AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hei .For en måned siden fikk jeg tatt prøver av livmorslimhinne grunnet uregelmessig mens og småblødninger,og tykk livmorslimhinneJeg har ringt for å få svar men gynekologen var ikke tilstede ,en sykepleier svarte meg og sa at det som sto på svaret var østrogenpåvirkning.. Hva betyr dét? Det kunne hun ikke svare på..... Men det var ikke farlig,sier hun. Jeg er jo redd for celleforandringer som er unormale.. Jeg bør også nevne at ca 12 dager etter utskskrapningen fikk jeg menstruasjon. Det betyr vel at jeg hadde eggløsning omtrent på operasjons tidspunktet. Kan det være derfor jeg var østrogenpåvirket?Hva gjør man for å behandle for mye østrogeninnhold,jeg har lest at det kan øke risiko for livmorkreft. Jeg er 39 år. Anonymkode: 9e2a8...a72 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408195-svar-p%C3%A5-cellepr%C3%B8ve/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 I en normal syklus produseres i første halvpart økende mengder av østrogen, det utløser via hormonet LH en eggløsning. På det sted på eggstokken hvorfra egget løsnes, dannes det som betegnes 'det gule legeme' som produserer en blanding av østrogen og progesteron. Hvis det ikke skjer befruktning, stopper hormonproduksjonen og det utløser en blødning. Progesteron er avgjørende for kontroll med livmorslimhinnen.Hvis eggløsning ikke skjer, kan østrogenproduksjonen fortsette, men uten dannelse av progesteron som er avgjørende for regelmessig syklus. Det kan oppstå hyperplasi i livmorslimhinnen som er godartet forandring, følge etter østrogenstimulering. Noen typer av hyperplasi kan utvikle seg videre til forstadier og etter lang tid evt. til kreft. Det er derfor viktig å behandle med et progesteronlignende hormon, gestagen. Det kan enten gis som en hormonspiral eller som tabletter 12-14 dager per måned.Slike uregelmessigheter er vanlig i klimakteriet, litt tidlig for deg, men det er ikke uvanlig. Det at du fikk blødning etter 12 dager kan tyde på at du var rett før eggløsning og at denne syklus var normal. Uregelmessig eggløsning kan komme og gå. Hvis du fortsetter med normal syklus, er det ikke nødvendig med behandling.Så snakk med legen om videre behandling, få evt henvisning til gynekolog. Det er ikke grunn til engstelse.Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408195-svar-p%C3%A5-cellepr%C3%B8ve/#findComment-3658095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.