Gå til innhold

ung med hjertesykdom

Anbefalte innlegg

Hei!

Også yngre mennesker, uten sannsynlighet for hjertesykdom kan bli rammet av dette.

Jeg ble nylig rammet av et illebefinnende, på en måte kom det ganske raskt, dvs den akutt innsatte forverringen, selv om jeg i ganske mange uker har hatt smerter i bryst og hjerteregion, med andre symptomer som tungpusthet, nattesvette og hjertebank, hovedsakelig om natten og i hvile. Fordi jeg verken er overvektig, røyker eller er i noen risikogruppe for dette, tenkte jeg det kanskje skyldtes stress, jeg spurte også noen på forumet her på pm fordi jeg følte meg så dårlig om nettene, og ble beroliget med at dette ikke var rellatert til hjerte, vedkommende skrev det ikke medførte smerter, og jeg hadde jo smerter hver natt.

Men det var altså rellatert til hjerte, smertene, og etter flere dager på sykehus, med mange ulike prøver og undersøkelser vil jeg nå bli fulgt opp poliklinisk. Det er første gangen jeg har vært innlagt, og jeg har ikke ord til å beskrive all den hjelp og omsorg jeg har fått, fra jeg ankom legevakten, til jeg uten noe ventetid,ble kjørt i ambulanse til Ullevål. Jeg vet ikke ant ganger jeg har takket og gjentatt meg selv, men så takknemlig er man når man blir møtt av et team som vil finne ut av, utelukke og følge opp, og kjenner ansvar. Alt jeg var opptatt av var at jeg absolutt ikke ville dø.

Jeg ble etter noen timer bedre, likevel ville de jeg skulle være der, både for å ta ulike tester, sove med EKG m.m.

Det gikk altså veldig bra for min del, alle årene mine ser bra ut, de har likevel påvist en mulig arvelig sykdom som skal utredes videre, så på sett og vis var jeg veldig heldig som ikke fikk et infarkt, men mer et "varsel", som medfører at jeg nå får god oppfølging, samt at barna blir gentestet. 

Men jeg vil anbefale andre å ta hjerte og brystsmerter mer på alvor enn det jeg gjorde, for kvinner spesielt, sette seg mer inn i det atypiske mønster som ofte rammer kvinner med begynnende hjerteproblemer, det fins så god hjelp å få bare man blir oppdaget i tide.

Tabell 2. Antall døde av hjerte- og karsykdommer i Norge i 2000 og 2013. Kilde: Dødsårsaksregisteret.

År

Antall døde av hjerte- og karsykdommer, menn

Antall døde av hjerte- og karsykdommer, kvinner

2000

8659

9532

2013

5975

7035

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_7242&Main_6157=7239:0:25,8904&MainContent_7239=7242:0:25,8906&Content_7242=7244:110411::0:7243:2:::0:0

Selv om jeg følte meg trygg på sykehuset, ville jeg hjem så fort som mulig, fordi jeg har mye å gjøre, satt og tenkte på det, jeg fikk reise hjem siden alle tester var tatt og alle døgn EKG bra. Dagene hjemme har vært preget av en ekstrem trøtthet, opplagtheten jeg hadde på sykehuset, utålmodigheten jeg hadde fordi jeg måtte sitte i en seng, er borte, jeg sovner tidlig hver kveld, og jeg har ikke noe normal energi, det er litt så jeg angret på at jeg insisterte på at det var bedre for meg å reise hjem, men trøttheten hadde jeg kanskje fått uansett, men smerter har jeg i vertfall ikke, og ikke tungpusthet :-)

så ta bryst og hjertesmerter på alvor, jeg skriver dette spesielt til alle kvinner, mine smerter som over noen uker stadig ble verre, viste seg å være alvorlig sykdom, uten dagens teknologi ville jeg sannsynligvis dødd en uventet død som und, slank, godt nok trent, sunt kosthold, ikke-røyker, lite alkohol og ingen andre kjente sykdommer.

Anonymkode: 71abb...58f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408279-ung-med-hjertesykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag er første dag jeg føler meg mer normal/dvs sånn som jeg pleide.

Jeg har googlet at det kan ta uker før man kommer seg etter et infarkt, siden jeg hadde et mindre med tydelige EKG funn, mens smertene stod på, men usikre blodprøvefunn, var det sannsynligvis et lite, men likevel ukene i forveien burde jeg ikke latt være å oppsøke helsehjelp. Det er mange kvinner som har stille infarkt, som i ukevis er slappe, har brystsmerter, men istedet for å tenke hjerteinfarkt, venter de og ser det an. Det kan ende fatalt, stille infarkt er dødelige.

Det er viktig at kvinner i alle aldre, oppsøker helsehjelp når man får plutselige symptomer av denne type:

Symptomer på hjerteinfarkt

• Brystsmerter eller trykk for brystet som vedvarer over flere minutter. Beskrives som klemmende, pressende eller snørende. Ofte lokalisert rett bak brystbeinet.
  • Ofte utstråling til en eller begge armer - særlig venstre - og til hals eller underkjeve. Smerten kan også være lokalisert bare i hals, kjeve, rygg eller øvre del av magen.
  • Smertene er vanligvis sterke og lindres ikke av hvile eller nitroglyserin.
  • Kvalme og brekninger er vanlig.
  • Uforklarlig kortpustethet, svimmelhet.
  • Uforklarlig svetting, oppleves som «kaldsvetting».
  • Brystbrann eller ubehag fra magen.
  • Ryggsmerter.
  • Angst, uro, døsighet, slapphet.

Jeg hadde alt dette unntatt angst, ryggsmerter og brystbrann.

http://www.aftenposten.no/viten/Flere-tusen-far-hjerteinfarkt-uten-a-merke-det-7573739.html

http://www.nrk.no/livsstil/slik-vet-du-at-du-har-hjerteinfarkt-1.7501179

Anonymkode: 71abb...58f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408279-ung-med-hjertesykdom/#findComment-3659475
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...