Elionoe Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg drar frem her en setning jeg leste i en tidligere tråd ang. BPA. Den er tatt ut av sammenheng, men gir mening for hva jeg vil frem til i denne tråden:"BPA skal brukes på arbeidsområder i livet som du ikke greier selv."Dette er en sannhet med modifikasjoner. Jeg er synshemmet. Jeg kan vaske opp selv og jeg kan brette klær selv, men vil både bruke mye mer tid og krefter på det enn en seende person. Dessuten vet jeg ikke helt sikkert om det er blitt rent. Jeg kan støvsuge og vaske gulv, men ser ikke om det blir rent eller ikke. For meg er en BPA en ekstra hånd og et ekstra øye. Når hun gjør en jobb på 1/3 av tiden, kan jeg bruke kreftene mine på andre ting, for jeg vil uansett bruke lengre tid på småting i løpet av en dag som seende ikke tenker over.Når jeg skal finne meg en kaffekopp i skapet, vet jeg omtrentlig hvor skapet er og jeg finner håndtaket til skapet. Jeg treffer noenlunde i riktig hylle hvor koppene står og jeg leter forsiktig etter en kopp for å ikke velte det andre som står i skapet. En seende åpner skapet og tar direkte en kaffekopp.Jeg kan lese postn min selv og arkivere den i økonomipermen min, men da må jeg:1. Finne ut hvilken side av arket det står tekst på vha. en lysindikator2. Skanne brevet og lese det på PC3. Skanne det en gang til for å få vite hvilken retning det er i (slik at jeg ikke setter det på hodet i permen)4. Konsentrere meg om hvordan jeg vrir og vender på arket før jeg huller det5. Finne riktig skilleark osv.Assistenten min ser på arket, huller det og setter det inn.Det handler med andre ord ikke bare om oppgaver man ikke klarer å utføre selv, men det handler om å utnytte krefter og energi utover døgnet på best mulig måte for meg som har en synshemning. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408222-hva-gj%C3%B8r-din-bpa-for-deg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.