PCO+prøver=:/ Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 (endret) Da er tiden igjen kommet for at vi ønsker oss et barn. Har en vakker sønn fra før, født 2012, og nå prøver vi på nummer to. Alder på oss begge er 30 år. Litt historie bak:Ble slankeoperert i 2014, og siden da gått ned 60 kg og har nå vekt på ca 85. Har hatt PCOS hele veien, og har det fortsatt til tross for vektnedgang. Nå er menstruasjon regelmessig, og det er jo et pluss. Eggløsning får jeg ikke helt dreisen på, men ifølge tester har jeg hatt det et par ganger det siste halve året. i 2007 hadde jeg laparaskopi, og det vurderes igjen. Denne gangen må det evt mer til siden den ene eggstokken inneholder 2 gange store cyster (over 7 cm) og den andre eggstokken er da angrepet av PCOS. Nå vurderer de å gå inn å fjerne cystene i eggstokken, men da er det også fare for at eggstokken ryker. Da har jeg kun igjen den med PCOS, hvor den da blir drilla ved evt opereasjon. Med vår sønn ble jeg gravid takket være trippel kur med pergotime, noe jeg ikke får enda siden jeg har cystene. Det ble tatt en prøve nå, som jeg ikke husker navnet på, som skulle sjekke egglager (tror jeg det var) fra den eggstokken som har PCOS før de kunne si om jeg skulle opereres eller ikke. Jeg er jo nå LIVREDD for at jeg ikke skal kunne bli gravid igjen, og lurer mest på om det er flere i samme båt som meg eller om det er noen som kan fortelle en solskinnshistorie eller 10 =) Skal også sies at jeg i et år etter slankeoperasjonen hadde hormonspiral da dette var påkrevd for ikke å blir gravid året etter. Denne ble tatt ut mars i år. Håper noen leser dette eviglange innlegget og plopper ut noen gode nyheter =) Endret 9. november 2015 av PCO+prøver=:/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408415-pcos-cyster-og-%C3%B8nske-om-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 I prinsipp burde det vær enklere å bli gravid, nå vekten er så sterkt redusert. Regelmessig menstruasjonssyklus tyder på regelmessig eggløsning, så det er ikke sikkert at du ar behov for pergotime som stimulerer eggløsning. Ingen vits å bruke eggløsingsstick, det forvirrer ofte. Samleie 2-3 ganger per uke holder langt. Hvis du har cyste på eggstokken og det er nødvendig å fjerne cysten, så vil man spare mest mulig av eggstokken. Man kan ved en blodprøve ikke teste den ene eggstokks funksjon isolert, man tester de to eggstokker samlet. Normalt vil man se det an i ett år, før man evt starter behandling.Lykke til med prosjektet. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408415-pcos-cyster-og-%C3%B8nske-om-barn/#findComment-3661211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.