Gå til innhold

Er det noen her som har LS? (Lichen scrosus).

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente på 23 som nettopp har fått diagnosen Lichen Sclerosus. Kom til gynekolog med kun kløe (og liten blodutredelse) på klitoris som klødde pluss litt bleket hud der - heldigvis ingen plager noen andre steder (enda ihvertfall). Gynekolog tok biopsi - fikk brev i går om at hudprøven viste at det er LS jeg har. Jeg føler meg veldig frustrert fordi jeg ikke veit noe særlig om dette og har blitt forklart lite og dårlig. Gynekolog prater dårlig norsk om gjorde at det å spørre om spørsmål ble vanskelig. Jeg har lest en del på nettet, og litt ulur som jeg er har jeg sett på noen bilder på Google og må si jeg er ganske redd for hva som kan skje og hvordan jeg kanskje kan bli seendes ut. Det jeg har fått beskjed om er å bruke babyolje ved dusjing/svømming og at jeg skal følge et skjema med behandling av dermovat over flere uker hvis utbrudd, samt å smøre med locobase krem hver dag og at jeg skal prøve å unngå stress. Jeg er heldigvis i startfasen av sykdommen og er ikke noe særlig preget enda. Veldig glad for dèt ihvertfall, sånn at jeg forhåpentligvis kan få behandlet meg i tide. Det jeg lurer på er: 

- Hvordan har DU det? Klarer man å holde sykdommen i sjakk? Har man plager hele tiden eller kan man ha lengre perioder uten plager?

- Utvikler sykdommen seg langsomt eller fort?

- Når skal man smøre med dermovat? Og hva skal jeg se etter? Skal jeg smøre så fort jeg kjenner så vidt litt kløe/svie uten at jeg ser noe galt eller skal det bli noen slags merker, utslett, hevelse eller lignende før det skal behandles (siden behandling er over flere uker)?

- Smører du med locobase/fet krem hver dag? Jeg føler faktisk litt ubehag hvis jeg smører der nede enn hvis jeg ikke gjør det, men samtidig så har jeg fått beskjed om at det er viktig.

- Er det noe som gjør plagene verre og bedre?

- Kan svømming/klor gjøre det verre eller få det til å bryte ut?

- Finnes sykdommen i forskjellige grader? Altså kan man være fri for plager, evnt i lenge perioder? Kommer og går det eller kommer alle til å bli veldig plaget før eller siden?

- Må det bli arrdannelser og hvite flekker (som man ser på bilder) selv om man behandler seg med dermovat eller er det de som er ubehandlet?

- Jeg husker legen nevnte hudforandring ved klitoris - er det den blekede huden eller hva vil det si? Er det det som evnt kommer til å klø?

- Kommer sykdommen til å ramme kjønnslepper, åpning og anus etter hvert eller kan det holde seg ved klitoris?

- Finnes det noen kosttilskudd eller annet man kan ta for å forebygge/dempe utbrudd eller plager?

- Hvordan er det når man skal tenke på barn etter hvert? Kan man føde som vanlig osv?

Og det siste er om noen ellers har noen gode råd til meg som kan hjelpe mot forebygging/utbrudd. Håper det er noen her som kan komme med noen innspill (av egen erfaring sevfølgelig) og jeg er kjempe takknemlig for svar. Det kan jo også hjelpe litt å ikke føle seg så alene om det :)

Anonymkode: 2112f...9c2

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...