Gå til innhold

Masseundersøkelsen mot livmorhalskreft

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nå

Jeg har nå igjen fått brev fra "Masseundersøkelsen mot livmorhalskreft" og lurer på om jeg kan be om å bli fritatt for å motta dette brevet for fremtiden.

Jeg får ikke gynekologiske undersøkelser her jeg bor fordi legen nekter å undersøke meg. Sist gang jeg var hos en gynekolog ga han uttrykk for at han ikke ville undersøke meg og det han skrev i journalen etterpå, var så jævlig i ordbruken at fastlegen min steilet og jeg ble dypt deprimert.

Fastlegen min nekter å undersøke meg fordi de ikke har skikkelig utstyr til slike undersøkelser der han jobber, og den gynekologen jeg var hos sist nekter jeg tvert å gå til igjen. Han var rett og slett ufyselig i oppførselen.

Det er det samme for meg hva jeg dør av og når jeg dør, jeg har ikke tenkt å leve så lenge likevel (jeg er 34). Jeg har ikke barn, vil ikke ha barn og kan heller ikke få pga. sykdom og jeg har ikke noe sexliv heller, så for min del kunne de like gjerne ha fjernet hele livmoren. Det nekter de meg også, av den grunn at jeg "ikke har fått de barna jeg skal ha". Det nytter ikke å si at jeg ikke skal ha noen barn.

Jeg ønsker bare å få fred for disse påminnelsene fra denne "masseundersøkelsen". Har jeg rett til det? Eller er det bare de som har fjernet livmoren som har den retten?

Fortsetter under...

Gjest ikke nå

Kan virke som om jeg sier litt mot meg selv når jeg sier at jeg ikke kan få barn pga sykdom og at jeg blir nektet å fjerne livmoren fordi jeg ikke har fått de barna jeg skal ha. Jeg kan altså ikke bli gravid på naturlig vis pga trøbbel med eggløsningen. Hadde kunnet gå igjennom forsøk hvis jeg hadde villet ha barn, men det vil jeg altså ikke.

Gjest (Anonymous)

ville bare si at jeg forstår.. De vil ikke engang sterilisere meg.. Pga av at jeg har en psykisk sykdom. Hvis jeg blir frisk.friskere.. kan hende jeg forandrer meg. men kan ikke fordra unger, har aldri gjort det. Og isåfall.. jeg kunne vel adoptert, da, hvis jeg med ett skulle bli frisk..

Og er lei av dette maset med gu..

Er blitt utsatt for overgrep, og takler ikke slikt i det hele tatt. Vil bare få lov å være i fred, med min "fobi" . Jeg bryr meg ikke omom jeg skulle dø litt tidligere. Vil bare ha det best mulig akkurat nå. Slikt virker nok unormalt og sykt på andre, men det er faktisk en måte å overleve på. Og ikke alle setter livet sitt like høyt som andre, eller er redde for sykdom og død..

Men blir slike som oss forstått?? nei...

Selv om jeg har spurt om de ikke bare kan fjerne alt, så slipper alle den bekymringen, så nei.. Forstår ikke problemet. Gi meg en god dose narkose, ikke gi meg info om inngrepet, og bare sett i gang, bli ferdig med det. Hvorfor kan man ikke bestemme slikt selv? er det mulig privat kanskje??

Mette Moen, Gynekolog

Man har ikke plikt til å få tatt en slik undersøkelse, men det er tilbud for å forebygge denne krefttype. Hvis det er slikt at du ikke har hatt sex, så er det vanskelig å ta prøve, men så er det også minimal risiko for livmorhalskreft. Jeg synes du skal skrive et brev til 'Statens helseundersøkelse' og kort forklare situasjonen og at du ikke ønsker flere påminnelser. Det vil bli respektert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...