Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! 

1. Tar nattlysolje og noen rykter tilsier at pga noen tar opp omega 6 bedre enn andre kan dette gjøre at p-pillen usikker. Det sies og at siden nattlysolje gjør noe med hormonene på lik linje med p-pillen er ikke dette bra. Jeg vet at man skal være forsiktig med naturmedisin. Men i pakningsvedlegget står det kun oppgitt konkret johannesurt. Tar og multivitamin, sink, omega 3 og d- vitamin og føler nesten jeg må sjekke opp alt dette.

2. Kom til at p-pillen oppløste seg litt i munne før jeg fikk svelgt den ned med vann. Har og opplevd at noe av p-pillen smitter av på fingeren før jeg rekker å ta den i munnen. Er dette veldig dumt? 

3. Opplever i varierende grad mellomblødninger/spotting. Den kan komme første eller nest siste uke på p pille brettet før pillefri uke. Eller midt i brettet. Av og til hver mnd og av og til annenhver. Og har hatt perioder der det ikke har vært noe. Betyr blødningene dette at p-pillen ikke er like sikker eller har det ikke noe å si? Vet dette er en vanlig bivirkning på p-pillen pga lavt hormoninnhold og vet at noen blir anbefalt å bytte p-pille pga mellomblødninger. Dette plager ikke meg, men blir de anbefalt å bytte pga sikkerheten er påvirket mtp mellomblødningene/spottingen? Tar p-pillen hver dag og på kvelden. Men aldri eksakt på samme tidspunkt. 

Anonymkode: e0dda...172

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Tar nattlysolje og noen rykter tilsier at pga noen tar opp omega 6 bedre enn andre kan dette gjøre at p-pillen usikker. Det sies og at siden nattlysolje gjør noe med hormonene på lik linje med p-pillen er ikke dette bra. Jeg vet at man skal være forsiktig med naturmedisin. Men i pakningsvedlegget står det kun oppgitt konkret johannesurt. Tar og multivitamin, sink, omega 3 og d- vitamin og føler nesten jeg må sjekke opp alt dette.

Svar: Det jeg vt er det bare Johannesurt som kan svekke effekten av p-pillen

2. Kom til at p-pillen oppløste seg litt i munne før jeg fikk svelgt den ned med vann. Har og opplevd at noe av p-pillen smitter av på fingeren før jeg rekker å ta den i munnen. Er dette veldig dumt? 

Svar: Har du fått pillen inn i munnen, holder det, og det betyr ikke noe at litt smitter av på fingeren. Har du tørre fingre skjer det vel ikke?

3. Opplever i varierende grad mellomblødninger/spotting. Den kan komme første eller nest siste uke på p pille brettet før pillefri uke. Eller midt i brettet. Av og til hver mnd og av og til annenhver. Og har hatt perioder der det ikke har vært noe. Betyr blødningene dette at p-pillen ikke er like sikker eller har det ikke noe å si? Vet dette er en vanlig bivirkning på p-pillen pga lavt hormoninnhold og vet at noen blir anbefalt å bytte p-pille pga mellomblødninger. Dette plager ikke meg, men blir de anbefalt å bytte pga sikkerheten er påvirket mtp mellomblødningene/spottingen? Tar p-pillen hver dag og på kvelden. Men aldri eksakt på samme tidspunkt. 

Svar: mellomblødninger kommer ofte fra livmorhalsen, så den bør du få sjekket. Ofte kan det, spesielt hos de som bruker p-pille, foreligge det man betegner som en ektopi, og det betyr at det er rikelig med blodrik slimhinne på utsiden av livmorhalsen. Det er helt ufarlig. Du bør også bli sjekket for infeksjon som chlamydia. Slik mellomblødning betyr ikke noe for sikkerheten. Det er ikke grunn til å bytte p-pille, og det er ikke sikkert at et vil hjelpe. Loette er en lavdosert p-pille som har minst risiko for blodpropp.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar! 

Jeg er som regel tørr på hendene, men hender at pillene smitter litt av likevel. Akkurat som om de "støver av" litt. Kan man forresten svelge ned pillene med brus eller ødelegger kullsyren pillene? Svelger de så å si alltid ned med vann.

Jeg ble lettet når jeg jeg ser du skriver at mellomblødningene/spottingen ikke har noe å si for sikkerheten av de. Jeg var til gynekolog undersøkelse før sommeren og tok celleprøve. Alt er helt bra. Og jeg har ikke klamydia. Men hvis man har det (og nå spør jeg av nysgjerrighet) kan klamydiaen gjøre at p pillen ikle fungerer? 

Så lenge p-pillen er like sikker og beskytter mot graviditet selv om jeg har mellomblødninger/spotter så ønsker jeg ikke bytte da jeg ikke synes det er plagsomt. 

Ps, beklager mange spm. Men sett blødningen kommer fra livmorhalsen istedet for at det er ektopi. Eller kanskje disse to faktorene er det samme? Gjør dette pillen usikker? Altså at p-pillen blir usikker/mindre sikker som følge av hvor blødningen kommer fra? 

Takk for svar igjen. Bare et siste spm og det er sikkert veldig dumt spørsmål. Men sett at man har klamydia. Kan klamydia gjøre at Loette p-pillen ikke beskytter mot graviditet/ eller at p-pillen beskytter mindre mot det?

Annonse

Takk! Jeg vet ikke hvordan jeg koblet at kjønnsykdommer som f.eks mykoplasma og klamydia kan påvirke p-piller. 
Må vel være det dummeste spørsmålet du har fått. Uansett, takk for gode svar! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...