Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har som kvinner flest forferdelige humørsvigninger hver månte.

Jeg sluttet med pillen etter pms.lignende bivirkninger.

Etter dette er kroppen min fortsatt helt ute av kontroll.. Jeg får pms symptomer som vann i kroppen, hetetokter, irritasjon, blir distrè (mister ting, glemmer ting), trist, lei, glad, sur osv, osv.. Disse symptomene får jeg allerede 2 UKER FØR mens. Helt forferdelig er det. Og sånn har det vært i 8-9 mnd nå *snufs*Dro til legen og forklarte problemene mine. Han slo opp i boka og forklarte symptomene mine SÅ bra. Fikk en resept av han, på ekstra sterk ibux (HÆ?). Det skulle hjelpe mot smertene mine. Hvilke smerter? Har aldri smerter jeg :(Men uansett, jeg trenger å få bukt på dette forferdelige og plagsomme problemet. Noen som har opplevd lignende? Hva kan jeg gjøre? Og hva skjer med kroppen min? Legger ofte på meg 3-4 kg før mens, og det er veldig slitsomt...er jeg dømt som kvinne, fins det ingen hjelp?

Jeg er leder av en middelstor bedrift, og trenger hjelp, føler ikke jeg blir tatt på alvor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408911-usikker-p%C3%A5-hvor-skrive-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mer enn halvparten av alle kvinner lider av PMS, 5% i så alvorlig grad at de behøver hjelp. Du hører tydeligvis til denne siste gruppen.

Vi vet ikke sikkert hva som er årsaken, men noen reagerer på hormonendringer som skjer etter eggløsning og frem til menstruasjonen starter.

Der er flere muligheter for behandling, men noen behandlinger medfører bivirkninger, så ‘vinningen går opp i spinningen’. Endring av livsstilen med mer mosjon, mer søvn og hvile, kanskje reduksjon av kaffe, kan være gunstig. Planlegging av møter og sosiale aktiviteter etter menstruasjonskalender i det omfang det er mulig.

• SSRI (lykkepiller) er godt dokumentert for å ha effekt hos de fleste og det skal bare tas i perioden hvor du har eller forventer symptomer.

• P-piller med drospirenon kan ha effekt

• Spironolacton, 100 mg daglig fra 14. dag i menstruasjonssyklus og frem til menstruasjon

• Vitamin B6 (pyridoksin), 50–100 mg daglig

• Magnesium og vitamin E kan ha effekt. (Magnesium bare på væskeoppsamling)

• GnRH-agonister er effektive ved å fremkalle en kunstig overgangsalder, men det medfører andre plager

• Vanndrivende midler, progesteronkrem og nattlyseolje har ikke effekt

Det er altså flere muligheter. Ta listen med til din fastlege eller be om henvisning til gynekolog.

Det er heldigvis hjelp å få.

Vennlig hilsen Mette

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...