Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Kvinne 35, brukt microgynon i mange år. Ikke slitt med mellomblødninger annet enn ved 3 brett i ett uten pause. Forrige mnd fikk jeg en lyserød liten blødning midt på brettet en gang ved dobesøk. Tok en ukes pause etter brettet var ferdig. Nå etter ca en uke på nytt brett, kom det plutselig litt svie og ganske mye mørkt blod.

Det passer veldig dårlig med blødning nå. Kan det komme av stress, eller kan det være at kroppen plutselig får blødninger? 

Anonymkode: dfdba...370

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408265-m%C3%B8rkebrun-mellombl%C3%B8dning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Et er helt sikkert, det er ikke stress som gir slik blødning. P-pillen overstyrer hormonforholdene som ellers reguleres ved et samarbeid mellom hjernevedhenget, hypofysen, og eggstokkene.

Den vanligste årsak til mellomblødninger er blødninger fra livmorhalsen på grunn av 'ektopi' som vil si at det er rikelig og blodrik slimhinne på utsiden av livmorhalsen. Det ses ofte hos kvinner i fruktbar alder som en følge av østrogenpåvirkning. Kvinner som er ekstra påvirket av østrogen, som ved bruk av p-pille eller under graviditet, er spesielt utsatt. En ektopi kan påvises ved en vanlig underlivsundersøkelse. Det kommer lett blødning, f.eks. ved prøvetaking (celleprøve) eller ved samleie.

Det er viktig å utelukke sjeldnere årsaker som godartede polypper eller ondartede forandringer, selv om de er sjeldne i din alder. Så få foretatt en underlivsundersøkelse med celleprøve og evt også utelukke infeksjon. Hvis det er behov for behandling, kan laserbehandling være aktuell, men ektopien kommer gjerne tilbake.

Du bruker p-pille uten pause, og det vil jeg også anbefale. Du kan evt bruke den svakere Loette som inneholder samme hormoner som Microgynon.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar! Loette brukte jeg i flere år, men måtte bytte til Microgynon da det plutselig ble småblødninger med Loette. Det er derfor jeg er litt bekymret nå - altså for at det blir det samme med Microgynon. Det er mulig jeg kan ha tatt en pille på brettet forsinket, men synes det er rart at jeg blør så fort. Sist gikk det 5 dager av den pillefrie uken før det kom blødning. Hvis detter er grunnen til blødning, (skal også få sjekket det du nevner ovenfor) må jeg da gå ferdig brettet før jeg kan ta en ukes pause, eller kan jeg ta en pause allerede nå etter kun ca 10 dager for å forhåpentligvis få det i normalt gjenge igjen?

Anonymkode: dfdba...370

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...