AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg har aldri vært til gynekologisk undersøkelse for å ta celleprøve. Jeg kan ikke se for meg at jeg vil klare det. Jeg har vært utsatt for seksuelle overgrep og får frysninger og katastrofetanker bare ved tanken på å skulle la andre se meg naken nedentil. Jeg skammer meg sånn og føler meg skitten. Ja, jeg vet at en gynekolog er profesjonell og har sett hundrevis av kvinners underliv, men det hjelper ikke.Jeg husker at da jeg var 25 år fikk jeg et brev fra Kreftforreningen hvor de anbefalte celleprøve hvert 3 år.Hvordan gjøres en celleprøve?Hva konkret skjekkes ved en celleprøve?Hvor stor sjanse er det å få celleforanndringer?Hvor ofte er det noe farlig?Min mor fikk livmorhalskreft i begynnelsen av 20-årene. Er dette arvelig?Takk for svar! Anonymkode: 59b27...0d1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408842-cellepr%C3%B8ve-t%C3%B8r-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg forstår at du kvier deg for en underlivsundersøkelse, men synes at du skal snakke med en gynekolog om det. Be om henvisning til en gynekolog og fortell om din bakgrunn så gynekologen kan gå langsomt frem.Først foretas en inspeksjon av det ytre kjønnsorgan. Så settes et instrument, et spekulum, inn i skjeden. Det gjør det mulig for legen å se mormunnen som ligger ca 8-10 cm inne i skjeden. Med en slags børste 'kostes løs' celler fra overflaten og livmorhalsen. De føres over til en væske for senere analyse hos en 'celleekspert'. Det er ikke smertefullt.Legen undersøker også med to fingre i skjeden og en hånd på magen størrelsen på livmoren og eggstokkene som ligger til sidene. Gynekologen vil ofte supplere med ultralyd for å se om alt se normalt ut.Hvis det er unormale celler, vil undersøkelsen bli gjentatt etter en stund,og hvis det fortsatt er unormale celler, kan det være aktuelt å får foretatt en vevsprøve i lokalbedøvelse.Det vil avklare situasjonen.Ca 10% av alle kvinner (3000 kvinner årlig) får påvist forandringer som muligens kunne utvikle seg til kreft, og får utført en liten operasjon med fjerning av ytterste del av livmorhalsen.Ca 300 kvinner får livmorhalskreft og de fleste av disse har ikke fulgt anbefalingene med celleprøve hvert 3.år. De fleste kan helbredes, men det dør ca 75 kvinner årlig i Norge av livmorhalskreft, og ofte er det relativt unge kvinner.Det er en arvelig risiko og røyking øker risikoen, men smitte med HPV (virus) er den viktigste årsak. Derfor har man startet vaksinasjon mot HPV hos jenter i 12 års alderen.Du opplyser ikke din alder, men ta det opp med gynekologen om du burde vaksinere deg, hvis du ikke klarer å gjennomføre Kreftforeningens screeningsprogram.Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408842-cellepr%C3%B8ve-t%C3%B8r-ikke/#findComment-3665267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Jeg forstår at du kvier deg for en underlivsundersøkelse, men synes at du skal snakke med en gynekolog om det. Be om henvisning til en gynekolog og fortell om din bakgrunn så gynekologen kan gå langsomt frem.Tusen takk for et svært godt og utfyllende svar.Jeg tror muligens jeg kunne klare å gjennomføre dette om gynekologen sier hele tiden hva hun gjør, men dette forstyrrer henne kanskje i arbeidet?Er det mulig å be spesifikt om en kvinnelig gynekolog eller blir dette sett på som diskriminering? Ca 10% av alle kvinner (3000 kvinner årlig) får påvist forandringer som muligens kunne utvikle seg til kreft, og får utført en liten operasjon med fjerning av ytterste del av livmorhalsen.Ca 300 kvinner får livmorhalskreft og de fleste av disse har ikke fulgt anbefalingene med celleprøve hvert 3.år. De fleste kan helbredes, men det dør ca 75 kvinner årlig i Norge av livmorhalskreft, og ofte er det relativt unge kvinner.Jeg skjønner ut fra dette at jeg burde gjøre noe. Jeg er 33 år. Jeg får vurdere å ta det opp med fastlegen i begynnelsen av januar. Takk for at du tok deg tid til å svare. Anonymkode: 59b27...0d1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408842-cellepr%C3%B8ve-t%C3%B8r-ikke/#findComment-3665640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Det lyder som et godt nyttårsforsett.Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408842-cellepr%C3%B8ve-t%C3%B8r-ikke/#findComment-3665811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Det er meg igjen... Jeg har hørt at man kan få en vaksine for livmorhalskreft. Stemmer dette?Kan man da slippe å gå til gynekolog hvert 3. år?Hvor ofte må man vaksineres?Og:Er det mulig å gjøre en GU-undersøkelse uten å ha beina i disse bøylene? Det vet jeg ikke om jeg vil makte. Jeg blir for ubeskyttet. Fanget. Flashbacks. Jeg vil trolig få panikk.Kan jeg f.eks sprike med beina, men ha de på en benk?Og:Jeg skammer meg sånn over utfloden min. Er det mulig å stoppe utflod eller redusere den? Anonymkode: 59b27...0d1 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408842-cellepr%C3%B8ve-t%C3%B8r-ikke/#findComment-3667129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Ja, det kan vaksineres. Det tilbys i dag rutinemessig til jenter på 12 år. De skal ha tre sprøyter til sammen. Det betyr imidlertid ikke at man slipper å ta celleprøve, men det er forsøk gående med prøve hvert 5. år i stedet. Snakk med din fastlege om det. Få evt henvisning til gynekologDet er ulike stoler for gynekologisk undersøkelse, og noen er uten bøyler, bare en slags pedaler. Men uansett må du sprike i hoftene for at legen skal komme til skjeden. Du kan få et laken over for å dekke til, så du ikke føler deg så naken og fortell legen på forhånd om dine tidligere opplevelser.Man kan ikke endre på normal utflod, men samtidig med celleprøve kan legen vurdere om det er normal utflod.Vennlig hilsen MettePS nå stopper vi denne tråden, så den ikke blir lengre. Har du nye spørsmål, legg dem inn som nye 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408842-cellepr%C3%B8ve-t%C3%B8r-ikke/#findComment-3667343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.