AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Hei Vedrørende bruk av Relpax ved migrene, lurer jeg på om du er kjent med og kan firklare meg hva dette betyr:Leser på pakningsvedlegget: "Vær oppmerksom på..... du er kvinne og i overgangsalderen".Hva betyr dette?? Jeg er kvinne, jeg tror jeg er på begynnelsen av overgangsalderen, men hva må jeg være oppmerksom på?Kan man ikke bruke Relpax, iså tilfelle, hvorfor ikke? Anonymkode: bfc27...180 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409379-relpax-overgangsalder-mette-moen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg kan forstå at du er forvirret, for teksten er nok så uklar. Pakningsvedlegget er sannsynligvis en dårlig oversettelse fra engelsk. Det er lettere å forstå informasjonen som gis til oss leger. Her snakker de om ‘postmenopausale kvinner’, dvs hvor menstruasjonene har stoppet opp. Min tolkning er at man skal være forsiktig med å gi legemidlet til personer som har øket risiko for hjerteinfarkt. Det defineres bla. som menn over 40 år og kvinner etter menopausen (som er siste menstruasjon). Da øker kvinners risiko for hjerteinfarkt. Relpax gir en sammentrekning av blodkarrene, det er behandling ved migrene. Hvis en person har forkalkninger i blodkarrene til hjertet, altså en forsnevring, så kan Replax muligens utløse angina (hjertekrampe) eller regelrett hjerteinfarkt (blodpropp i hjerter).Hvis du fortsatt har menstruasjoner, skal du ikke bry deg, men har blødningene stoppet opp i et år eller mer, bør du snakke med legen om det skulle være andre risikofaktorer for infarkt hos deg (som høyt blodtrykk, familiær risiko, høyt kolesterol etc.). Hvis det er tilfelle bør man overveie annet migrenemiddel.Med hensyn til migrene, så blir anfallene vanligvis mindre eller forsvinner helt etter menopausen.Vennlig hilsen Mette 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409379-relpax-overgangsalder-mette-moen/#findComment-3671497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.