Kvinne1991 Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Jeg er en kvinne på 24 år, har en sønn på 3,5 år og har vært gift i 2,5 år. Seks uker etter sønnen min ble født, startet jeg med p-sprøyte, denne brukte jeg i 2,5 år og i februar begynte jeg med p-piller, mercilon 28. I slutten av august sluttet meg med p-pillene, pga mye hodepine og vi er klar for å prøve å få et nytt barn.Jeg fikk selvsagt mens med en gang, og den har vært uregelmessig siden. Det var to uker uten, og en uke med. I tillegg er det mye mer menstrasjonsblod enn det har vært før, og jeg blør lengre (7 dager). Hadde konstante murringer over livmor og eggstokker, som varte i 9 dager, fikk da henvisning til gynokolog, og har hatt det en gang etterpå - som varte i 5 dager. Gynokologen sa alt så bra ut, utenom en folikkelcyste som var 3,5 cm. Han sa det ville ordne seg selv, siden det ikke var stort større enn når den skulle briste. (dette var 19. november). Hadde menstrasjon da jeg var hos gynokologen. Gynokologen sa jeg kunne begynne på hormonpreparat for å få stabilisert mensen om det ikke gjorde det selv, både fordi det er upraktisk og fordi vi ønsker et til barn. Dette kunne jeg begynne med i februar, så kroppen fikk litt mer tid til det.Siden den menstrasjonen da jeg var hos gynokologen, og til nå, er jeg på min tredje menstrasjon. Altså en uke med mensen, 6-7 dager uten, forså menstrasjon igjen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det går jo ikke an å ha mensen annenhver uke til i februar? Jeg sliter med svimmelhet når jeg reiser meg, har jernmangelanemi - men det plager meg ikke til vanlig, men den siste tiden er det mer svimmelhet enn før. Skal få målt HB (hemoglobin) i morgen på arbeid (er helsefagarbeider), for å sjekke om jeg må ta jerntabletter - som magen ikke tåler.Mvhfortvilt kvinne 24. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408958-veldig-uregelmessig-mens/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Her er det tydeligvis mye uregelmessighet. Jeg tror at svaret er at p-sprøyten ikke er ute av kroppen, det kan ta mer enn et år. Jeg kan ikke helt regne ut når du tok siste sprøyte, i februar 2015? Da kan du ikke forvente at det skal være regelmessige blødninger før om et par måneder. Jeg vet ikke hvilket hormonpreparat gynekologen har foreslått, men det vil kunne skjule kroppens reaksjon på å kvitte seg med p-sprøyten. Kan du fortelle meg, hva som er navn på preparatet.? Jeg har bare ett råd: vær tålmodig og vent på at ting ordner seg av seg selv. Hvis du har lav blodprosent, kan du ta jern. Det er ikke uvanlig med eggstokkcyster, de har i seg selv ingen betydning og forsvinner vanligvis med tiden.Mitt forslag: se det an til februar 2016. Har du ikke fått ‘normal’ syklus, søker du hjelp hos gynekolog som kan utrede og råde deg.Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408958-veldig-uregelmessig-mens/#findComment-3666571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne1991 Skrevet 13. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2015 Takk for svar! Jeg tok siste sprøyte for nøyaktig et år siden (10.desember). Den het Depo-Provera, og tok den hver tredje mnd, og tok begynte på p-pillen i februar, siden jeg skulle begynne med den når jeg skulle tatt neste sprøyte. I epikrisen fra gynokologen "Skulle hun ikke lykkes i å bli gravid eller får regelmessig cyklus, synes det vel aktuelt å forsøke med en gestagen kur i første omgang. En ti dagers kur med Provera tabletter som kan gjentas vil være aktuelt." Syntes det likevel var så rart at det ikke var før nå de siste ukene at det ble enda mer uregelmessig. Har en app på telefonen hvor jeg legger inn blødningene osv. Nå er det over tre måneder siden siste tablett fra p-pillene.Hilsen enda fortvilt kvinne 24 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408958-veldig-uregelmessig-mens/#findComment-3666596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Provera tabletter vil muligens kunne gi regelmessige menstruasjoner, men de vil ikke fremme mulighet for graviditet. Jeg gjentar, se det an noen måneder fremover uten bruk av medisiner. Kroppen må lære samspillet mellom hypofysen (hjernevedhenget) og eggstokken for å få til eggløsning og normal menstruasjonssyklus. Dette samarbeid har vært satt ut av spillet med p-sprøyten og p-pillen, det tar tid for å komme i gang igjen.Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408958-veldig-uregelmessig-mens/#findComment-3666673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.