Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 22 år og bruker fortsatt fluor tabletter. Er dette skadelig? Jeg bruker barnetannkrem med mindre fluor pga. at den har så god og mild smak. Men så tar jeg den minste mengden fluortabletter i tillegg noen dager. ca, to til tre i uka.

Visdomstennene mine bak i munnen er ikke vokst ut helt. Når er det vanlig ca. alder at de har vokst ut helt. De begynte å komme da jeg var ca 15 år. Jeg synes at de holder på lenge. Er det normalt? Det er ivertfall veldig sårt bak i munnen noen ganger ca. i to uker av gangen også tar det ca en til to månder før det er sårt der igjen. Vokser de ulikt?

Er det veldig bra og tygge tyggegummi nesten hele tiden.? Jeg tygger ca en pakke hver dag og jeg tygger nesten hele tiden.

Jeg har hørt at det er bra spesielt etter et måltid. Stemmer dette?

Jeg har aldri hatt noe hull i tennene mine. Er det normalt? Jeg er selvfølgelig veldig glad for det. Jeg gruder meg veldig for hver gang når jeg skal til tannlegen pga at jeg aldri har borret og jeg vet ikke hvordan det er. Er det veldig vondt?

Unnskyld at det var så mange dumme spørsmål. Vennlig hilsen ine

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40926-tann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei.

Det er egentlig unødvendig at et ungt menneske på 22 tar fluor ut over det som tilføres fra tannpasta. Og da er det jo også rimelig at du ikke får hull i tennene. Jeg synes du ovedriver tyggegummityggingen din. Vi har normalt 18 minutter kontakt mellom tannrekene i døgnet (!). All kontakt ut over dette betyr økes belasting og slitasje.

Det kan hende at visdomstennene dine er delvis frembrudte og vil forbli slik. Da kan det av og til oppstå sår og betennelse i tannkjøttet som ligger inntil disse tennene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40926-tann/#findComment-153948
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...