Gå til innhold

Lange sykluser - alt var fint - hva nå?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har prøvd å bli gravid i litt over 1 år, og ble det på prøveperiode 9 (mistet dessverre i uke 8). Har lange sykluser, men de er så å si "stabile" 45 dager +/- noen dager.
Har vært hos GU og tatt blodprøve, tester, innvendig ultralyd m.m, og alt ser fint og normalt. Må jeg da bare innfinne meg i at jeg er en som har lange sykluser? GU mente at jeg hadde lange sykluser pga mange folliker (!?!)

Vi ønsker å bli gravid igjen, og jeg vil ikke lenger ta EL tester (brukt for mye penger på dette). Greier ikke helt å stole på kroppens signaler, dvs. tegn, om når jeg får EL. Har den siste uken vært "våt", dvs. mye tynn utflod, og det begynner nå å bli litt klisstere og kan så vidt trekke det ut i noen tråder (1 cm). Dette er vel et tegn på at EL er på vei? Jeg burde vel kunne stole på dette? Min mann og jeg har samleie 3 ganger i uken, så vi skal jo kunne treffe EL uavhengig av testene?

Ps. en kommentar til lange sykluser. Jeg følte de ble lengere etterhvert som vi prøvde. De første mnd kunne den være på 35 +/-, men ble til slutt på 45 +/-. Kan dette ha noe med psyken? D.s.

Anonymkode: 04111...7a6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408910-lange-sykluser-alt-var-fint-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har mange follikler og lang syklus kan du ha tilstanden PCOS (polycystisk ovarie syndrom) med sjeldne eggløsninger. Det kan også være hormonforstyrrelser, men det er ikke påvist hos deg. Helt enig i at du ikke skal ta eggløsningstester. 2-3 samleier per uke holder for å treffe de fruktbare dager. Det er vanlig å vente ett år etter en spontanabort før man ‘setter i gang’. Det kan være aktuelt å stimulere til tettere eggløsning med pergotime. Ta det opp med din gynekolog. (Det er ikke psyken som påvirker eggløsning. Sterk psykisk påvirkning kan stoppe menstruasjonene ved å hemme eggløsning totalt, men det er sjelden)

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...