Gå til innhold

Kutt/sår?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fikk to kutt/sår på låret forrige helg, og husker ikke hva som skjedde (ja, overstadig beruset). Det ene var relativt lite, mens det andre er litt lengre (ca. 3-4cm langt) og var litt dypere. Var ferdig med førstegangstjenesten i september, og tror jeg fikk stivkrampesprøyte, så det skal ikke være noe problem. 

Det ble et stort blåmerke rundt begge kuttene og hovent, men det ble ikke verre (tegnet med tusj rundt for å kontrollere). Det jeg lurer på er om det kan ha blitt infeksjon i såret? Det renner ikke, men er varmt og fortsatt litt hovent rundt selve sårene og mellom de (ca. 1cm - huden kjennes hardere rundt sårene). Det er rødt rundt sårkanten, men regner med dette er normalt? 

Sårene har begynt å gro, tror jeg, men pirket av en del av sårskorpen på det største såret. Det er gult inni, vet ikke om dette kan være fettvev eller om det er slik fordi det har begynt å gro?

Lurer egentlig mest på om det er noen grunn til å bekymre seg over disse sårene/kuttene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408712-kutts%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal gå til legen med det. Det er bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite. At det er varmt, hovent, sårkanter er røde og det er gult puss under sårskorpen kan være tegn på infeksjon. Det gule kan også være fibrin, som er en hinne som hindrer såret i å gro, og som legen da må skrape forsiktig bort for å få friskt vev frem. Det gjør ikke vondt :) Frem til legetimen bør du rense såret med sterilt vann. Kanskje du får en antibiotisk salve av legen.

Ta kontakt på mandag og be om en akuttime. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408712-kutts%C3%A5r/#findComment-3663665
Del på andre sider

Jeg synes du skal gå til legen med det. Det er bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite. At det er varmt, hovent, sårkanter er røde og det er gult puss under sårskorpen kan være tegn på infeksjon. Det gule kan også være fibrin, som er en hinne som hindrer såret i å gro, og som legen da må skrape forsiktig bort for å få friskt vev frem. Det gjør ikke vondt :) Frem til legetimen bør du rense såret med sterilt vann. Kanskje du får en antibiotisk salve av legen.

Ta kontakt på mandag og be om en akuttime. Lykke til!

Takk for svar!

Problemet mitt er at jeg har flyttet, og har ikke byttet fastlege til mitt nåværende bosted. Jeg reiser hjem søndag neste uke. Tror du det kan det vente til mandag 7 desember? Eller er det akutt, siden du skriver at jeg burde be om akuttime? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408712-kutts%C3%A5r/#findComment-3663667
Del på andre sider

Takk for svar!

Problemet mitt er at jeg har flyttet, og har ikke byttet fastlege til mitt nåværende bosted. Jeg reiser hjem søndag neste uke. Tror du det kan det vente til mandag 7 desember? Eller er det akutt, siden du skriver at jeg burde be om akuttime? 

Jeg anbefaler deg å ta en telefon til legevakten og forklare deg slik du gjorde her, så får fagfolk ta stilling til om det kan vente eller ikke. Det ønsker ikke jeg å gjøre. Jeg har dessverre mye erfaring med sår og infeksjon, men jeg er ingen sykepleier eller lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408712-kutts%C3%A5r/#findComment-3663671
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...