Gå til innhold

Sykehuset oppfordrer til ikke å amme!


Gjest sunda

Anbefalte innlegg

Min venninne fikk sitt første barn for to dager siden. Hun har ennå ikke ammet, og kommer ikke til å gjøre det.

Grunnen er at hun for 5 år siden hadde en brystreduksjon, og på sykehuset sier de at det ikke er vits i å prøve en gang fordi hun da vil få brystbetennelse fordi melken vil stoppe seg.

Kan dette være riktig?

Jeg fødte selv på dette sykehuset i fjor, og alle pleierene da var veldig opptatt av at alle skulle amme.

Det er greit at det ikke er ammepress synes jeg, men de bør da oppfordre mødrene til å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest er vel bra

Hvis de vet at det sannsynligvis ender med brystbetennelser (og påfølgende operasjoner, innsetting av dren, antibiotikakurer og sykehusinnleggelser, som i mitt og mange andres tilfelle), så er det vel mye bedre for mor, barn og alle andre at hun støttes i å gi erstatning i stedet for. Hvis hun allikevel vil prøve, kan hun jo det. Men det er fint man får beskjed om hva slags utfall som er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nettdoktor:

Amming etter brystreduksjon (reduksjonsplastikk)

En brystoperasjon som reduksjonsplastikk er ganske omfattende. Kirurgen fjerner en trekant med brystvev på undersiden av brystet og flytter brystknoppen og areola lenger opp . Dessverre er brystvevet tettest på undersiden av brystet, så selv om man først og fremst tar fettvev fra dette området, er det ikke til å unngå at også en del brystkjertler fjernes eller ødelegges under operasjonen.

Melkegangene og nervetrådene rundt brystknoppen vil heller ikke alltid fungere som de skal etter en slik operasjon.

Kan man amme etter reduksjonsplastikk?

Selv om kirurgene gjør det de kan for å bevare ammeevnen, er det svært uvanlig å kunne fullamme etter en slik operasjon, dvs. at barnet klarer seg kun på den melken moren lager. Derimot kan en del brystopererte amme delvis, det vil si at de gir barnet tillegg etter at det har fått den morsmelken som er.

Hva kan gjøres for å lette ammingen hos brystopererte?

Det er viktig at den brystopererte kvinnen er forberedt på at det er vanlig med ammeproblemer. Allerede i svangerskapet bør hun kontakte Ammehjelpen for forberedende råd og veiledning. Hun bør også gi beskjed til sin svangerskaps-jordmor eller -lege og be om at det påføres hennes svangerskapsjournal om hun ønsker å amme eller ikke.

Fordi operasjonen kan ha skadet nervetråder, kan utdrivningsrefleksen, som styres av hormonet oxytocin, hemmes eller mangle helt. Da vil barnet få store problemer med å få melken ut av brystet. Oxytocin finnes som nesespray og kan lette utdrivningsrefleksen.

Erfarne ammehjelpere anbefaler at brystopererte kvinner lærer seg håndmelking fremfor brystpumpe.

For at en brystoperert skal komme i gang med ammingen, er barnets sugekraft viktig. Opererte bryst trenger oftest mer tid på å komme i gang med produksjonen av melk. Det er derfor ammehjelpere anbefaler å gi barnet til den brystopererte kvinnen litt tillegg med kopp, ikke tåteflaske, allerede de første dagene etter fødselen. På den måten unngår man at barnet blir slapt og uinteressert i å suge.

(Sist oppdatert: onsdag 5. juli, år 2000)

Se også på disse linkene:

http://www.google.com/search?q=amming+brystreduksjon&num=100&hl=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Jeg ble operert i det venstre brystet pga brystbetennelse i Desember `99.

Jeg fødte mitt andre barn i Desember i fjor og det venstre brystet mitt produserte melk, men det kom nesten ingenting ut pga av melkegangene har mest sannsynlig blitt ødelagt under operasjonen.

Og det medførte jo da til at jeg ikke fikk ut all melken. Området rundt der de laget snittet ble hardt pga opphopning av melk som ikke kom ut.

Så en brystoperasjon kan skape ammeproblemer ja.

Jeg fikk store problemer med ammingen og jeg måtte gå til legen og få medisin som stoppet melkeproduksjonen pga dette.

Barnet mitt ble ikke mett og han fikk tillegg etter morsmelken, så du kan jo tenke deg hvilket stress det ble med å amme først og så gi tillegg.

Og på toppen av det hele holdt jeg på å få brystbetennelse i det høyre brystet, så etter det har jeg ikke ammet og melkeproduksjonen gikk også ned pga av han fikk morsmelkerstatning i tillegg.

Så da stoppet jeg like godt. Hele situasjonen gjorde at jeg til slutt ikke trivdes med det og nå får han morsmelkerstatning og er god og mett. Og vi er alle fornøyde :o)

Hadde jeg visst dette på forhånd, at en brystoperasjon kan skape problemer med amming o.l., så hadde ikke jeg begynt å amme i det hele tatt denne gangen.

Men her må venninnen din bestemme selv.

Hun må regne med problemer og brystbetennelse og kanskje tette melkeganger hvis hun ikke passer på.

Men så kan det jo og hende hun slipper unna dette, men jeg ville ikke tatt sjansen en gang. Men det er meg da....

Håper det går bra med venninnen din uansett hva hun velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære sunda.

Det er ingen som på forhånd kan fortelle en kvinne som har foretatt en brystreduksjon i hvilken grad hun vil være i stand til å amme. Med nåtidens operasjonsteknikk er det større sannsynlighet for at man skal lykkes enn for noen år tilbake. Spørsmålet nå blir om hun kan fullamme. Om hun ikke kan fullamme så er det nyttig for barnet å få noe morsmelk og hyggelig for kvinnen. Om kvinnen har nedsatt følsomhet etter operasjonen så anbefales syntosinon nesespray for å hjelpe på melkeutdrivningen. Deretter må barnet følges tett opp med hensyn til vektøkning. Mange kvinner har glede av å bruke hjelpebryst. Det er en tynn sonde som teipes til brystknoppen slik at det tilføres ekstra melk fra en flaske. Det er ingen studier som tilsier at brystreduserte kvinner er mere utsatt for tilstoppede melkeganger enn andre. Det er heller ikke min erfaring etter å ha fulgt mange kvinner tett opp. Det er derfor ingen grunn til å ikke anbefalle amming, men kvinnen må være innstille seg på at det kanskje ikke går, men mange vil kunne delvis amme. Det er noen som i diskusjonen nevner at kvinner som tidligere er opperert i brystet pga infeksjoner får problemer. Det er en annen sak og må ikke blandes med det å være brystredusert hvor et helt kjertel område er fjernet. Det mangler fortsatt gode nok studier som sier noe om i hvilke grad kvinner kan full amme om de får god støtte. Det finnes derimot noen svenske studier som beskriver hvor dårlig støtte disse kvinnene opplever å få om de ønsker å amme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...