AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 Skrevet 19. november 2015 Jeg runder straks 40 år. Har født 3 barn, hvorav en tvillingfødsel uten komplikasjoner. dog ble bukmuskulatur for noen år sydd sammen, da disse var totalt avrevet. Forøvrig har jeg så lenge jeg kan huske smålekket ved nysing/hosting eller andre større anstrengelser. Men i de siste 3 årene har jeg opplevd å regelrett tisse på meg ved flere anledninger.Sexlivet oppleves også som lite tilfredsstillende for oss begge pga manglende stimulans. Jeg har nå gjort regelmessige knipeøvelser i over et år og er rimelig sikker på at jeg gjør det riktig og har også fått veiledning ifm fysioterapi. Jeg klarer å knipe, men det oppleves som svakt og jeg greier ikke alltid å stoppe strålen. 1. Hvor raskt bør man forvente effekt/bedring ved knipeøvelser. 2. kan gynekologen "måle" muskelstyrke3. kan gynekolog avdekke om muskulatur er skadet og evt. hva som vil være riktig behandling, eller må man henvises videre Anonymkode: a0314...5c4 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. november 2015 Skrevet 27. november 2015 Urinlekkasje er et vanlig problem, ikke minst hos de som har født. Prisen for å få tre - forhåpentlig herlige- unger! Det jeg forstår har du lekkasje ved fysiske anstrengelser, det som betegnes stressinkontinens. Det skyldes at støtteapparatet (muskler og bindevev) er svekket og ikke klarer å holde urinen i blæren under host, hopp eller nys. Du har forsøkt knipeøvelser i en stund uten suksess. Du har også problem med slapphet i skjeden. Forholdene kan avklares ved en vanlig gynekologisk undersøkelse, og evt også urodynamisk undersøkelse hvor blæren stresses. Å måle muskelstyrken i bekkenet sier ikke så mye. Etter vurdering kan du få råd om evt operasjon. Det kan bli det man betegner TVT-operasjon hvor det legges et bånd under blærehalsen som en forsterkning. Det er en enkel operasjon som gjøres fra skjeden i lokalbedøvelse. Hvis skjedeveggen er for slapp, kan det samtidig gjøres en liten plastisk operasjon så den blir trangere. Det er ingen grunn til å slite med det når du har forsøkt knipeøvelser uten effekt. Du bør ha fått de barn du ønsker før operasjonen utføres. Operasjonen utføres av gynekologer!Vennlig hilsen Mette 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.