Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kvinne på 38 år, nå i 4. svangerskapsuke, 7,5 mnd. etter keisersnitt. Har aldri vært gravid utenom disse to. Problemet er at jeg er bekymret for at det er for tidlig med et nytt svangerskap. Er redd for livmorruptur. Er livmorruptur noe som kun oppstår i forbindelse med fødsel, eller kan det skje når som helst når livmora begynner å bli stor? Er det grunn til å ta abort og vente et års tid? Er det grunn til å anta at vevet innad har grodd seg sterkere da? Dersom jeg fortsetter svangerskapet, er det andre ting som kan bli problematisk pga keisersnittet? Jeg er normalvektig og lever sunt. På forhånd takk for svar.

Anonymkode: bcc58...206

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408595-gravid-etter-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke en selvfølge å bli gravid når man er 38 år, så et er ikke tvil om at du skal fortsette svangerskapet. Såret i livmoren er for lengst grodd. Det er en øket risiko for ruptur av livmoren etter keisersnitt, men med den snittføring man bruker, et lavt snitt på tvers i nedre del av livmoren, vil en eventuell ruptur skje i forbindelse med fødsel, sjelden tidligere i graviditeten. Det kan være en øket risiko for at morkaken setter seg over arret og i verste fall legger seg nederst i livmoren, men det vil man se ved ultralyd og vurdere keisersnitt. Hvis fødselen skal settes i gang, må det vises stor forsiktighet.

Jeg har hørt at Ethel Kennedy (svigerinne til John F Kennedy) hadde 11 keisersnitt i løpet av 17 år, og ofte var det bare ett år mellom barna. Dronning Margrethe av Danmark fødte sitt første barn med keisersnitt,og ca et år senere fødte hun sitt andre barn normalt. Dette er bare eksempler på at du er i 'godt selskap'.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...