Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har dessverre havna i gjengen for de med habituell abort. I forbindelse med dette har jeg tilbrakt mye tid på nettet og kunne ha skrevet en egen bok om alt jeg har vært borti. Men så er det jo slik at det dessverre er mye unyttig og mange ganger finner man ikke det man leter etter. Derfor har jeg havna her, i håp om at jeg kan få svar fra fagfolk.

Vel, her er historien min:

Jeg har født en frisk sønn i 2013, han ble født i uke 33 uten at de visste hvorfor. 

Etter dette har jeg først hatt en spontanabort ca uke 7

Etter dette ble jeg gravid ca fire mnd etter, da måtte jeg avbryte svangerskap i uke 16 pga trisomi 13

så ble jeg gravid igjen ca tre mnd etter som endte med sa ca uke 7

så ble jeg gravid tre mnd etter det (som var nå i august) denne gangen tok jeg albyl e og crinone fra positiv graviditetstest. Denne gangen satt spiren lenger og jeg begynte å tro så smått at det gikk denne gangen, men ultralyd rett før uke tolv viste et dødt foster på størrelse med uke 11+2. (alt kom ut av seg selv en uke etter ul)

Alder: nærmer meg 40

Sykdom\medisiner.el: Påvist leiden mutasjon (heterozygot)

Så kommer spørsmålene:

Jeg har blitt lett gravid, problemet er å få det lille gullkornet til å bli værende i magen i ca 40 uker.

Jeg har skjønt at progesteron er et viktig hormon, kan lavt nivå av dette være årsak? 

Er det forskjell på progesteron i det gule legemet og det som etterhvert dannes i morkaka? Slik at det kan være at det gule legemet klarer jobben men ikke morkaka?

Kan progesteronnivået i kroppen endre seg i løpet av kort tid? Da jeg måtte avbryte pga trisomi så satt spiren godt fast og jeg hadde mange graviditetstegn, eller er det slik at når foster er sykt så dannes det ekstra mye progesteron?

Kan progesteronsvikt ha ført til fødselen i uke 33? (gutten veide to kilo og måtte bare ha litt c-pap i begynnelsen samt melk i sonde)

Jeg håper inderlig at jeg kan få svar på dette, da jeg for det meste finner om de som ikke blir gravide pga hormonsvikt. 

Mvh Nangilima

Anonymkode: 91a95...838

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408853-habituell-abort-og-progesteron/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved ‘habituell abort’ er det tre spontane aborter på radd. Ved utredning finner man i noen tilfeller en forklaring, men hos de fleste er det ingen klar grunn, bare uflaks. Din alder er nok en vesentlig grunn, ved 40 års alderen er abortrisikoen ca 50% og den øker. Risiko for kromosomfeil øker også. Det skyldes at eggene ikke er fornyet siden de ble dannet i fosterlivet, og det er sannsynligvis de dårligste som er tilbake, eller de er ugunstig påvirket av miljøet. Det kan man dessverre ikke behandle, men håpe at et godt egg løsner, lar seg befrukte og utvikler seg normalt til et levedyktig foster.

Svar på dine spørsmål:

Jeg har skjønt at progesteron er et viktig hormon, kan lavt nivå av dette være årsak? 

Svar: Hvis graviditeten er ‘dårlig’ dannes det mindre progesteron, forholdene bedres ikke ved tilførsel av progesteron

Er det forskjell på progesteron i det gule legemet og det som etterhvert dannes i morkaka? Slik at det kan være at det gule legemet klarer jobben men ikke morkaka?

Svar: I de første tre måneder produseres progesteron i det gule legeme, men etter hvert overtar morkaken produksjonen. Som sagt, hvis fosteret ikke er levedyktig, så falder progesteronproduksjonen og det blir abort

Kan progesteronnivået i kroppen endre seg i løpet av kort tid? Da jeg måtte avbryte pga trisomi så satt spiren godt fast og jeg hadde mange graviditetstegn, eller er det slik at når foster er sykt så dannes det ekstra mye progesteron?

Svar: Hvis fosteret dør, avtar progesteronproduksjonen. Det dannes mindre progesteron ved ikke ikke levedyktig foster. Foster med trisomi kan vokse til normal fødsel.

Kan progesteronsvikt ha ført til fødselen i uke 33? (gutten veide to kilo og måtte bare ha litt c-pap i begynnelsen samt melk i sonde)

Svar: man regner ikke progesteronsvikt som årsak til for tidlig fødsel.

For å konkludere, så anser jeg ikke at progesteron er skyld i de mislykte svangerskap, men at forklaringen er din alder. For å utelukke andre forhold som unormalt stoffskifte eller andre hormonforstyrrelser, synes jeg at du skulle få henvisning til et infertilitetssenter for oppfølging.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...