Gå til innhold

Samværsfordeling når far flytter langt bort.

Anbefalte innlegg

Jeg har hovedomsorg, og far har samværsrett to helger i måneden. Retten er lite benyttet. Jeg bor i sør, han har flyttet langt nord. Han ser for seg at ungene kan komme oppover en helg i måneden. Pga logistikken (jeg har ikke bil) så ser jeg det som slitsomt for ungene å reise så langt (buss og tog og fly = 6 timers reise pr vei). Fredagen går til reising, og søndagen går til reising. 

Jeg hadde ønsket at han ble fornøyd med ferier, i tillegg har jeg tilbudt han å ha samvær her jeg bor, så kan jeg reise bort isteden. Dette ønsker ikke far.

Hva synes andre, hva er den beste løsningen her?

Fortsetter under...

BrukerErHeltAnonym

Jeg har hovedomsorg, og far har samværsrett to helger i måneden. Retten er lite benyttet. Jeg bor i sør, han har flyttet langt nord. Han ser for seg at ungene kan komme oppover en helg i måneden. Pga logistikken (jeg har ikke bil) så ser jeg det som slitsomt for ungene å reise så langt (buss og tog og fly = 6 timers reise pr vei). Fredagen går til reising, og søndagen går til reising. 

Jeg hadde ønsket at han ble fornøyd med ferier, i tillegg har jeg tilbudt han å ha samvær her jeg bor, så kan jeg reise bort isteden. Dette ønsker ikke far.

Det som er det beste for barna.

Jeg synes i utgangspunktet det er viktig at barna får opprettholde kontakt med sin far. Hvor gamle er de? Og har barna selv noen oppfatninger om saken?

Endret av frosken

Jeg syns det mest fornuftige er at han kommer til dere. Det er ganske bortkastet tid for barna å bruke 12 timer en helg i mnd på å reise. Når man jobber kan man som regel tilpasse arbeidstiden litt slik at han kan være der ganske tidlig på fredag og komme hjem sent på søndag. Ungene har jo tross alt skole å tenke på. Så å farte Norge på langs hver mnd tror jeg ikke er så heldig. Så kan de heller komme til han i feriene. Men om han ikke vil bo hos dere så er det vel ikke så mye du får gjort med det. Jeg syns det er viktig at han får ha tid med barna. Snakk med barna og hør hva de vil.

Annonse

Jeg synes i utgangspunktet det er viktig at barna får opprettholde kontakt med sin far. Hvor gamle er de? Og har barna selv noen oppfatninger om saken?

Ja opprettholde kontakten... han har hatt samvær med dem 3 ganger i år, så de er forsåvidt vant med at at kontakten er litt sporadisk. De er 5, 8 og 11 og 12 år gamle. Jeg har ikke spurt dem hva de selv vil ennå, men mener jo selv at de vil bli svært slitne av så mye reising, bare basert på den reisingen de hadde når han  bodde sørpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...