Gå til innhold

Moen/ Tror du det er for seint å bli gravid i min alder?

Anbefalte innlegg

Fyller 45 år til våren. Tror du det er for seint for meg å få barn nå i min alder? Om jeg fremdeles kan være fruktbar eller om sjansene er minimale? Jeg er ved god helse og har ett tenåringsbarn og er gift.

Takknemlig for svar.

Anonymkode: 673bd...67b

Fortsetter under...

Som du sikkert vet er dette umulig å svare på, annet enn å evt. gjengi statistiske gjennomsnittsdata.

Uten særlig peiling tipper jeg sjansene er godt under 50 % på naturlig vis, men det kan jo skje. Antakelig vil det være mulig å øke sjansene ved diverse hormontilskudd, men vet ikke om disse er tilgjengelige i Norge i din alder. Kanskje kunne du få hjelp i andre land.

Mette Moen, Gynekolog

Sjansen for å bli gravid i en alder av 45 år er lav, men det er ikke umulig. Det er dessverre ingen hormonbehandling som kan bedre dine muligheter, heller ikke medisiner fra andre land. Når kvinner i andre land står frem som mødre i en alder av 50 år+, så er det på grunn av eggdonasjon som ikke er tillatt i Norge

Jeg går ut fra at du har regelmessige menstruasjoner og dermed eggløsning. Grunnen til at det er vanskelig å bli gravid er at eggene ikke er fornyet siden fosterstadiet. Det finnes ikke muligheter for å endre på det faktum. Det er mulig med blodprøver(FSH og AMH) og ultralyd av eggstokkene  å si litt om dine muligheter, men testene er ikke 100% pålitelige. Det viktigste er å prøve med samleie 2-3 ganger per uke. Ikke bruk eggløsningstester, de ofte forvirrer mer enn informerer. Hvis du blir gravid, er det dessverre mer en 50 % risiko for spontanabort. Det kan ikke forebygges. Risiko for kromosomfeil øker, men det kan testes  ved ultralyd.

Det var en del negativ informasjon, men det er altså ikke umulig. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...