Bekkasyv Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Hei!Jeg er en jente på 19 år som var seksuell aktiv i 1 år, og siste gang for ca 1 måned siden, jeg går på Mini pillen conludag og har aldri blitt gravid.Hver gang jeg har eggløsning får jeg vondt i magen (mensenvondt) og merker det veldig godt når jeg har det, det er ikke smertefullt men det er nok til at jeg kjenner det. Når jeg skal ha mensen så får jeg noen lette smerter ca én uke før selve mensen kommer, og når jeg får mensen så får jeg veldig vondt i magen. Smertene har hjelpet litt på smertene men før jeg begynte med de så hadde jeg enkelte ganger så vondt at jeg ble så kvalm. Det er forskjellige smerter, enkelte ganger er mensen mindre smertefull og grei, andre ganger er jeg nødt til å ta smertestillende og sitte med varmepute hele dagen eller hele natten.Noen ganger merker jeg at jeg blir veldig dårlig form pga mensen og orker ingenting, men det er jo selvfølgelig vanlig under mensen. Kan dette være noen tegn på Endometriose? Endret 3. januar 2016 av Bekkasyv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409290-endometriose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Det kan være endometriose, men ikke nødvendigvis. Dessverre er det slik at endometriose bare kan påvises ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon). Jeg vil foreslå at du prøver den behandling man ville velge om det hadde vært påvist endometriose og her er førstevalget p-pille. Det gir også en mer sikker prevensjon enn minipillen. Det stopper eggløsningen og de smerter det medfører. Best å bruke p-pillen uten pause så du slipper menstruasjon og dermed menstruasjonssmerter. Det er det samme hvilke piller du bruker, Loette eller Microgynon er gjerne førstevalget for unge kvinner. Dårlig form før menstruasjon er ganske vanlig, det man betegner PMS. Det har over halvparten av alle kvinner. Mer søvn, fysisk aktivitet og mindre stress er å anbefale i denne periode av syklus.Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409290-endometriose/#findComment-3670521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.