Gå til innhold

Stomi

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med stomi? Enten som pasient/pårørende eller som pleier for noen som har/har hatt det?
Det jeg lurer på er det med kosten. Jeg har fått beskjed om at jeg bør skrelle druer og epler og ikke spise kjøtt pga trevler, dvs jeg kan spise litt, men må tygge ekstra godt pga det kan gi stopp i stomien? Det samme gjelder nøtter og hele frø.

Hvor restriktivt er dette? Valnøtter er mykere og lettere å fordøye i små mengder? 

Og det med skall, om man tygger godt?
Jeg fikk også beskjed om ananas, men er hermetisk ok?

Og er det forskjell på stomier, f.eks. vil jeg tro at slik mat skaper mer problemer for de som har utlagt tynntarm da maten ikke passerer hele fordøyelsesprosessen. Jeg har tykktarmsstomi, og har fast avføring, så her har den jo godt gjennom så og si hele løypa....

Anonymkode: ac6b2...2a7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408340-stomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har to stomier. Det er veldig individuelt hva hver enkelt tåler av mat, jeg spiser alt, men jeg anbefaler ikke å hive innpå alt rett etter operasjon, og ikke alt samtidig. Prøv deg frem.

Har du kontakt med stomisykepleier? Dersom ikke anbefaler jeg det sterkt. Det er lavterskeltilbud, så kontakt ditt nærmeste sykehus og be om time dersom de har tilbudet, evnt ett større sykehus.

Er du på Facebook? Norilco er en pasientorganisasjon for dem med stomi, resovar, mage og tarmkreft. Norilco.no

De har også FB-grupper der du finner mange medlemmer og ikke-medlemmer i Norilco.

Norilco har også en likepersonstjeneste, dersom du ønsker å snakke med noe som har det samme, det ligger det informasjon om på nettsiden deres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408340-stomi/#findComment-3660455
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg slet veldig med matlysten første ukene etter operasjonen, og det gjorde det ikke bedre når jeg var livredd for at ting ikke var bra å spise pga stomien...

Men jeg merker jeg tør litt mer nå da.
Men bør jeg unngå popcorn helt? 

Og valnøtter, er det ok?

Jeg spiste noen få valnøtter en dag, pga jeg fikk waldorfsalat som tilbehør til middagen jeg fikk på sykehuset, 

jeg kom på først etterpå at jeg kanskje ikke burde spise det. Men det virket som det gikk greit, var bare noen få valnøtter.

Peanøtter er kanskje verre.

Hva med sterk mat, tåler du alt av det?

Jeg merker jeg var veldig følsom for det i starten, men virker som det går greit med litt sterkt nå...

Drikker litt for mye brus, så får litt gassavgang, men det er  helt ok når jeg bare er hjemme. Bør vel være forsiktig de dagene jeg er ute blant folk hehe.... når det kommer rare lyder fra stomien. Bare hoste og harke for å avlede :D

PS! Hvis du er ute på skogstur, tar du med stomiutstyr da? Det er jo ikke så mange plasser å gjøre av seg, men alt går vel...

gjemme seg bak et tre og diskret skifte pose og ha i en "hundepose" og knytte igjen og ha i sekken tenker jeg? 

Anonymkode: ac6b2...2a7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408340-stomi/#findComment-3660496
Del på andre sider

Jeg spiser som sagt alt, men prøvde forsiktig slike ting som f.eks popcorn. det er mange som spiser akkurat det som de har lyst på, noen erfarer at noe bør de være forsiktige med. En colostomi kan tåle ganske mye. Så prøv deg frem. Jeg elsker popcorn, så når alt var grodd så spiste jeg, først litt, jeg tålte det helt fint så nå spiser jeg en stor bolle, sikkert for stor noen ganger mtp på sunnhet og slike ting :D

Nå kommer jo noe ann på hvor mye tarm eller om noe tarm er fjernet i det hele tatt, eg har tatt litt mer enn 50% av tykktarmen (jeg har brukt en del av den til å lage resovar til en kontinent urostomi)

Jeg får luft av kullsyre, så jeg drikker ikke det så mye. Når det gjelder lyder og luft gå dette seg ofte til, du vil finne ut hva som evnt kan lage ekstra mye støy, dersom det er noe. Igjen, vi er så forskjellige. :)

Jeg er i skogen, fjellturer, på hyttetur på fjellet, har reist til Thailand, Svalbard, bare for å nevne noe. Jeg har med meg utstyr, så bytter jeg der det passer. På fjellet er det likt for alle at vi noen ganger må på do, egentlig synes jeg det er lettere å bytte på stomiene, jeg slipper å ta av meg buksa og ned på huk ^_^

Jeg putter det brukte i hundeposer, er det lenge til jeg er hjemme, tar jeg gjerne to poser på.

Det finnes også stomibelter og posetrekk, disse vil dempe lyd. Rambac.no har endel belter og posetrekk, trekkene får du (foreløpig, HELFO har foreslått kutt her) på blåresept, stomibelter får du 2 i året. Når det gjelder produkter kan bandasjist eller stomisykepleier hjelpe med det aller meste. Under stomibelter ligger også brokkbelter, jeg bruker ett Helly Hansen belte når jeg trener styrke.

Jeg fikk friheten tilbake når jeg fikk stomiene mine, så jeg gjør akkurat det jeg vil. Drar der jeg vil, utøver de idrettene jeg vil, så mye jeg ikke kunne før. Dette vil jo variere litt på hva årsaken til stomiene er da, noen vil jo være preget av grunnsykdommen og at den kan hindre noe av det en ønsker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408340-stomi/#findComment-3660505
Del på andre sider

Jeg spiser som sagt alt, men prøvde forsiktig slike ting som f.eks popcorn. det er mange som spiser akkurat det som de har lyst på, noen erfarer at noe bør de være forsiktige med. En colostomi kan tåle ganske mye. Så prøv deg frem. Jeg elsker popcorn, så når alt var grodd så spiste jeg, først litt, jeg tålte det helt fint så nå spiser jeg en stor bolle, sikkert for stor noen ganger mtp på sunnhet og slike ting :D

Nå kommer jo noe ann på hvor mye tarm eller om noe tarm er fjernet i det hele tatt, eg har tatt litt mer enn 50% av tykktarmen (jeg har brukt en del av den til å lage resovar til en kontinent urostomi)

Jeg får luft av kullsyre, så jeg drikker ikke det så mye. Når det gjelder lyder og luft gå dette seg ofte til, du vil finne ut hva som evnt kan lage ekstra mye støy, dersom det er noe. Igjen, vi er så forskjellige. :)

Jeg er i skogen, fjellturer, på hyttetur på fjellet, har reist til Thailand, Svalbard, bare for å nevne noe. Jeg har med meg utstyr, så bytter jeg der det passer. På fjellet er det likt for alle at vi noen ganger må på do, egentlig synes jeg det er lettere å bytte på stomiene, jeg slipper å ta av meg buksa og ned på huk ^_^

Jeg putter det brukte i hundeposer, er det lenge til jeg er hjemme, tar jeg gjerne to poser på.

Det finnes også stomibelter og posetrekk, disse vil dempe lyd. Rambac.no har endel belter og posetrekk, trekkene får du (foreløpig, HELFO har foreslått kutt her) på blåresept, stomibelter får du 2 i året. Når det gjelder produkter kan bandasjist eller stomisykepleier hjelpe med det aller meste. Under stomibelter ligger også brokkbelter, jeg bruker ett Helly Hansen belte når jeg trener styrke.

Jeg fikk friheten tilbake når jeg fikk stomiene mine, så jeg gjør akkurat det jeg vil. Drar der jeg vil, utøver de idrettene jeg vil, så mye jeg ikke kunne før. Dette vil jo variere litt på hva årsaken til stomiene er da, noen vil jo være preget av grunnsykdommen og at den kan hindre noe av det en ønsker.

Hei Shira:-)

Hyggelig å høre at ting fungerer så bra for deg. Det viser vel at man aldri bør gi opp, - for du hadde en fryktelig lang sykehistorie før ting falt på plass.

Jeg prøver å finne en måte å spørre om det har gått bra med deg og studier som ikke er for invaderende, men finner visst ikke på noen elegante formuleringer - du kan bare ignorere spørsmålet om du ikke har lyst til å si noe;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408340-stomi/#findComment-3660507
Del på andre sider

He he, frosken, jeg tåler å bli spurt rett ut! :)

Jeg har det utmerket mtp på stomiene, det er noe av det som gav meg utrolig mye livskvalitet tilbake, uten tvil!

Dessverre studiene i total stillstand akkurat nå. Jeg mangler ikke mye, ett fag og bacheloroppgave. Jeg har revidert coloen flere ganger og sist gang fikk jeg lekkasje av spinalvæske etter en epidural. Det er nå halvannet år siden, men jeg klarer enda ikke så mye. Hodesmertene er ille og blir trigget av all aktivitet. 

Så måtte jeg inn å fikse på uroresovaret, det ble en større operasjon enn planlagt og jeg brukte/bruker svært lang tid på å komme meg igjen.

Det kommer å gå seg til, de sier alle de ørten nevrologene jeg har vært hos, men det tar tid. Jeg må roe helt ned og har fått beskjed om å pause studier og alle fysiske aktiviteter. Jeg fulgte ikke rådet i fjor rett før jul, jeg skrev meg ut og tok de 4 eksamene jeg skulle ha, prisen betalte jeg etterpå. He he, faktisk måtte jeg få sykehuset til å speede opp så få meg ut før jul siden vi skulle gifte oss i all hemmelighet. Gift ble vi,vi feiret med en diger vennefest i sommer.

Så jeg ligger nå her, heldigvis synes jeg det faktisk er bedre enn hva det var på det verste mtp på isolasjon mange år tilbake. Jeg kan strekke meg til å få med meg det jeg virkelig ønsker.

Så jeg får ta tiden til hjelp.

Utrolig hyggelig at du ønsker å høre hvordan det går, det setter jeg pris på! Håper alt står bra til meg deg? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408340-stomi/#findComment-3660603
Del på andre sider

Annonse

He he, frosken, jeg tåler å bli spurt rett ut! :)

Jeg har det utmerket mtp på stomiene, det er noe av det som gav meg utrolig mye livskvalitet tilbake, uten tvil!

Dessverre studiene i total stillstand akkurat nå. Jeg mangler ikke mye, ett fag og bacheloroppgave. Jeg har revidert coloen flere ganger og sist gang fikk jeg lekkasje av spinalvæske etter en epidural. Det er nå halvannet år siden, men jeg klarer enda ikke så mye. Hodesmertene er ille og blir trigget av all aktivitet. 

Så måtte jeg inn å fikse på uroresovaret, det ble en større operasjon enn planlagt og jeg brukte/bruker svært lang tid på å komme meg igjen.

Det kommer å gå seg til, de sier alle de ørten nevrologene jeg har vært hos, men det tar tid. Jeg må roe helt ned og har fått beskjed om å pause studier og alle fysiske aktiviteter. Jeg fulgte ikke rådet i fjor rett før jul, jeg skrev meg ut og tok de 4 eksamene jeg skulle ha, prisen betalte jeg etterpå. He he, faktisk måtte jeg få sykehuset til å speede opp så få meg ut før jul siden vi skulle gifte oss i all hemmelighet. Gift ble vi,vi feiret med en diger vennefest i sommer.

Så jeg ligger nå her, heldigvis synes jeg det faktisk er bedre enn hva det var på det verste mtp på isolasjon mange år tilbake. Jeg kan strekke meg til å få med meg det jeg virkelig ønsker.

Så jeg får ta tiden til hjelp.

Utrolig hyggelig at du ønsker å høre hvordan det går, det setter jeg pris på! Håper alt står bra til meg deg? 

Jeg ble så glad over å se nicket ditt her igjen :-)

Lenge siden sist nå. Godt å høre at livet er ganske bra, selv om du fortsatt strever med helsa. Gratulerer med bryllup <3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408340-stomi/#findComment-3660685
Del på andre sider

He he, faktisk måtte jeg få sykehuset til å speede opp så få meg ut før jul siden vi skulle gifte oss i all hemmelighet. Gift ble vi,vi feiret med en diger vennefest i sommer.

Hei, jeg husker deg godt.  Hyggelig å høre at det går bra med deg.  Gratulerer så mye med giftermålet!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408340-stomi/#findComment-3660694
Del på andre sider

Takk takk begge to. 

Livet er betraktelig bedre og enklere nå. Vi har det veldig godt og vet godt å nyte livet, så det har vi gjort ganske mye, akkurat nå er det bare en liten time out til jeg er mer på beina igjen.

Jeg er innom her av og til, men er vel generelt mindre aktiv i diverse forum nå enn før. Dol er nå en gang Dol, så må inom nå og da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408340-stomi/#findComment-3660720
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...