ekkirb Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Da jeg var sytten ble jeg ufrivillig gravid og måtte ta abort. Etter dette begynte jeg å klø og svi nedentil. tok flere soppkurer (canesten, pevaryl, diflucan, sporenax), men ble ikke bra. Tok flere antibiotikakurer også, siden de trodde det kunne være skjedekatar. Kom til slutt til gynekolog som mente det var eksem jeg hadde. Brukte Betnovat i flere måneder, men tok flere soppkurer og antibiotikakurer siden jeg var hos flere leger, og mange mente fremdeles at det kunne være en infeksjon. Fikk også urinveisinfeksjon en del ganger.Etter et år så ble jeg endelig bra og hadde ikke noe kløe. fikk sopp en gang i blant, men ble borte med pevaryl. Så en gang i fjor begynte jeg å klø mye. Tror kanskje det kom av at jeg hadde en jobb hvor jeg satt mye stille med trange klær. Tok mye soppkurer, men kløen kom alltid tilbake.Nå får jeg soppinfeksjoner ca en gang i måneden, 2 uker etter mensen. Vanligvis så kan jeg se det med speil at jeg har et hvitt belegg inne i skjeden. Ingen vond lukt eller utflod. Hvis jeg tar en soppkur så forsvinner belegget, men kommer tilbake neste måned. Hvis jeg lar det være så begynner det å klø, og jeg får en slik ''brennende'' følelse.Har hatt sopp hver måned i et helt år nå. Jeg er allergisk mot canesten, men har brukt pevaryl og diflucan om hverandre, men soppen kommer alltid tilbake. Har gått på sånn pillekur, hvor jeg tar en pille hver uke i tre uker, men ingen varig effekt.Jeg har vært hos mange leger, men føler ikke at noen tar problemet mitt helt på alvor. Fastlegen min syntes jeg bare skulle fortsette med difluan hver måned, imens gynekologen sa at dette kunne gjøre soppen immun. Gynekologen problemet kommer av feil pH i underlivet forårsaket av mensen. Han ville jeg skulle bruke Lactal, men min tidligere gynekolog sa at dette ikke hjelper.Jeg begynner å bli mektig lei nå, og har til og med begynt med sånne kjerringråd. Har skylt skjeden med eddikvann i en uke nå, men det hvite belegget er der fremdeles. Ellers så bruker jeg ikke lenger undertøy hjemme, bruker kun løse klær, spiser svært lite sukker, vasker med ikke med såpe, prøvd både Lactal og vivag. Tror jeg følger omtrent alle råd som finnes, men ingenting fungerer.Jeg har forresten alltid litt kløe selv når jeg ikke har sopp. Kan det være eksem som gjør meg usatt for sopp? Hva skal jeg gjøre videre?Hilsen jente 20. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408686-kronisk-sopp-f%C3%A5r-lite-hjelp-hos-legen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Jeg forstår at du er lei problemet, men dessverre er det slik at noen personer har tendens til kronisk tilbakevendende infeksjoner, hos deg altså soppinfeksjoner. Jeg går ut fra at det er sopp som er årsaken og ikke en hudlidelse? Ha legen mikroskopert eller sendt utflod til dyrkningVed kronisk sopp er behandlingen f.eks. diflucan150 mg hver 14.dag i 3-6 måneder. Et kjerringråd er yoghurt naturell i skjeden, men det er ikke vitenskapelig bevist at det har effekt. Kostendringer er det heller ikke vitenskapelig dokumentasjon for.Eurax krem kan brukes ved kløe. Noen ganger kan det utvikle seg eksem pga den stadige irritasjon, og da kan det hjelpe med svak hydrokortisonkrem som kan kjøpes uten resept, men snakk helst med egen om det først.Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408686-kronisk-sopp-f%C3%A5r-lite-hjelp-hos-legen/#findComment-3663513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkirb Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Takk for svar.jeg har ikke tatt noen tester for sopp, men kan som sagt se et hvitt belegg inne i skjeden. Dette forsvinner når jeg tar soppkur. Da må det vel være sopp eller?legen sa ikke noe om noen sånn kur, og snakket om at jeg kan gjøre soppen immun mot soppmiddler hvis jeg fortsetter og ta diflucan nesten hver måned. Kan den bli immun? Hvordan kan jeg unngå det? Hvis jeg bare lar soppen være, kan det hende kroppen fikser det selv?så spise sunt har ingen effekt? Hva med luft til underlivet, hjelper det å gå uten undertøy? Er det noen andre forhåndsregler jeg bør ta? Og har lactal og vivag noen effekt? Legen mente jeg skulle bruke dette under hver mens.jeg har brukt betnovat nedentil før, på grunn av eksem. Burde jeg kanskje begynne med den igjen? Kan eksamen gjøre meg ekstra utsatt for sopp? Har som sagt tatt mye antibiotika som jeg egentlig ikke vet om var helt nødvendig. Kan jeg ha utryddet alle de gode bakteriene, slik at det blir mer sopp? Hvor lang tid bruker bakteriene på å komme tilbake igjen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408686-kronisk-sopp-f%C3%A5r-lite-hjelp-hos-legen/#findComment-3663550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Jeg har i perioder vært veldig plaget av dette, slik som du. I flere år gikk jeg nesten konstant på Canesten, Pevaryl og Diflucan. Det kunne være fint et par uker, eller i beste fall en drøy måned, så var det på'an igjen. Fryktelig kjedelig. Det klødde voldsomt. Jeg prøvde meg med noen melkesyrekapsler forebyggende, og det er mulig at det var det som fikk snudd det. Nå trr jeg det er over ett år siden, kanskje to siden jeg har hatt det! Fikk råd av legen min om eddikskylling og youghurt naturell skylling, men jeg prøvde det aldri (syntes det hørtes så grisete ut....)Jeg aner jo ikke om jeg er kvitt det for alltid, men det er i alle fall deilig så lenge det holder seg borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408686-kronisk-sopp-f%C3%A5r-lite-hjelp-hos-legen/#findComment-3663552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkirb Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Jeg har i perioder vært veldig plaget av dette, slik som du. I flere år gikk jeg nesten konstant på Canesten, Pevaryl og Diflucan. Det kunne være fint et par uker, eller i beste fall en drøy måned, så var det på'an igjen. Fryktelig kjedelig. Det klødde voldsomt. Jeg prøvde meg med noen melkesyrekapsler forebyggende, og det er mulig at det var det som fikk snudd det. Nå trr jeg det er over ett år siden, kanskje to siden jeg har hatt det! Fikk råd av legen min om eddikskylling og youghurt naturell skylling, men jeg prøvde det aldri (syntes det hørtes så grisete ut....)Jeg aner jo ikke om jeg er kvitt det for alltid, men det er i alle fall deilig så lenge det holder seg borte.fint å høre at du ble kvitt det da. Det gir meg mer håp om at jeg også kan klare det driver med eddikskylling nå, så får vi se om det hjelper. Så skal jeg gi yoghurt og melkesyrekapsler en sjanse. Synes det er så vanskelig å vite hva man burde gjøre når jeg får så mange motstridende beskjeder. Noen leger sier at ting A virker, og andre sier det ikke gjør det og at jeg skal gjøre ting B, en annen sier at ingen av disse tingene virker og at jeg må gjøre ting C. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408686-kronisk-sopp-f%C3%A5r-lite-hjelp-hos-legen/#findComment-3663554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 PS når leger strides er det fordi det ikke er ett klart svar og effektiv behandling. Da blir det erfaring og 'kjerringråd'.Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408686-kronisk-sopp-f%C3%A5r-lite-hjelp-hos-legen/#findComment-3663629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.