*skal* Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jeg lurer på om jeg kan ha endometriose. Jeg blør nemlig fra tarmen, så godt som bare ved menstruasjon, og rett etter. Spesiellt helt mot slutten og dagen etter den er over kan det komme ganske mye. Jeg har og litt økt tendens til blåmerker og neseblod under mensen, så det ble tatt en del tester ift blødnings-sykdommer, men der fant de ikke noe. Jeg turde ikke si det med tarmen, da jeg er veldig redd for den type undersøkelser. Dette var i vår. De siste to gangene synes jeg imidlertidig det har blitt værre, og fikk akkurat vite at jernlagrene var veldig lave igjen, noe som skjer stadig vekk. Jeg har og ganske kraftige blødninger og smerter, og bruker cyclokapron og naproxen. Var hos gynekolog for ca 10 år siden, hun undersøkte da med ultralyd utvending for å se etter cyster tror jeg, men fant ikke noe. Hun ville ikke undersøke innvendig pga min historie med overgrep og skrekk for det, muligens var det og vanskelig å få til, men det vet jeg ikke, hun sa ikke noe om det, bare at hun ikke ville gjøre det. (jeg sa ikke noe om tarmen da heller, bare smerter og store blødninger)Jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre ift dette. Er det sannsynlig at det er farlig å ikke gjøre noe? Hva vil legen ev gjøre om jeg går dit? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409031-endometriose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Endometriose kan sitte i tarmen men blødninger herfra er meget sjelden. Jeg foreslår at du snakker med din fast og forklarer det med blødning i relasjon til menstruasjon. Det er viktig å få avklart om det kan være andre årsaker til tarmblødningen. Slik blødning bør utredes.Endometriose kan vanligvis ikke avsløres ved en vanlig gynekologisk undersøkelse med ultralyd. Hvis det er mistanke om endometriose i eller omkring tarmen, kan MR-undersøkelse være aktuell. Ellers er kikkhullsundersøkelse (laparoskopi) i narkose måten for å stille diagnosen ved de vanligste former for endometriose.Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409031-endometriose/#findComment-3668459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.