Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har tre barn, den siste måtte ut ved akutt keisersnitt for fem år siden. For tre år siden fikk jeg uregelmessige blødninger, var hos gynekolog som konkluderer med hormonforstyrrelser. Ble anbefalt hormonspiral på kontroll et halvt år senere, men jeg opplevde da at ting hadde stabilisert seg og ønsket ikke dette. Siste året har jeg hver syklus opplevd økende mengde utflod, samt menslignende smerter etter at menstruasjonen er over. Har litt vondt første mensdag, ellers lite vondt I mens perioden. Men etter mens begynner jeg å få vondt I nedre del mage, rygg, lysker og lår, dette vedvarer så og si daglig frem til neste mens. Det er ikke konstant, men periodevis. Må iblant stoppe litt opp når smertene kommer. Har ogdå opplevd å våkne på natt av smerter, samt at det kan være vondt å ha avf under mensperioden. Jeg hadde mye menssmerter I ungdommen, men dette ble bedre etter p.piller, bruker nå ikke prevensjon. Utflod er rikelig, blank og luktfri. Er det sammenheng mellom utfloden og mine smerter? Kan det være endometriose? Er 41 år.

Mvh meg

Anonymkode: d3f57...353

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408993-utflod-og-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Din utflod beskrives som helt normal, og jeg kan ikke tenke meg at det har relasjon til dine smerter. Slik utflod er relatert til syklus og er spesielt rikelig i dagene før eggløsning, i den fruktbare periode.

Som du selv er inne på, er endometriose noe man må tenke på. Typisk er smerter ved menstruasjon og gjerne i tiden før, hos noen helt fra eggløsning som også kan være spesielt smertefull. Fra menstruasjonen har startet og frem til eggløsning er det som regel en periode som er uten eller med få symptomer. Menstruasjonssmerter som opptrer i høyere alder er også typisk for endometriose.

Dessverre kan tilstanden bare påvises ved kikkhullsoperasjon (laparotomi), så man vil ofte prøve seg frem med behandling. Jeg vil foreslå en hormonspiral, men det vil være lurt om du får en vurdering hos en gynekolog som kan følge deg opp. Med ultralyd kan det sjekkes at eggstokker og livmor er normal. Inntil du får time for behandling, foreslår jeg kombinasjon av NSAID (Ibux, Napren etc) og Paracet.

Som du kanskje allerede vet, er endometriose en helt godartet tilstand hvor vev som likner på livmorslimhinnen har satt seg i bukhulen på bukhinnen, eggstokker og evt på tarmen. Den skaper en irritasjonstilstand som gir smerter. Etter overgangsalderen forsvinner symptomene.

Behandlingen er smertestillende, evt å stoppe blødninger med ulike hormoner og hormonspiraler også effektiv hos mange.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408993-utflod-og-smerter/#findComment-3666958
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...