Gå til innhold

Arb. ledig og sv. skapspermisjon

Anbefalte innlegg

Jeg er arbeidsledig med dagpenger og har termin i midten av mars. Jeg har endel spørsmål angående hvordan det blir når jeg skal ut i permisjon!

Når må jeg søke om permisjon? Kan jeg søke nå, eller må jeg vente til tre uker før forventet fødsel?

Vil det lønne seg for meg å søke om 42 eller 52 ukers permisjon?

For de som er yrkesaktive så er vel 4 uker av permisjonen forbeholdt faren. Hvordan blir dette når jeg ikke er i jobb? Meningen er vel normalt at jeg må gå tilbake til jobb når faren skal ta sine fire uker. Men, jeg har jo ingen jobb å gå tilbake til! Vil det da si at jeg må søke meg arbeidsledig igjen i de fire ukene han skal være hjemme eller fungerer det annerledes når jeg ikke jobber? (Vi har faktisk ikke råd til at den ene ikke har inntekt i fire uker). Og, i så fall - hvis faren må være hjemme, får han permisjonspenger etter sin lønn eller får han bare det samme som jeg får? (Som er veldig lite i forhold til hans lønn da jeg bare har dagpenger).

Det ble mange spørsmål og litt rotete dette her, men håper du tar deg tid til å svare!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40815-arb-ledig-og-sv-skapspermisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Fødselspenger til arbeidsledige regnes ut av de beste 6 mndr av de siste 10 før permisjonen begynner. Og den kan du begynne på når som helst fra det er 12 uker igjen til termin.

Hva som vil lønne seg for eg kommer jo an på hvilken situasjon du er i etter permisjonen. Er du da arbeidsledig vil jeg tro at det er like greit å ta 42 uker. Men dette må du tenke over selv - i forhold til når du ønsker å registrere deg som arbeidssøkende igjen.

Far får fp beregnet iht sin egen lønn dersom du har 100% stillingsandel som grunnlag for dagpenger. Han er bundet av ditt valg av dekningsgrad (80% eller 100%), og han får medregnet et grunnlag på max 6G (G=kr 51360 pr år).

Det er ikke noe krav at du er i jobb når han tar sine 4 uker.

Du har ikke noe sted å søke permisjon fra, men ta opp med aetat hvordan de vil ha melding om "permisjon" fra dagpengene.

Søknad om fødselspenger leverer du trygdekontoret.

Irene Grøneng

Fødselspenger til arbeidsledige regnes ut av de beste 6 mndr av de siste 10 før permisjonen begynner. Og den kan du begynne på når som helst fra det er 12 uker igjen til termin.

Hva som vil lønne seg for eg kommer jo an på hvilken situasjon du er i etter permisjonen. Er du da arbeidsledig vil jeg tro at det er like greit å ta 42 uker. Men dette må du tenke over selv - i forhold til når du ønsker å registrere deg som arbeidssøkende igjen.

Far får fp beregnet iht sin egen lønn dersom du har 100% stillingsandel som grunnlag for dagpenger. Han er bundet av ditt valg av dekningsgrad (80% eller 100%), og han får medregnet et grunnlag på max 6G (G=kr 51360 pr år).

Du har ikke noe sted å søke permisjon fra, men ta opp med aetat hvordan de vil ha melding om "permisjon" fra dagpengene.

Irene Grøneng

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...