Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg runder straks 40 år. Har født 3 barn, hvorav en tvillingfødsel uten komplikasjoner. dog ble bukmuskulatur for noen år sydd sammen, da disse var totalt avrevet.   Forøvrig har jeg så lenge jeg kan huske smålekket ved nysing/hosting eller andre større anstrengelser. Men i de siste 3 årene har jeg opplevd å regelrett tisse på meg ved flere anledninger.

Sexlivet oppleves også som lite tilfredsstillende for oss begge pga manglende stimulans. Jeg har nå gjort regelmessige knipeøvelser i over et år og er rimelig sikker på at jeg gjør det riktig og har også fått veiledning ifm fysioterapi. Jeg klarer å knipe, men det oppleves som svakt og jeg greier ikke alltid å stoppe strålen. 

1. Hvor raskt bør man forvente effekt/bedring ved knipeøvelser. 

2. kan gynekologen "måle" muskelstyrke

3. kan gynekolog avdekke om muskulatur er skadet og evt. hva som vil være riktig behandling, eller må man henvises videre

Anonymkode: a0314...5c4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408596-slapp-skjedemuskulatur/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Urinlekkasje er et vanlig problem, ikke minst hos de som har født. Prisen for å få tre - forhåpentlig  herlige- unger! Det jeg forstår har du lekkasje ved fysiske anstrengelser, det som betegnes stressinkontinens. Det skyldes at støtteapparatet (muskler og bindevev) er svekket og ikke klarer å holde urinen i blæren under host, hopp eller nys. Du har forsøkt knipeøvelser i en stund uten suksess. Du har også problem med slapphet i skjeden. Forholdene  kan avklares ved en vanlig gynekologisk undersøkelse, og evt også urodynamisk undersøkelse hvor blæren stresses. Å måle muskelstyrken i bekkenet sier ikke så mye. Etter vurdering kan du få råd om evt operasjon. Det kan bli det man betegner TVT-operasjon hvor det legges et bånd under blærehalsen som en forsterkning. Det er en enkel operasjon som gjøres fra skjeden i lokalbedøvelse. Hvis skjedeveggen er for slapp, kan det samtidig gjøres en liten plastisk operasjon så den blir trangere. Det er ingen grunn til å slite med det når du har forsøkt knipeøvelser uten effekt. Du bør ha fått de barn du ønsker før operasjonen utføres. Operasjonen utføres av gynekologer!

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...