AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hei. Jeg er 28år. har født to barn. første for 11år siden og andre for 2år siden.Etter den siste fødselen føler jeg at jeg aldri har klart å stramme opp skjeden igjen. føler meg helt slapp. når jeg var på seks ukers kontrollen sa legen det var ok. Men når jeg tar en finger inn så er det så vidt jeg kan kjenne at jeg kniper. jeg kniper hver dag, og jeg har jo ett barn fra før så jeg vet jeg gjør knipeøvelsene riktig etersom etter mitt første barn ble jeg som "normalt" igjen.. men etter barn nr to nå er det bare helt slapt. jeg merker det går ut over sex livet mitt. kjæresten sier det er godt for det og at han ikke merker noen forskjell, og jeg vil ikke plage han med problemet heller. men jeg vet ikke helt om jeg tror han. jeg føler nesten ikke at han er inni meg noen ganger og han kan bruke ganske lang tid på å komme, noe han før har vært ganske rask til..Kan skjede muskelen min være "ødelagt" uansett hvor mye jeg føler jeg kniper blir det ikke strammere, og sånn tre-fire cm inn i skjeder føles det bare som "et hult rom" eller hva jeg skal si. syns bare det er ekkelt.. Jeg har null problemer med å holde på en fis, heller aldri hatt noe problem med å holde på tissestrålen og har heller aldri "skvettet" av en nys. det har aldri vært i nærheten av å være et problem hos meg heller. så føler jeg burde vært mere stram i skjeden. og et annet problem. Etter den siste fødselen føler jeg meg helt "defragmentert" nedentil.. Ved skjede åpningen er det akkurat bare som mange "kjøttbiter som kranser seg rund, og det stikker litt sånn "hudbit" ut av skjeden, eller som ligger sånn i kanten av skjede åpningen.. er dette normalt, er jeg normal? føler hele skjeden min buler ut fra skjedeåpningen. men regner med legen hadde sagt noe når jeg har vært på undersøkelse om det var unormalt.. syntes i såfall det er rart om hun ikke har gjort det.. men nå er det jo snart to år siden jeg har vært der..Jeg føler meg hvertfall ikke normal nedentil og det føles veldig rotete ut med alle kjøttklumpene som ligger rundt skjeden. er det kanskje bare dårlig fikset etter fødselen eller hva er galt? Hva burde jeg gjøre? syns det er veldig flaut å gå til legen med dette.. og er det noe jeg kan gjøre eller noen hjelpemidler som kan hjelpe meg å stramme opp skjeden. i tilegg til knipeøvelsene? Det eneste jeg kan huske legen har sagt noe om ang skjeden min er at jeg har litt bakoverbøyd livmor eller noe sånt.. Anonymkode: 497b6...fd3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408193-ikke-stram-nok/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Det er helt normalt at det er som et "hult rom" fra 3-4 cm og innover, hvis ikke de jeg har vært sammen med også er unormale da. Etter min erfaring en det en ren myte at kvinner skal kunne knipe veldig hardt at de kan knekke nøtter etc (da hadde jeg holdt mine "nøtter" etc langt unna). Det kjennes bare så vidt når hun kniper, men er jo en morsom følelse. Jeg får litt følelsen av at du tenker litt for mye og kanskje bare oppdager ting du ikke har lagt merke til før. På den annen side har kanskje gynekologen være borti litt flere damer enn meg så, du får stole på henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408193-ikke-stram-nok/#findComment-3657992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Det er vanskelig å vurdere forholdene uten å undersøke deg. Det er ikke uvanlig at det oppstår slike forandringer etter fødsler og med alderen, men du er jo fortsatt ganske ung. Jeg vil foreslå at du ber din fastlege om å undersøke deg og evt få henvisning til gynekolog, gjerne på en gynekologisk poliklinikk på sykehus. Hvis du har fått de barn du ønsker, og det er tydelige tegn på slapphet i skjeden med kanskje blærne som synker ned (cystocele) eller rektum som poser seg inn i skjeden (rektocele), kan det rettes med et kirurgisk inngrep. Gynekologen kan også vurdere om det er noe unormalt ved skjedeinngangen. Det er ikke flaut å fortelle om slike problemer og få avklart om det er noe man må regne med etter to fødsler, eller om det er unormalt.Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408193-ikke-stram-nok/#findComment-3658851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.