Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er 35. Nå forsøker vi i over 2 år. ! Min mand har barn fra før. Hadde jeg vist at det er så vanskelig å bli gravid, hadde jeg aldrig beskyttet meg med min mand.   :( men ok, jeg mener ikke, jeg har noen fysiske problemer, litt varierende cyklus,men ta vitex , og mens kommer på klokkeslett ! Som det skal.,. Kan føle eggløsning (som kalender beregner det for meg) ! har dog ikke hver måned den der slim -cervix- eller hva det heter.  Det vil bare ikke lykkes for os,,, :angry: nå har jeg også lest, at chancen ligger på Bare 30% å ramme egget ! Tja det er ikke mye !! Stemmer dette ?? 

Anonymkode: f8193...5f9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409292-hvorfor-blir-jeg-ikke-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du er i en alder hvor det er vanskeligere å bli gravid, eller rettere sagt hvor det tar lengre tid å bli gravid. Eggene er ikke fornyet siden de ble dannet i fosterlivet, og kvaliteten er derfor dårligere. Men det er absolutt ikke umulig, ofte må det bare mer tålmodighet til.

Det med at sjansen bare er 30% må forklares nærmere, det er ikke helt korrekt. Fruktbarheten er på topp ved 20 år. Da er det i hver syklus ca 35% sjanse for at graviditet inntrer og at det blir barn. Ved 35 år er sjansen ca 12% per syklus, dels mindre sjanse for graviditet, dels større risiko for abort. Dessverre er det ikke noen behandling som kan gi foryngelseskur for eggene, men vente til et godt egg blir befruktet.

Jeg synes likevel at dere skal be om henvisning til en fertilitetsavdeling for en sjekk begge to. Din mann har barn fra før, men det er ikke garanti for god sædkvalitet. Selv om du tilsynelatende har normal eggløsning, kan det være andre forhold som reduserer fruktbarheten, f.eks. muskelknuter på livmoren eller den godartede tilstand endometriose. Du kan også ha tette eggledere. Du bruker Vitex? Har det noen hensikt? Du bør iallfall bruke folat.

Du vet at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen?

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...