Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jeg lurer på om jeg kan ha endometriose. Jeg blør nemlig fra tarmen, så godt som bare ved menstruasjon, og rett etter. Spesiellt helt mot slutten og dagen etter den er over kan det komme ganske mye. 

Jeg har og litt økt tendens til blåmerker og neseblod under mensen, så det ble tatt en del tester ift blødnings-sykdommer, men der fant de ikke noe. Jeg turde ikke si det med tarmen, da jeg er veldig redd for den type undersøkelser. Dette var i vår. De siste to gangene synes jeg imidlertidig det har blitt værre, og fikk akkurat vite at jernlagrene var veldig lave igjen, noe som skjer stadig vekk. 

Jeg har og ganske kraftige blødninger og smerter, og bruker cyclokapron og naproxen. Var hos gynekolog for ca 10 år siden, hun undersøkte da med ultralyd utvending for å se etter cyster tror jeg, men fant ikke noe. Hun ville ikke undersøke innvendig pga min historie med overgrep og skrekk for det, muligens var det og vanskelig å få til, men det vet jeg ikke, hun sa ikke noe om det, bare at hun ikke ville gjøre det. (jeg sa ikke noe om tarmen da heller, bare smerter og store blødninger)

Jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre ift dette. Er det sannsynlig at det er farlig å ikke gjøre noe? Hva vil legen ev gjøre om jeg går dit? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409031-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Endometriose kan sitte i tarmen men blødninger herfra er meget sjelden. Jeg foreslår at du snakker med din fast og forklarer det med blødning i relasjon til menstruasjon. Det er viktig å få avklart om det kan være andre årsaker til tarmblødningen. Slik blødning bør utredes.

Endometriose kan vanligvis ikke avsløres ved en vanlig gynekologisk undersøkelse med ultralyd. Hvis det er mistanke om endometriose i eller omkring tarmen, kan MR-undersøkelse være aktuell. Ellers er kikkhullsundersøkelse (laparoskopi) i narkose måten for å stille diagnosen ved de vanligste former for endometriose.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409031-endometriose/#findComment-3668459
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...