Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en sønn på 16mnd og planlegger å bli gravid på nytt. Jeg bekymrer meg for en ny graviditet pga. ubesvarte spørsmål i forbindese med fødselen av min sønn.

Jeg ble nødt til å ta keisersnitt og har ikke fått svar på hva som skjedde og årsakene til keisersnittet. Jeg har skrevet og bedt om en kopi av min journal fra sykehuset, men har ikke motatt denne.

Hendelsesforløpet var som følger:

Jeg komm inn på sykehuset og hadde fire cm åpning og veer med ca 2 min. mellomrom. Jeg ble vist inn på undersøkelsesrommet og kalte på sykepleier da jeg trodde vannet gikk. Det viste seg at det var kun blod, jeg har blitt fortalt at jeg mistet ca. 1liter. Det ble etter en meget kjapp undersøkelse besluttet at jeg måtte ta keisersnitt og jeg ble lagt i narkose. Fosterlyden var fin hele tiden, og det var ikke løsning av morkake. Hva kan årsaken være? Det er mulig jeg har fått en forklaring, men var så dopa og slapp dagene etter fødselen pga. infeksjon i opperasjonssåret.

Kan jeg ha større risiko for abort i neste svangerskap?

Er jeg nødt til å ta keisersnitt neste gang?

Hva er sjansen for at det samme kan skje igjen?

Vil jeg få mulighet til ekstra oppfølging under svangerskapet, eller er ikke dette nødvendig?

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40838-vaginal-f%C3%B8dsel-etter-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil nå si, at det er helt uakseptabelt, at du sitter igjen med så mange ubesvarte spørsmål. Slikt blir en bare utrygg av! Dessuten har du krav på å få se din egen journal!

Jeg ville tatt telefonisk kontakt med fødestedet, og krevd informasjon. Legg kortene på bordet, og fortell at du er så usikker på hva som egentlig skjedde, og dette er svært belstende, særlig mtp et nytt sv.skap.

Når du ikke fram her heller (!), så ta kontakt med din fastlege. Denne har/får iallfall tilgang til din journal.

Ønsker deg lykke til!

Trine Endsjø, jordmor

Det er klart at du må få skikkelig forklaring på hva som skjedde i forbindelse med din forrige fødsel. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med overjordmor på sykehuset og forklar situasjonen du har kommet opp i. Fortell at du allerede har henvendt deg per post.

Det er ikke så lett å si noe om hva som skjedde i.o.m. at det ble gjort hastekeisersnitt på deg. Det er ikke bra at du begynte å blø, og ved slik kraftig blødning kan man aldri ta sjansen på at den er av ufarlig sort. Det kunne ha vært løsning, og da hadde man kun minuttene på sin side.

Uansett vil jeg anta at det ikke er noe i veien for at du skal kunne oppleve en normal vaginal fødsel neste gang. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...