Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en kvinne på 25 år som er fryktelig plaget med kraftige humørsvigninger som kommer med jevne mellomrom. I disse periodene føler jeg meg dypt ulykkelig, jeg hater livet mitt, jeg vil slutte på studiene mine (som jeg til vanlig trives med), drar som regel ikke på forelesning , isolerer meg, klarer ikke å være rundt folk og er veldig sensitiv. Dette er noe jeg har slitt med i flere år og jeg har forsøkt å tilegne meg verktøy for å dempe de. Noe jeg har erfart at hjelper i disse periodene er å løpe (jeg trener derfor regelmessig 3 ganger i uken), å tvinge meg til å snakke med en av mine venninner om følelsene mine på tross av at jeg vil trekke meg tilbake og å holde jevn døgnrytme. Det hjelper til en viss grad, men ikke nok til at jeg føler at jeg har kontroll på hverdagene mine. Disse periodene går kraftig ut over studiene mine når jeg har nærmest en uke i måneden der jeg hverken møter opp på forelesninger og heller ikke leser noe. Jeg blir også litt bekymret over hvordan jeg skal fungere i arbeidslivet, men håper at jeg da vil "ta meg sammen" siden jeg da ikke har muligheten til å droppe å møte opp. Jeg er singel og kan forsåvidt heller ikke se for seg hvordan noen skal orke å være i et forhold med meg slik jeg er nå heller. 

Det er først de siste månedene jeg har begynt å loggføre humøret mitt. Det virker som disse humørsvigningene i stor grad kommer i perioden før menstruasjon, og at de forsvinner i løpet av første dag i menstruasjonen. Jeg lurer derfor på om jeg rett og slett sliter med kraftige PMS-plager. Jeg står ikke på prevensjon. Jeg har hørt at noen kvinner er mindre plaget av PMS når de tar p-piller. På grunn av blodpropp i familien kan jeg ikke stå på p-piller, men jeg har tidligere brukt cerazette. Vil cereazette har kunne ha en positiv effekt på mine plager, eller er det kun østrogenholdige preparater som vil hjelp? Er det noe jeg kan gjøre med dette? 

På forhånd, takk for svar!

Anonymkode: e3550...dbd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408815-kvinne-25-%C3%A5r-med-pms-plager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ut fra din beskrivelse ser det ut som det er typisk PMS av en alvorlighetsgrad som heldigvis ‘bare’ rammer ca 5%. Du har allerede gjort tiltak som trening. Det kan hjelpe, kanskje som avledning, kanskje det frigir gunstige stoffer i kroppen (endorfiner). Man vet ikke sikkert hva som er årsak til at PMS oppstår, men det opptrer i perioden etter eggløsning og frem til menstruasjon hvor eggstokkene produserer hormonet progesteron. Det er muligens et nedbrytningsprodukt av progesteron som gir symptomene.

Man kunne tro at en effektiv behandling var å stoppe eggløsning og dermed produksjon av progesteron, men hos mange vil de legemidler som stopper eggløsning inneholde hormoner (gestagen) som har samme effekt som progesteron, og det kan medføre PMS i hele syklus.

Noen p-piller (som inneholder østrogen og gestagen) kan være gunstige for PMS, de som inneholder et spesielt gestagen (drospirenon). Du bør få sjekket om du har disposisjon for blodpropp før du avviser p-pille. Cerazette er en ren gestagenpille som stopper eggløsning. Jeg tror ikke den kan hjelpe mot PMS, men det er jo lov å prøve.

Det som er mest effektivt er ‘lykkepiller’, og de skal bare tas i den problematiske periode. Det kan være bivirkninger som søvnproblem, men det er individuelt.

En siste utvei kan være å skape en kunstig overgangsalder med medikamenter av typen GnRH-analoger. Det vil medføre klimakterielle bivirkninger, men det kan avhjelpes på ulike måter.

Som du ser er det forskjellige metoder. Få henvisning til en gynekolog med erfaring som kan hjelpe deg.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...