Gå til innhold

Tettere syklus - store blødninger

Anbefalte innlegg

Gjest AneMisk

Er 35 år gammel, og fødte midt 4. barn i mars 2000. Fikk tilbake menstruasjonen med noe "start & stopp" ca. mars/april 2001.

Har hatt regelmessig 28-29 dagers syklus siden tidlig i tenårene, og mensen har alltid stilt seg inn i vanlig takt mellom svangerskapene mine.

Siden aug. 2001 (det siste halve året) har syklus skrumpet gradvis inn til 21 dager - altså 3 uker.

(Siste mens 31.12 - nest siste 8.12...)

Blødningen arter seg som vanlig (for meg), meget kraftig på dag 2 og 3, avtakende til ca 6. dag. Har ikke spes. mye smerter lenger etter barnefødslene, og har heller ikke noe mer PMS enn vanlig.

Hva kan denne endringen i syklus skyldes? Bruker for tiden ingen medikamenter eller kjemisk prevensjon, har heller ikke hatt spes. problemer / sykdommer i underlivet.

Føler meg likevel ganske tappet for energi av å gå med store blødninger flere ganger for måneden. Bør jeg få dette undersøkt nærmere nå, eller se det an litt til? Hva blir i så fall sjekket, og hvordan behandles det?

på forhånd takk for svar,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40905-tettere-syklus-store-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ca ti år før overgangsalderen kan mensen hos noen begynne å endre seg ved at syklus blir kortere. Noen ganger kan endret stoffskifte gi endring i syklus, det kan sjekkes ved en blodprøve. Det er bare p-pille (og andre hormoner) som kan endre syklus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...