Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker

Superbruker

• default_large.png
  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 959 947 Innlegg:

Skrevet i dag, 02:30

Hei!
Jeg har hatt én medium stor cyste (ca. 4-5 cm.) på den ene eggstokken i en lengre periode. Jeg oppdaget den første gang for ca. 6 måneder tilbake i tid. Siden den tid har den ikke vokst nevneverdig, eventuelt vokst minimalt, det er snakk om noen få millimeter. Gynekologen sier uansett at disse eventuelle utslagene på "millimeterne", rett og slett også bare kan ha noe å gjøre med hvordan UL-bildet blir tatt (altså vinkelen på bildet), og at det ikke nødvendigvis er snakk om at cysten faktisk har vokst noe i det hele tatt. Sist jeg tok innvending UL var for kanskje 5 år siden, så jeg vet ikke hvor lenge den har vært der. Jeg har i løpet av en 6-månedersperiode besøkt gynekolog ca. fire ganger, og tatt UL innvendig hver gang. Jeg har altså fått en slik cyste på eggstokken, enda jeg går på p-piller, og har gjort det i mange år. Jeg har brukt Loette i kanskje 4-5 år, inntil jeg nylig byttet til Microgynon for noen måneder siden, etter anbefaling fra gynekologen, i håp om at cysten skulle krympe bort av seg selv. Til sammen har jeg kanskje brukt p-piller, nesten sammenhengende (to korte opphold), i snart 10 år. Jeg har nok ikke hatt naturlig menstruasjon på rundt 10 år. Jeg sluttet en periode, men da ville det ikke "starte" av seg selv på naturlig måte (dette var en stressende periode, så det kan også skyldes slike omstendigheter), så jeg begynte på p-piller igjen, og fikk det tilbake. Jeg har aldri vært gravid.

I følge gynekologen er det snakk om en vanncyste, da den er "klar"/"tom" på UL-bildene. Jeg har også tatt flere blodprøver for å sjekke for mer alvorlige sykdommer, og alle prøvene viser at jeg er innenfor normalen. Jeg har foreløpig ingen smerter, kjenner kanskje bare litt press på blæren, men er ganske sikker på at jeg ikke ville oppdaget det uten at jeg rutinemessig hadde gått til undersøkelse hos gynekolog. Gynekologen sier at operasjon kan vente så lenge jeg ikke har vondt, og så lenge den ikke vokser seg større en 7 cm., men at h*n også kan "bestille" operasjon, dersom det er ønskelig. Jeg får god hjelp hos gynekologen, men jeg føler ikke jeg kan "spørre om alt i verden", og det hadde vært fint og også få andre synspunkter. 

Jeg tenker mye på dette og håper derfor på litt hjelp. Det jeg lurer på er blant annet: 

Er det vanlig å få påvist cyster på eggstokkene, selv om man har gått på p-piller?

Vokser cyster langsomt eller raskt? Hvor lang tid bør man beregne før cysten vanligvis skal forsvinne av seg selv? Jeg kan jo ha hatt cysten i flere år. Evt. før den sprekker? Hvor lang tid bør det gå før man beslutter operasjon?

Ved operasjon: Hvilke alternativer finnes? Og er det vanlig at eggstokker må fjernes ved slike inngrep? Er det vanlig å operere bort cyste på eggstokk dersom man ikke har smerter? Jeg syns spesielt dét er en vanskelig beslutning å ta.

Og noe litt annet: Finnes det noen begrensning/anbefaling på hvor lenge man kan gå på p-piller, uten at det reduserer sjansene for å bli gravid? Har som sagt gått på p-pille ganske mange år, er ung, og vil bli gravid, men ikke enda. Det er et alternativ for meg å slutte på p-piller, eventuelt bruke andre prevensjonsmidler, men av det jeg har lest så langt, er det litt delte meninger om hvor lenge man kan/bør/skal gå på p-piller, før det kan gjøre "skade" for evt. fremtidige muligheter. 

Link til nyttige sider som svarer konkret på enkelte av disse spørsmål, er også fint å få. 

Jeg er forholdsvis ung, i midten av 20-årene, og selv om det i de fleste tilfeller ser ut til å gå fint med de som gjennomgår operasjon, så er jeg selvsagt bittelitt bekymret for om dette vil kunne ha noen konsekvenser for fremtidig graviditet. Én eggstokk mindre kan jeg nok alltids greie meg med (håper jeg), men jeg skulle aller helst ønske at jeg fikk beholde begge. Gynekologen beskriver eggstokkene som normale per dd., og jeg vet at det er aktive egg på den ene siden, den andre har jeg ikke spurt om.  

Det hadde vært fint å få litt tips og råd i forbindelse med dette. 

Tuuusen takk for svar! 

Anonymkode: c5d97...183

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Eggstokken er et arbeidende organ som utvikler egg hver måned, de omgis av væske som danner en cyste på 2-3 cm før den sprekker ved eggløsning. Det er helt vanlig.

Iblant blir cysten større og bevares etter eggløsning, det er også ganske vanlig.

Effekten av p-pille er å hemme eggløsning. Vanligvis hemmes også eggmodning, men det kan skje (spesielt ved p-piller som ikke inneholder østrogen) at det utvikler seg cyste, men det blir ikke eggløsning, og cysten bevares. Det kan også skje med kombinasjonspiller som du bruker. Det er ikke bekymringsfullt. Ved ultralyd får man et godt bilde av cysten og kan skjelne mellom ufarlige cyster og suspekte cyster. Blodprøven CA-125 kan være forhøyet ved både godartede og ondartede cyster. Med stor sannsynlighet kan man altså utelukke at det er en skummel cyste, og en snill cyste utvikler seg ikke til en ondartet.

Så til dine konkrete spørsmål:

Er det vanlig å få påvist cyster på eggstokkene, selv om man har gått på p-piller?

Svar: Ikke så vanlig som det er hos de som ikke bruker p-piller

Vokser cyster langsomt eller raskt?

Svar: Det er sjelden at cyster vokser. De har en størrelse og går vanligvis tilbake i størrelse, hvis de endrer seg. 85% forsvinner av seg selv med tiden

Hvor lang tid bør man beregne før cysten vanligvis skal forsvinne av seg selv?

Svar:  Det er det ikke regler for

Jeg kan jo ha hatt cysten i flere år. Evt. før den sprekker?

Svar: Det er meget sjelden at cyster sprekker. Det er IKKE slik at det går som med en ballong, at den fyller seg til den sprekker. De fleste cyster ‘tørker inn’ og forsvinner

Hvor lang tid bør det gå før man beslutter operasjon?

Svar: det er ikke tiden som er avgjørende, se vedlagte retningslinjer.

Ved operasjon: Hvilke alternativer finnes?

Svar: hos yngre kvinner fjerner man bare cysten

Og er det vanlig at eggstokker må fjernes ved slike inngrep? 

Svar: meget sjelden ved en ‘simple cyste’

Er det vanlig å operere bort cyste på eggstokk dersom man ikke har smerter?

Svar: nei, se retningslinjer

Jeg syns spesielt dét er en vanskelig beslutning å ta.

Svar: det er ikke du som skal ta beslutning.

Og noe litt annet: Finnes det noen begrensning/anbefaling på hvor lenge man kan gå på p-piller, uten at det reduserer sjansene for å bli gravid?

Svar: Det hersker ikke tvil om dette: Det er ingen grenser for bruk av p-pille, p-pille reduserer ikke sjansen for graviditet, heller tvert om. P-pille beskytter mot forhold (muskelknuter og tilstanden endometriose) som kan redusere fruktbarheten.

Retningslinjer for eggstokk-cyster, Norsk gynekologisk forening

http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/veileder-i-generell-gynekologi-2009/ovarialcyster/

• Enkamret/tokamret, glattvegget

• < 4 cm: Ingen videre oppfølging

• 4-8 cm: Ingen symptomer

• ultralydkontroll etter tre mnd (90 % vil gå tilbake)
  • uforandret cyste etter tre mnd: videre kontroll seks mnd, et år evt. to år
  • ved uendrede funn kan kontroller avsluttes og kirurgi er ikke nødvendig
    •  4-8 cm: Symptomgivende

• vurdere kirurgi

Råd til deg:

Ovenstående opplegg følger de norske gynekologer, du kan altså vente 6 måneder før ny kontroll. Å bruke en sterkere p-pille har ingen hensikt. P-pille forebygger cyster, de er ikke behandling for cyster. Lurt å bruke de svakeste pillene, altså Loette.

En sjelden gang kan en cyste ‘torkveres’, dreie seg rundt og gi akutte smerter og operasjon er nødvendig, men det er sjelden ved kroniske cyster. En cyste kan en sjelden gang sprekke og gi akutte smerter som gir seg etter ganske kort tid. Det gir ikke grunn til operasjon.

Jeg håper du har fått nødvendig informasjon. Altså ikke grunn til bekymring.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...