Gjest rusketusken Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Har fått vite at jeg venter enegga tvillinger og er 20 uker på veg. I følge legen er det et uvanlig svangerskap med stor komplikasjonsfare. Dette siden det ikke er skillevegg mellom fosterene og de kun har en morkake. Til nå har tilveksten vært lik, men jeg engster meg hele tiden for jeg følte alt han sa virket så negativt ladet og så hormonell som jeg er nå så er jeg vanvittig hårsår. Ulikheten i tilveksten ville kanskje ikke bli merkbar før i 5. -6. måned, sa han. Så nå går jeg bare her og gruer meg. Har det helt forferdelig og vet ikke hvor jeg skal søke informasjon.........og hvem jeg skal snakke med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40917-enegga-tvillinger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Hei rusketusken! Jeg har selv eneggede tvillinger som nå er 17 mndr gamle. Under svangerskapet ble jeg spesielt godt fulgt opp fordi legene antok at mine jenter delte alt inni magen. Under 1 % av eneggede er såkalte "mo-mo tvillinger" (monochorial og monoamniotiske). Tatt i betraktning at bare ett av 400 svangerskap er med eneggede tvillinger, og at det blant disse igjen bare er i underkant av 1% som deler både morkake og ytre og indre fostersekker, er denne typen tvillinger veldig sjeldne. Det er ikke uvanlig at det kan være svært vanskelig å se en eventuell skillevegg mellom fostrene. Selv fikk jeg leve i uvisse frem til ca uke 18. Til tross for 4-5 grundige ultralydundersøkelser i ukene mellom 10-18 var ikke legene skråsikre på om det var en skillevegg der eller ei. Til slutt var vi ganske sikre på at det var en tynn vegg der. Jeg leste likevel alt jeg kom over om emnet og fant ut at det *er* spesielle kompikasjoner som hører med denne typen tvillinger, men at det svært ofte går helt fint og uten dramatikk. Hvis legene antar barna dine er monochorial-monoamniotiske vil tvillingene dine bli forløst ved hjelp av keisersnitt. Dette fordi det er fare for at navlestrengene, eller fostrene selv, kan hekte seg fast i hverandre og skape problemer under en fødsel. Du vil ganske sikkert få tett oppfølging, og en av de tingene som legene vil passe på, er at ikke navlestrengene til barna tvinner seg sammen slik at et, eller begge barna, ikke får nok næring og surstoff. Dette undersøker de med ultralyd og noe jeg tror kalles dopler. Et aparat som måler gjennomstrømning og motstand i navlestrengene, og ved hjelp av ultralyd med farger kan man også se om navlestrengene tvinner seg sammen. Skulle det oppstå komplikasjoner (den vanligste komplikasjonen er at navlestrengene vikler seg inn i hverandre) vil legene foreta keisersnitt. For eneggede tvillinger som deler morkake er det også en viss fare for at det kan oppstå noe som heter transfusjonssyndrom. Det vil si at blodet gjennom den felles morkaken blir skjevfordelt mellom fostrene. Den ene får for mye næring og hjertet kan bli overbelastet, mens den andre får for lite og blir blodfattig. Dette er i seg selv en sjelden komplikasjon og visstnok mer vanlig blant eneggede som *ikke* deler alt. (hvis det er noen trøst) Nå vet ikke jeg hvor du får oppfølging hen, (selv gikk jeg på Ullevål) men mitt inntrykk er at helsepersonell som har i oppgave å følge opp tvillinggravide er veldig flinke. Det finnes to mailinglister for tvillinggravide/tvilligforeldre. Den ene er godt etablert og det er stor trafikk, men i hovedsak er det tvilling- og trillingforeldre der, ikke så veldig mange gravide akkurat nå (men det er noen og de er ganske flinke til å skrive!). Du kan melde deg på ved å sende en blank mail til: [email protected] Det skal ikke stå noe hverken i subjektfeltet eller i tekstfeltet på mailen. Kun adressen "[email protected]" i adressefeltet. Jeg vet det er foreldre på "tvillinglista" som har vært i samme situasjon som deg, og som har fine og friske unger i dag. Den andre mailinglisten er for tvillinggravide, men er så ny at den ikke har rukket å komme seg helt opp å gå ennå. Denne kan du delta på ved å sende en mail til: [email protected] (også denne uten tekst). Jeg kan også anbefale deg å ta kontakt med tvillingforeldreforeningen. De er der for flerlinggravide også, ikke bare for de som har født. Ved å melde deg inn vil du motta medlemsbladet deres "TvillingNytt" 4-6 ganger i året, samt ha mulighet for å delta på deres svangerskapskurs for tvillinggravide blant annet... Tvillingforeldreforeningen er på nett: http://www.tvillingforeldreforeningen.no Dette ble en veeeeldig lang melding. Håper du fant noe informasjon her og at du ikke ble skremt. Hvis du vil lese mer om tvillinger/tvillingsvangerskap kan du ta en kikk på websiden vår (tvillinglistas): http://www.tvillinglista.com På tvillinglista.com finner du blant annet linker videre til informasjon om "mo-mo tvillinger". Jeg ønsker deg lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40917-enegga-tvillinger/#findComment-154024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rusketusken Skrevet 7. januar 2002 Del Skrevet 7. januar 2002 Hei rusketusken! Jeg har selv eneggede tvillinger som nå er 17 mndr gamle. Under svangerskapet ble jeg spesielt godt fulgt opp fordi legene antok at mine jenter delte alt inni magen. Under 1 % av eneggede er såkalte "mo-mo tvillinger" (monochorial og monoamniotiske). Tatt i betraktning at bare ett av 400 svangerskap er med eneggede tvillinger, og at det blant disse igjen bare er i underkant av 1% som deler både morkake og ytre og indre fostersekker, er denne typen tvillinger veldig sjeldne. Det er ikke uvanlig at det kan være svært vanskelig å se en eventuell skillevegg mellom fostrene. Selv fikk jeg leve i uvisse frem til ca uke 18. Til tross for 4-5 grundige ultralydundersøkelser i ukene mellom 10-18 var ikke legene skråsikre på om det var en skillevegg der eller ei. Til slutt var vi ganske sikre på at det var en tynn vegg der. Jeg leste likevel alt jeg kom over om emnet og fant ut at det *er* spesielle kompikasjoner som hører med denne typen tvillinger, men at det svært ofte går helt fint og uten dramatikk. Hvis legene antar barna dine er monochorial-monoamniotiske vil tvillingene dine bli forløst ved hjelp av keisersnitt. Dette fordi det er fare for at navlestrengene, eller fostrene selv, kan hekte seg fast i hverandre og skape problemer under en fødsel. Du vil ganske sikkert få tett oppfølging, og en av de tingene som legene vil passe på, er at ikke navlestrengene til barna tvinner seg sammen slik at et, eller begge barna, ikke får nok næring og surstoff. Dette undersøker de med ultralyd og noe jeg tror kalles dopler. Et aparat som måler gjennomstrømning og motstand i navlestrengene, og ved hjelp av ultralyd med farger kan man også se om navlestrengene tvinner seg sammen. Skulle det oppstå komplikasjoner (den vanligste komplikasjonen er at navlestrengene vikler seg inn i hverandre) vil legene foreta keisersnitt. For eneggede tvillinger som deler morkake er det også en viss fare for at det kan oppstå noe som heter transfusjonssyndrom. Det vil si at blodet gjennom den felles morkaken blir skjevfordelt mellom fostrene. Den ene får for mye næring og hjertet kan bli overbelastet, mens den andre får for lite og blir blodfattig. Dette er i seg selv en sjelden komplikasjon og visstnok mer vanlig blant eneggede som *ikke* deler alt. (hvis det er noen trøst) Nå vet ikke jeg hvor du får oppfølging hen, (selv gikk jeg på Ullevål) men mitt inntrykk er at helsepersonell som har i oppgave å følge opp tvillinggravide er veldig flinke. Det finnes to mailinglister for tvillinggravide/tvilligforeldre. Den ene er godt etablert og det er stor trafikk, men i hovedsak er det tvilling- og trillingforeldre der, ikke så veldig mange gravide akkurat nå (men det er noen og de er ganske flinke til å skrive!). Du kan melde deg på ved å sende en blank mail til: [email protected] Det skal ikke stå noe hverken i subjektfeltet eller i tekstfeltet på mailen. Kun adressen "[email protected]" i adressefeltet. Jeg vet det er foreldre på "tvillinglista" som har vært i samme situasjon som deg, og som har fine og friske unger i dag. Den andre mailinglisten er for tvillinggravide, men er så ny at den ikke har rukket å komme seg helt opp å gå ennå. Denne kan du delta på ved å sende en mail til: [email protected] (også denne uten tekst). Jeg kan også anbefale deg å ta kontakt med tvillingforeldreforeningen. De er der for flerlinggravide også, ikke bare for de som har født. Ved å melde deg inn vil du motta medlemsbladet deres "TvillingNytt" 4-6 ganger i året, samt ha mulighet for å delta på deres svangerskapskurs for tvillinggravide blant annet... Tvillingforeldreforeningen er på nett: http://www.tvillingforeldreforeningen.no Dette ble en veeeeldig lang melding. Håper du fant noe informasjon her og at du ikke ble skremt. Hvis du vil lese mer om tvillinger/tvillingsvangerskap kan du ta en kikk på websiden vår (tvillinglistas): http://www.tvillinglista.com På tvillinglista.com finner du blant annet linker videre til informasjon om "mo-mo tvillinger". Jeg ønsker deg lykke til! Tusen takk for et oppløftende og utfyllende svar. Min erfaring er at de som skal være profesjonelle og gi meg informasjon ikke har særlig mye å bidra med. Jeg jobber selv i helsevesenet og føler av og til at det på en måte forventes at jeg skal vite mer enn jeg gjør. Men som "pasient" er man aldri profesjonell............. Jordmora som var med på forrige UL skjønte ikke helt hvorfor jeg skulle sykemeldes fullt, selv om det var legen som ga klar beskjed om at slik måtte det være. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40917-enegga-tvillinger/#findComment-154135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 7. januar 2002 Del Skrevet 7. januar 2002 Jeg ser det er en annen kvinner her på forumet som har levert et meget bra og utfyllende innlegg. Utelukker derfor å si noe mer i denne omgang. Kom gjerne tilbake hvis det er mer du lurer på underveis. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40917-enegga-tvillinger/#findComment-154147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.