker på at jeg ville miste diagnosen selv. 
Denne personen kjente kriteriene for autism spectrum disorder svært godt, og sa at jeg med god margin klassifiserte til autism spectrum disorder. han sa også at så godt som alle med AS ikke var autister, men hadde andre diagnoser, og at de fleste var deprimerte på tidspunktet de fikk diagnosen, og straks depresjonen gikk over så var de tilnærmet normale!

har aldri følt meg normal selv, men har fungerte sånn noenlunde. så det at 80-90% av de med en Asperger diagnose har mindre symptomer enn meg gjør meg litt sjokkert, 

Skrevet

er tilnærmet 100% sikker var hos en av de fremste i norge på Asperger/autisme, ble sendt dit av NAV, som syns jeg var litt ung for ung ufør. leste litt om hva denne personen hadde skrevet om AS og var 100% sikker på at jeg ville miste diagnosen selv. Denne personen kjente kriteriene for autism spectrum disorder svært godt, og sa at jeg med god margin klassifiserte til autism spectrum disorder. han sa også at så godt som alle med AS ikke var autister, men hadde andre diagnoser, og at de fleste var deprimerte på tidspunktet de fikk diagnosen, og straks depresjonen gikk over så var de tilnærmet normale!

har aldri følt meg normal selv, men har fungerte sånn noenlunde. så det at 80-90% av de med en Asperger diagnose har mindre symptomer enn meg gjør meg litt sjokkert, 

Hva er dine hovedproblemer som følage as aspergers?

Anonymkode: ef6d3...824

Skrevet

Hva er dine hovedproblemer som følage as aspergers?

- null kroppspråk
- snakker ekstremt monotont og rart
- nyll øyekontakt
- ingen anelse hvordan jeg skal oppføre meg sosialt, var katastrofalt som barn katastrofalt som i rareste barnet på hele skolen. men en del bedre som voksen. folk flest jeg snakker med mener jeg må være gal eller dopet ned pga kroppspråket mitt, men jeg sier at jeg har Asperger, og at jeg ikke er spesielt gal!
- masse tvangslidelser og rutiner jeg følger 100%, dagen min er totalt preget av rutinter, og om rutinene brytes eller uforutsigbarheter dukker opp, så blir jeg helt forvirret.
- men hovedproblemet er vel at jeg fungerer dårlig sosialt, mener selv at jeg har oppført meg helt ok, men i studiesituasjoner ble jeg kjapt mobbeoffer eller outsider, samme hvor hardt jeg prøvde, så gikk over til trygd som 23 åring! etter at nav kjapt konkluderte med at jeg ikke kunne jobbe, selvom jeg scoret veldig høyt på de iq testene jeg tok, nå har riktig nok jeg flere diagnoser, men det er ingen tvil om at Asperger er den desidert mest alvorlige av de jeg har..

Skrevet

- null kroppspråk- snakker ekstremt monotont og rart
- nyll øyekontakt
- ingen anelse hvordan jeg skal oppføre meg sosialt, var katastrofalt som barn katastrofalt som i rareste barnet på hele skolen. men en del bedre som voksen. folk flest jeg snakker med mener jeg må være gal eller dopet ned pga kroppspråket mitt, men jeg sier at jeg har Asperger, og at jeg ikke er spesielt gal!
- masse tvangslidelser og rutiner jeg følger 100%, dagen min er totalt preget av rutinter, og om rutinene brytes eller uforutsigbarheter dukker opp, så blir jeg helt forvirret.
- men hovedproblemet er vel at jeg fungerer dårlig sosialt, mener selv at jeg har oppført meg helt ok, men i studiesituasjoner ble jeg kjapt mobbeoffer eller outsider, samme hvor hardt jeg prøvde, så gikk over til trygd som 23 åring! etter at nav kjapt konkluderte med at jeg ikke kunne jobbe, selvom jeg scoret veldig høyt på de iq testene jeg tok, nå har riktig nok jeg flere diagnoser, men det er ingen tvil om at Asperger er den desidert mest alvorlige av de jeg har..

Har folk fortalt deg at du snakker monotont og rart, eller er det bare noe du tror selv?

Hvor dårlig sosialt fungerer du, noen sier dem fungerer dårlig sosialt, men har både kjæreste, barn, venner og jobb/skole. Så hva mener du med dårlig?

Skrevet (endret)

Har folk fortalt deg at du snakker monotont og rart, eller er det bare noe du tror selv?

Hvor dårlig sosialt fungerer du, noen sier dem fungerer dårlig sosialt, men har både kjæreste, barn, venner og jobb/skole. Så hva mener du med dårlig?

ja masse folk har sagt du må da ha en diagnose for så å snakke om utstrålingen og måten jeg snakker på. har blitt mobbet ett helt liv pga at jeg oppfører meg rart, og har en ekstremt rar utstråling.
har 2 venner ca, aldri hatt kjæreste eller kysset en jente, selv ikke når jeg hadde meget bra utsende, ofte at jenter kom bort til meg og prøvde å snakke for så å gå etter 30-60 sec, når de merket hva de hadde startet å snakke med. prøvde å se om ett bra utsende kunne bære meg sosialt, til å få venner og kjæreste, men det virket ikke slik!
har aldri hatt ordinært arbeid eller kjæreste.
Når jeg sier fungerer dårlig sosialt mener jeg dårlig som i top 3 rareste elev på skolen, eller alltid den som alle så på som rar. jeg har ingen anelse hva jeg skal si eller hvordan jeg skal oppføre meg hvis folk snakker til meg. så det som blir sagt blir ofte opplevd som rart.

Endret av kasssy
Skrevet

ja masse folk har sagt du må da ha en diagnose for så å snakke om utstrålingen og måten jeg snakker på.

Masse folk sier du må ha en diagnose?  Har du kontakt med veldig uhøffelige folk;)

Hva slags rar utstråling, snakke og væremåte er det du har sånn helt eksakt?

Skrevet (endret)

Masse folk sier du må ha en diagnose?  Har du kontakt med veldig uhøffelige folk;)

Hva slags rar utstråling, snakke og væremåte er det du har sånn helt eksakt?

Her snakker dere mye om ting  som egentlig ikke har med diagnosekriteriene for AS å gjøre.

Endret av FGT
Skrevet

Her snakker dere mye om ting  som egentlig ikke har med diagnosekriteriene for AS å gjøre.

Monoton  og lav stemme og dårlig blikkontakt har da definitivt med diagnosekriteriene å gjøre!

Skrevet

Har du ikke lest deg opp på asperger? isåfal burde du gjøre det, vel ;)

Skrevet

er tilnærmet 100% sikker var hos en av de fremste i norge på Asperger/autisme, ble sendt dit av NAV, som syns jeg var litt ung for ung ufør. leste litt om hva denne personen hadde skrevet om AS og var 100% sikker på at jeg ville miste diagnosen selv. Denne personen kjente kriteriene for autism spectrum disorder svært godt, og sa at jeg med god margin klassifiserte til autism spectrum disorder. han sa også at så godt som alle med AS ikke var autister, men hadde andre diagnoser, og at de fleste var deprimerte på tidspunktet de fikk diagnosen, og straks depresjonen gikk over så var de tilnærmet normale!

Det er bra kriteriene strammes inn ja, og at færre får diagnosen. Denne klubben skal tross alt være litt eksklusiv. Er ikke for hvermannsen, dette, vei, vel.

Noe sånt.

Anonymkode: 942e1...379

Skrevet

Det er bra kriteriene strammes inn ja, og at færre får diagnosen. Denne klubben skal tross alt være litt eksklusiv. Er ikke for hvermannsen, dette, vei, vel.

Noe sånt.

Anonymkode: 942e1...379

Det bør være en 0.1% klubb for de aller aller mest eksentriske.

Anonymkode: 65a8d...1e3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...