Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om jeg burde gå til min fastlege og få sjekket ut om jeg mulig kan har PCOS. Jeg har gått på Diana/Diane og lignende p-piller i 10 år pga acne, men på grunn av flere ting valgte jeg og avslutte bruken av p-piller. Når jeg sluttet på pillene begynte jeg å få acne tilbake (store betennelser i underhuden) og kraftig menssmerter (noe jeg aldri har hatt tidligere). Har også fått litt mørkere hårvekst på overleppen, og på haken, men dette kan jo skyldes min alder (30 år)? Jeg har for mange år siden litt lavt stoffskifte, men ble fulgt opp av legen jeg hadde da, men dette ga seg av seg selv.?! Etter jeg sluttet på ppiller har jeg også merket vektoppgang, noe som ikke har skjedd med meg tidligere og det er mest i mage, lår område jeg legger på meg. Jeg har lest en del på nettet om denne sykdommen, og min mor er ikke blitt testet for dette. Jeg er forholdsvis aktiv og trener 2-3 ganger i uken,men føler dette ikke har noen effekt på meg lenger. (går ikke ned i vekt) Kostholdet er ok, men kunne sikkert hvert enda sunnere. Jeg har også prøvd en kur med tetracycline, som jeg syns ikke virket noe særlig. 

Anonymkode: 4c1ca...fec

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408684-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Tilstanden PCOS defineres ved symptomene:

1. menstruasjoner sjeldnere enn med 35 dagers intervall, evt bortfall av menstruasjon
  2. synlige tegn på øket innvirkning av mannlige hormoner som øket behåring/kviser og/eller hormonanalyser som viser for stor produksjon av mannlige hormoner.
  3. karakteristisk utseende av eggstokker sett med ultralyd (mange små cyster)

Det skal være minst to av disse tre forhold til stede for å fastslå at det foreligger PCOS. Jeg foreslår at fastlegen henviser deg til gynekolog for videre utredning.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408684-pcos/#findComment-3663509
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...