Bedreviter Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Er bekymret fordi jeg alltid har hatt lite blødning. Det må nevnes at jeg har hatt hormonspiral etter fylte 30 år. Kanskje er det også at den hormon spiralen ikke avgir noe mer hormoner. I det siste har blødningene hoppet over med 2 mnd, men de siste gangene var det så mye at det var direkte ubehagelig! Er det normalt med mye blødning i overgangsalder? (akkurat 50 nå). Det virket mer normalt når den stoppet opp eller hoppet over........Blir også noe varm innimellom. Takknemelig for andres synspunkter. mvh bekymret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408107-unormal-mensturasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Du er altså 50 år og sannsynligvis midt i overgangsalderen hvor det er typisk med uregelmessige blødninger som du beskriver. Det kan gå over tiden, for så å komme en voldsom blødning. Det skyldes at den normale månedlige hormonregulering er ute av kontroll, sannsynlig på grunn av sviktende eggløsning. Da dannes ikke hormonet progesteron som er ansvarlig for reguleringen. Det at du har hetetokter som kommer og går, er også typisk for overgangsalderen. Hormonspiralen kan medføre at du ikke har full oversikt over blødningene. Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt din hormonspiral, kanskje den bør skiftes? Det beste vil være at du får henvisning til en gynekolog som kan vurdere din situasjon med hormonforhold og ev ultralyd av livmoren, og som kan vurdere behovet for skifte av hormonspiralen eller annen behandling for å regulere blødningene (evt med gestagen-hormon).Så ingen grunn til bekymring, det du beskriver er helt normalt i din alder.Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408107-unormal-mensturasjon/#findComment-3657021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.