Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne i førtiårene. Har benyttet hormonspiral i rundt 20 år, og hatt migrene enda lenger. Det siste året har migrenen endret form, fra å opptre sporadisk til nå å komme over dager, ofte 5-10 dager i strekk. I tillegg er det ikke alltid anfallsmedisinen (Max-alt) har effekt, og da gjerne spesielt når migrenen er på sitt sterkeste. Jeg har ikke blødninger annet enn litt brunlig utflod, men det kan se ut til å være en sammenheng mellom disse kraftige og langvarige migreneanfallene og disse blødningene. Er det sannsynlig at det ligger en hormonell årsak bak disse migreneanfallene? Og har du tips til hva jeg eventuelt kan gjøre? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409370-migrene-under-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har hormonell migrene.

Har hver måned migrene ved to-tre dager ved eggløsning og to-tre dager før menstruasjon. Slår aldri feil. Har derfor et håp om at min migrene vil gi seg etter overgangsalderen, jeg er 44.Bruker Relpax ved migrene, fungerer fint bare jeg tar den i tide.

Har du ikke vanlig menstruasjon? (Man har kanskje ikke det når man bruker spiral?).

Anonymkode: 53333...469

Mette Moen, Gynekolog

Migrene er hos mange relatert til menstruasjonssyklus med anfall i forbindelse med menstruasjon. I og med at du har hormonspiral er det vanskelig å avklare om det er sammenheng med syklus. De blødninger du får med hormonspiral er en annen type blødninger enn vanlige menstruasjonsblødninger.

Jeg vil foreslå at du lager en oversikt over dine anfall (sammen med blødningsoversikt). Ved menstruasjonsrelatert migrene kan man forsøke p-pille uten pause for å unngå svingninger i hormonnivået. Det er ikke noe i veien for at du kan forsøke en lavdosert p-pille som Loette hvis du ellers er frisk og ikke har risiko for blodpropp, ikke røker og ikke er overvektig. Du må heller ikke ha migrene med ‘aura’ som f.eks. synsforstyrrelser. Du kan gjerne beholde din spiral mens du prøver p-pille.

Etter overgangsalderen blir migrenen ofte mye mindre forekommende, eller blir helt borte

Vennlig hilsen Mette

Endret av Mette Moen, Gynekolog
endret innlegget

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...