Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Som tolvåring fikk jeg konstantert atopisk eksem, men dette har jeg etter hvert vokst fra meg. Nå sliter jeg bare med litt tørr hud noen steder. Jeg nevner dette i tilfelle det kan ha noe sammenheng med allergien jeg muligens har fått.

Jeg frykter pelsallergi, spesielt hund. Men jeg er oppvokst med dyr. Vi har hatt hund hjemme fra jeg var 10-20år uten noe som helst form for reaksjon. Vi hadde også katt på denne tiden. Jeg husker jeg klødde en del på halsen ( eksemen ) av katten, men dette gikk etter hvert bort av seg selv. Har aldri reagert på katter i ettertid ( som jeg kan huske). 

Symptomene begynte smått når vi fikk ny hund av typen kleinspitz hjemme. Jeg kjente at jeg begynte å klø og bli rød i øynene. Men det var i små perioder og ikke hele tiden. Det var derfor vanskelig å vite eksakt hva det skyltes. Søsteren min er allergisk mot støv, så jeg tenkte at det kanskje var det jeg også reagerte på, og ikke hund. Eller noe annet. 

Men denne helgen har reaksjonen vært en helt annen. Det kan ikke sammenlignes med de forrige. Jeg bor nå alene uten kjæledyr, men jeg har passet på en dvergpuddel i helgen. Første dagen merket jeg ikke noen symptomer. Men dagen etter,  begynte det litt smått. Nysing og litt kløe i øynene. Hunden lå i sengen min.. Noe som sikkert kan ha hatt en stor påvirkning. For på søndagen, var ansiktet mitt ukjennkjennelig ( satt på spissen). Rant og rant i øynene, de var røde og vonde og jeg nyser, er tett i nesen/ renner. Altså veldig typiske tegn for allergi. Hunden er levert, men reaksjonen gir seg virkelig ikke!! Sånn har det aldri vært før. Jeg har ikke fått sovet i hele natt!! 

Til tross til små symptomer (før nå) , har jeg både testet meg med prikketest og blodprøver flere ganger. Men testen viser negativ hver eneste gang, på alt. "Jeg er visst ikke allergisk mot noe". Testet meg senest i vår for å være på den sikre siden før jeg valgte å følge drømmen min. Drømmen er å bli veterinær, og dette gjør det hele ekstra vanskelig. Jeg har bosatt meg i utlandet og startet nylig på utdanningen nå i høst.

Er det noen annen form for undersøkelse som kan finne ut HVA jeg egentlig er allergisk mot? Finnes det noe 'kur'? Vaksine? Kan jeg evt gå på tabeletter resten av livet? Og tror du en ny blodprøve vil vise et annet resultat nå, enn i vår? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408649-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikker på at du ikke har fått en forkjølelse? Skiftet du på senga etter at hunden hadde dratt? Puddel skal jo i utgangspunktet være allergivennlige, men det er ingen garanti for at man ikke reagerer på dem. Du kan fint gå på tabletter resten av livet. Det fikk ihvertfall jeg beskjed om av ø-n-h-lege jeg var hos en gang. Om blodprøvene kan vise noe annet nå enn i vår vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408649-allergi/#findComment-3662989
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...