Kristine1974 Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 41 år, to barn. Har nok hatt endometriose i mange år men ble oppdaget ved tilfeldighet for tre år siden da jeg fjernet cyste på eggstokk. Kun plager ved menstruasjon før etter spontabort for et år siden, som jeg tror var årsak til at jeg like etter fikk smerter nesten hver dag. Ble ille i høst, og i september fikk jeg fjernet en eggstokk og livmor. Etter to-tre mnd kom plager tilbake og også på et sted der jeg ikke har hatt vondt før. Synes i ettertid at legen kunne informert mer om at det å fjerne livmor ikke er noen mirakelkur. Uansett, jeg er nå satt på procren og er på første sprøyte. Legen mener dette er en test for å se om siste eggstokk skal fjernes. Er du enig i denne vurderingen? Han vil også unngå addback.Jeg føler meg ikke bra på procren (smertene er dog litt bedre skal sies) og skulle gjerne prøvd noe litt mindre inngripende hormonbehandling først. Procren er vel uansett ikke noe jeg kan gå på i lang tid? Bør jeg prøve visanne e.l?Hvis jeg ikke skulle få effekt av hormoner bør jeg da fjerne siste eggstokk? Eller forsøke ny lapraskopi der jeg fjerner endo? I og med at endo kom tilbake så raskt ønsker jeg ikke å bli operert av samme kirurg, det føles ikke godt/riktig iallefall. Vurderer også utlandet- kan du anbefale noen kirurger i utlandet? Ser at enkelte i.UK opererer med lav tilbakefallsprosent (5%) på endo etter operasjon, eks http://www.endometriosis-consultant.co.uk/Mvh Kristine 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Endometriose er ofte vanskelig å behandle, og det er ikke sikkert at første behandling er effektiv. Og ofte må kirurgi kombineres med hormonbehandling.Nå vet jeg ikke hva som var årsaken til at livmoren ble fjernet, men var det sterke menstruasjonssmerter kunne det –spesielt med din alder tatt i betraktning- være mistanke om adenomyose (endometriose i muskellaget i livmoren), og her er det grunn til å fjerne livmoren. Det at du fikk plager noen måneder etter operasjonen er ikke uvanlig ved endometriose. Det kan ha flere forklaringer:At mikroskopisk endometriose har utviklet seg (veldig vanlig)At kirurgen har oversett endometrioseforekomst (kan skje, men vanligvis gjennomgås bukhulen systematisk og grundig)At det ikke er påviste endometriose, men noe annet som er årsak til dine smerter (ikke uvanlig)Jeg er helt enig i at du nå prøver Procren, jeg vil foreslå i tre måneder. God ide ikke å gi add-back (tillegg) i denne prøveperiode. Vær oppmerksom på at endometriosen kan forverres i de første 2-3 uker. Først når menstruasjonene er borte og bivirkninger melder seg (hetetokter etc), kan effekten vurderes. Hvis det ikke er merkbar effekt etter tre måneder, er det et varsel om at du ikke blir bedre om den siste eggstokk fjernes. Da bør behandlingen stoppes og tilstanden revurderes. Tidlig overgangsalder vil påføre deg nye plager og risiko. Hvis du har god effekt av Procren etter tre måneder, kan du fortsette sammen med hormontillegg, og så kan du sammen med din gynekolog vurdere om det skal fortsette til overgangsalderen. Det er mindre bekymringsfullt å bruke Procren enn å ha mistet begge eggstokkene i tidlig alder.Å gå over til Visanne eller annet gestagenpreparat (som provera) er lite hensiktsmessig i og med at du er i gang med et behandlingsopplegg som jeg fullt ut vil støtteDet er ingen grunn til å mistenke at kirurgen ikke har gjort godt arbeid, og jeg vil ikke anbefale ny operasjon. Å dra til utlandet og betale dyrt for operasjon ut fra klinikkens egen reklame, vil jeg ikke anbefale. Vi har sterke endometriosesentra i Norge ved Ullevål i Oslo, Haukeland i Bergen og St Olavs Hospital i Trondheim hvor du evt. kan få en ‘second opinion’.Lykke til med behandlingenVennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3671724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristine1974 Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Takk for svar. Etter i underkant av fire uker ser det ut som om procren hjelper på smertene, den har i alle fall dempet de. Etter at smertene først ble verre har de altså blitt bedre (men ikke borte) på 3-4 uker. Etter at jeg tok procren har jeg imidlertid blitt utrolig sliten og trøtt og kroppen er til tider tung som bly. Dagen etter jeg tok sprøyten var jeg helt utslått og orket ingenting, og det var en indikasjon på hvordan disse ukene har vært. Har utrolig lite lyst til å ta neste sprøyte. Er det ok nå å stoppe og si at den faktisk hjalp på smertene i forhold til evt fjerning av eggstokk en gang i fremtiden? Jeg merker jo nå som sagt at den demper smertene en del. Så vil jeg heller nå prøve visanne eller annet gestagenpreparat. Jeg er veldig fortvilet nå, og er redd for at legen kommer til å forsøke å få meg til å ta flere sprøyter enda "hele meg stritter i mot". Sliter fra før av en del med lavt energinivå så ukene har vært tøffe. Endret 13. januar 2016 av Kristine1974 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3672033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Hvis du allerede dagen etter første sprøyte var 'helt utslått' , er det nesten garanti for at det ikke er bivirkning av sprøyten, men at det må ha annen årsak. Jeg synes at det er veldig viktig at du fortsetter med Procren, i all fall i to måneder. Hvis det er god effekt, så kan du få tilleggsmedisin som Activelle eller Livial etter to måneder.Hvis du oppfatter at din tilstand er bivirkning av Procren, så er det en forsmak på hvordan det vil være å fjerne siste eggstokk, men da vil 'bivirkningen' være større enn ved Procren hvor eggstokken fortsatt har noe funksjon.Visanne og annen gestagen som Provera vil gi deg andre bivirkninger. Så hold ut. Det er mitt absolutte råd.Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3672039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristine1974 Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 Heisann, Håper det er ok at jeg forsetter denne tråden ettersom det er jeg som har stilt de andre spørsmålene. Spørsmålet jeg nå stiller kan leses uavhengig av de foregående innlegg. Er 41 år, skal opereres for endometriose om fem uker. (I september ble jeg operert ved Ullevål og fjernet livmor og en eggstokk, men smertene kom tilbake raskt, og på nye steder.) Har tatt fire sprøyter med procren og nå- etter litt over tre mnd.- ser det endelig ut til at smertene slipper tak. Begynte nylig med eviana som addback men tåler foreløpig kun annenhver dag for å ikke få mer vondt. Ønsker å ta hormoner etter operasjonen for å minske risiko for tilbakefall. Hva anbefaler du? Siden jeg et følsom for addback betyr det at jeg burde prøve hormonbehandling uten østrogen? På forhånd tusen takk for svar. Mvh Kristine 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3687376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Vennligst legg spørsmålet inn i ny tråd. Jeg skal svare raskt på det. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3687400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Beklager, jeg ser nå at det er dine spørsmål jeg tidligere har besvart, og da kan vi selvsagt fortsette. Jeg oppsummerer din sykehistorie som jeg har oppfattet den: Sept 15 Fjernet livmor og en eggstokk pga endometriose og smerter. Nov 15 Tilbakefall av smerter Des 15 1.Procren Jan 16 2. Procren Feb 16 3.Procren Mars 16 4.Procren Smertene har sluppet taket, men kommer tilbake med Eviana Det planlegges operasjon om 5 uker. Er det meningen at siste eggstokk skal fjernes? Jeg vil være meget betenkt ved at påføre deg overgangsalder ca 10 år for tidlig, spesielt da det ikke er sikkerhet for at det vil hjelpe deg mht smerter. Tidlig overgangsalder hvor eggstokkene er fjernet kirurgisk vil påføre deg andre plager som er lang alvorligere enn endometriose: symptomer med hetetokter og dårlig nattesøvn, øket risiko for hjertekarsykdommer, beinskjørhet og Parkinsons sykdom. Jeg kan ikke forestille meg at et så svakt hormon som Eviana kan aktivere evt endometrioserest. Eviana er mye svakere enn det man vanligvis vil gi til kvinner som er kommet tidlig i overgangsalder. Da jeg ikke har detaljer om funn under tidligere operasjon, evt hormonanalyser som er tatt underveis, kan jeg ikke avgjøre hvilken behandling som er best for deg. Men jeg har fremsatt mine betenkeligheter. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3687442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristine1974 Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) Den 19.3.2016 at 15.33, Mette Moen, Gynekolog skrev: Beklager, jeg ser nå at det er dine spørsmål jeg tidligere har besvart, og da kan vi selvsagt fortsette. Jeg oppsummerer din sykehistorie som jeg har oppfattet den: Sept 15 Fjernet livmor og en eggstokk pga endometriose og smerter. Nov 15 Tilbakefall av smerter Des 15 1.Procren Jan 16 2. Procren Feb 16 3.Procren Mars 16 4.Procren Smertene har sluppet taket, men kommer tilbake med Eviana Det planlegges operasjon om 5 uker. Er det meningen at siste eggstokk skal fjernes? Jeg vil være meget betenkt ved at påføre deg overgangsalder ca 10 år for tidlig, spesielt da det ikke er sikkerhet for at det vil hjelpe deg mht smerter. Tidlig overgangsalder hvor eggstokkene er fjernet kirurgisk vil påføre deg andre plager som er lang alvorligere enn endometriose: symptomer med hetetokter og dårlig nattesøvn, øket risiko for hjertekarsykdommer, beinskjørhet og Parkinsons sykdom. Jeg kan ikke forestille meg at et så svakt hormon som Eviana kan aktivere evt endometrioserest. Eviana er mye svakere enn det man vanligvis vil gi til kvinner som er kommet tidlig i overgangsalder. Da jeg ikke har detaljer om funn under tidligere operasjon, evt hormonanalyser som er tatt underveis, kan jeg ikke avgjøre hvilken behandling som er best for deg. Men jeg har fremsatt mine betenkeligheter. Vennlig hilsen Mette Hei igjen og tusen takk for svar (som jeg oppdaget først nå). Jeg skal opereres av Dr Arnaud Wattiez denne gang, dvs om fem uker. Har tatt MR på Ullevål som iflg legen der viser mulig endometrioseinfiltrat ved livmorhalsstumpen og mulig infiltrat i veggen på rectum. Skal ikke fjerne gjenværende eggstokk nå. Men når jeg ser hvor bra procren tar smertene tenker jeg at det kan være en nødutvei (dog ikke ved forestående operasjon). Tar også dine betraktninger om tidlig overgangsalder med i vurdering av å fjerne eggstokk, ser absolutt at det ikke er en optimal løsning, men jeg blir desperat når smertene er så vonde. Ang Eviana har jeg tatt en pause på en uke og har ikke hatt smerter, men begynte igjen i går og har smerter i dag. Det kan være tilfeldig men jeg aner en sammenheng. Skal fortsette å forsøke meg frem med Eviana. Jeg håper fremdeles du kan gi meg en anbefaling om hormonbehandling etter operasjon. Du etterlyste hva som ble gjort v operasjon i september. Her er operasjonsnotatet (har det kun på engelsk i Word format, oversatt av autorisert tolk): LCD 04 LAPAROSCOPIC HYSTERECTOMY LAF 01 LAPAROSCOPIC LEFTSIDED ADNEXECTOMY LBE 01 LAPAROSCOPIC RIGHTSIEDE SALPINGECTOMY LGW 97 LAPAROSCOPIC RECTOSIGMOIDEOLYSIS KBH 51 LAPAROSCOPIC URETEROLYIS LEFT SIDE Foley catheter. Dr. Xx places V-care uterus manipulator. Incision in the navel. Establishes pneumoperitoneum with insufflation of CO2-gas via Veress needle. Scope with good review. Conditions in upper abdomen are normal and the organs are easily inspected. In the lower part of abdomen on the left side sigmoideum adheres to the abdominal wall, and over pelvic brim down to fossa Douglasi. Appendix has been removed previously, and there are some adherences in cecum level to the lateral abdominal wall on the right side. Internal genitals: Uterus: Bulky normal size, slightly enlarged, with normal appearance. Right adnex: The right ovary is normal and the right tube is normal. Left adnex: On the left side there is a bunch of adherences which enters into the left adnex as well as the tube and the left ovary which is well surrounded by adherences to the pelvic wall and to the left sacrouterine ligament. In the same area rectosigmoid is drawn and very adherent to the rear side of the adherent ovary as well as to the left sacrouterine ligament. Relatively nice conditions in fossa vesicouterina. In the other parts of fossa Douglasi which is easily inspected on the right there are some endometrial changes, otherwise non-striking. We enter with three extra insertions, suprapubic and laterally on both sides. First, by using Ultrasonic scissors we loosen adherences between sigmoideum and lateral abdominal wall and pelvic brim, which gives a better view to the left adnex. The left adnex is carefully loosened from the rear wall and we find an endometrial infiltration which enters into the rear uterine surface where it is surrounded as well as rectosigmoid. We open peritoneum over the pelvic brim and identify retroperitoneal structures/urethra which is followed up to the infiltration and see that urethra goes straight into the infiltration. It is carefully released from the lateral and medial side, in order that we can see the course of urethra. It is completely removed, and, then we can further dissecting ligamentum rotundum on the left side. Then, we open the bladder peritoneum which is dissected and pushed well down. We construct a window in the posterior leave of ligamentum latum, and then ligamentum infundibulo pelvicum on the left side is dissected. We visualize arteria uterina on the left side and dissect it. further down close to uterus on vaginal level by dissecting cardinal ligament. The same procedure is used on the right side, where, at first, the right tube is loosened making it fit in the preparation. We do colpotomy with monopolar hook, and the preparation is removed through vagina. The vaginal top is suturered with consecutive V-lock-suture. We rinse well with water. Go through hemostasis. We remove the infiltration from the left side from the sacrouterine ligament by using Ultrasonic scissors. Rinse again. Go through hemostasis and the conditions before ending the operation. In conclusion we place in left fossa fibrillar. All over the pelvis we place Hyalobarrier as adhesion prophylaxis. Exsufflation. Marcain locally in all insertions. Fascia suture in the navel. Skin suture in all insertions. Preparation to histology. Usual postoperative regimen. The catheter should be removed when the operator says so. 09.23.15 Discharge note, Department of gynecology, Gynecologic bed ward, Ullevål, OUS by Chief Physician xx On the 2. postoperative day, and, so far uncomplicated course. Informed about peroperative findings at the operating theatre . Goes home today and is discharge with usual advices. She has been informed and, if necessary, she should take direct contact with the clinic. Otherwise, she is going to have a postoperative check-up at the polyclinic in some months. DIAGNOSIS: N 80.9 Endometriosis. N 80.4 MVH KRISTINE Endret 27. mars 2016 av Kristine1974 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3688659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristine1974 Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) Her er enkelte presiseringer i tilknytning til mitt ovenstående innlegg: -MR som jeg henviser til, er "fersk", dvs tatt for to uker siden. -Jeg har aldri gått på hormoner for endometriose før (foruten procren som jeg går på nå), men ønsker å ta hormoner etter operasjonen jeg skal ha i slutten av april, for å hindre/begrense ny fremvekst av endometriose. Ønsker en anbefaling om type hormon. P-piller, provera, visanne osv. ? Hva kan være hensiktsmessig? -Jeg mener å har lest at du har skrevet at det ikke er nødvendig med operasjon for endometriose dersom behandling med procren og addback virker. Nå har jo procren endelig begynt å virke for meg, og så holder jeg på med å prøve ut om det fungerer med addback i tillegg (bare et par uker siden jeg begynte med addback). I og med at jeg har en god del bivirkninger av procren (redusert hukommelse, manglende energi/trøtt, humørsvigninger, angst, vondt i ledd, svimmelhet) så tenker jeg imidlertid på dette som en siste utvei, vil prøve en operasjon til først. Mulig jeg er et håpløst tilfelle som alltid får endometriose tilbake nesten med en gang etter operasjon, eller så kan det tenkes operasjonen i september ikke var så vellykket rent kirugisk, og at den forestående operasjon vil ha bedre effekt. -Du skriver at det ikke er sikkert det vil hjelpe å fjerne siste eggstokk mtp smerter. Hvis procren hjelper, viser ikke dette da at det faktisk vil hjelpe å fjerne siste eggstokk? Jeg er egentlig overhodet ikke interessert i å fjerne siste eggstokk pga all risiko og bivirkninger dette medfører, men rent mentalt hjelper det å fokusere på det som en "siste utvei" dersom ingenting annet skulle fungere. Og hvis man skulle tolerere addback, vil ikke da de fleste risiko med å være uten eggstokker være betydelig redusert med addback? Er uansett Eviana for svakt som addback, hva gjelder både kjemisk og ekte overgangsalder? På forhånd takk for svar og for at du svarer så raskt, med klare råd. Endret 27. mars 2016 av Kristine1974 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3688694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Jeg synes at det er veldig vanskelig å kommentere ditt behov for ny operasjon ut fra operasjonsbeskrivelsen, men en ting fastholder jeg: man bør ikke fjerne en frisk eggstokk for å stoppe østrogenproduksjon, det gjøre like effektivt ved hormonbehandling som Procren. Ved bortoperasjon av eggstokkene fjernes all hormonproduksjon, ikke bare østrogen, men også mannlige hormoner som er viktige for f.eks. sexlyst. Det kan være vanskelig å kompensere det fult ut. Det finnes ikke godkjent ‘testosteron’ for kvinner. Hvis procren hjelper, er det iallfall ikke grunn til å velge annen behandling. Procren fjerner ikke i samme grad de mannlige hormoner som produseres i eggstokken. Hvis procren ikke fungerer, så vil det iallfall ikke være bedre å fjerne siste eggstokk. Vi bruker ofte procren (eller tilsvarende Zoladex) for å teste om det kan ‘tåles’ å fjerne siste eggstokk hvis den er angrepet av endometriose. Du har nå merket de vanlige plager ved overgangsalder, og de vil bli verre ved kirurgisk overgangsalder. Eviana er utprøvd for kvinner etter naturlig overgangsalder, dvs. kvinner over 50 år, ikke for kvinner i tidlig overgangsalder. Ved tidlig overgangsalder, dvs. overgangsalder før 45 år, velges produkt som gir fire ganger så mye østrogen som det som er i Eviana. Man tilstreber å komme så nær det normale hormonnivå som mulig. Ved add-back i forhold til endometriosebehandling må man ofte gå på akkord i forhold til symptomer og bivirkninger. Du spør om beste behandling for å hindre tilbakefall. Det kan jeg ikke si konkret, for det er (etter mitt kjennskap) ikke vitenskapelig testet. Teoretisk skulle Procren/Zoladex (de har samme effekt) være mest effektivt, men depo-provera er også en mulighet, spesielt da det sannsynligvis skal brukes i ca 10 år, til du kommer til naturlig overgangsalder hvor nesten alle (96 %) blir kvitt smertene. Jeg tror at du hermed har fått svar på dine spørsmål. Jeg poengterer at det kan være spesielle forhold ved din sykehistorie som ikke kommer frem ved brevveksling. Du bør forholde deg til den gynekolog som har anbefalt deg ny operasjon og som skal følge deg med hormonbehandling videre frem. Jeg ønsker deg lykke til, vennlig hilsen Mette PS fint om du gir tilbakemelding om effekt av ny operasjon! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3688837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristine1974 Skrevet 28. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2016 Takk for svar! Det er fint at du er så klar på dette med å fjerne eggstokk. Gynekologen som operererte meg nevnte at å fjerne siste eggstokk kunne være aktuelt, men jeg ønsker jo ikke det når jeg har forstått hvilke utfordringer det innebærer. Jeg er veldig spent på effekten av ny operasjon. Har vært sykemeldt i åtte mnd pga endometriose og ønsker inderlig å komme tilbake i jobb snart. Vil gi tilbakemelding her på effekten av operasjonen. Da må det først gå et halvår ihvertfall. Kristine 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3688839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 13 minutter siden, Kristine1974 skrev: Takk for svar! Det er fint at du er så klar på dette med å fjerne eggstokk. Gynekologen som operererte meg nevnte at å fjerne siste eggstokk kunne være aktuelt, men jeg ønsker jo ikke det når jeg har forstått hvilke utfordringer det innebærer. Jeg er veldig spent på effekten av ny operasjon. Har vært sykemeldt i åtte mnd pga endometriose og ønsker inderlig å komme tilbake i jobb snart. Vil gi tilbakemelding her på effekten av operasjonen. Da må det først gå et halvår ihvertfall. Kristine Effekt av operasjon vil du merke med en gang, ikke først etter et halvt år. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3688840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristine1974 Skrevet 28. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2016 50 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev: Effekt av operasjon vil du merke med en gang, ikke først etter et halvt år. Hilsen Mette Ok, men jeg merket jo effekt med en gang av operasjonen i september også, ved at smertene forsvant. Etter to mnd kom imidlertid endometriosesmertene tilbake (noe svakere enn før men forsatt skikkelig vondt, og nesten daglige smerter, slik som tidligere). I tillegg dukket det opp smerter på et helt nytt sted. (Alle smerter har nå blitt borte med procren.) Operasjonen gjorde meg slikt sett nesten verre enn utgangspunktet, iallfall ikke særlig bedre, og ikke bra nok til å jobbe. Håper nå på å bli smertefri mye lengre. Er inneforstått med at endometriose er vanskelig å behandle og at det hos noen alltid vil komme tilbake etter operasjon. Men jeg håper det nå vil være mulig å få mer enn noen mnd uten smerter. Om operasjonen er vellykket vil jeg derfor ikke kunne si før det har gått en tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3688844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Fint å bli informert litt hen ad veien da jeg har engasjert meg en del i din sykehistorie. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3688988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristine1974 Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Hei igjen, du ba om en oppdatering mht min situasjon. Viser til innlegg ovenfor for nærmere redegjørelse for bakgrunn, men kort oppsummert ble jeg operert på Ullevål for endometriose i september 2015, der livmor og en eggstokk også ble fjernet. Etter to mnd kom imidlertid sterke smerter tilbake. Fikk procren sprøyter av legen, og har tatt fem tilsammen (5 mnd). I april 2016 ble jeg operert av Dr. Arnaud Wattiez. Han fant til min store overraskelse ingen endometriose men derimot en ovarian remnant som lå oppå en nerve. Ved operasjon i september ble altså ikke eggstokken som skulle fjernes, fjernet 100 %. Jeg har forstått det slik at ovarian remnant syndrom er ganske sjeldent. Har du noe erfaring med dette, og kan du isåfall dele noe av det? Jeg er så og si smertefri etter operasjonen i april, hvilket er fantastisk. Vondter som sitter igjen skyldes stram muskulatur nedentil etter ett år med sterke smerter, og jeg har hatt stor nytte av fysioterapi (pelvic floor therapy). Jeg håper jeg også kan stille deg noen spørsmål som ikke er direkte relatert til det ovennevnte. Ettersom jeg i mange år har vært veldig sterkt plaget med pms (14 dager fra eggløsning), ønsker jeg nå å forsøke og "rydde opp" i dette. Begynte derfor på p-pillen microgynon for tre uker siden. Tenkte også det ikke var så dumt å begynner på p-pillen for å begrense evt. tilbakefall av endometriose og ovarian remnant. Er det ok å begynne på p-pille når man er 41 år? Jeg røyker ikke og familien har ingen historie med blodpropp eller brystkreft. Er likevel litt engstelig for å pådra meg noe i denne forbindelse. Etter tre uker på p-pillen har jeg blitt fryktelig trøtt. Har bare lyst til å sove nesten hele tiden. Har lavt stoffskifte som jeg tar medisiner for. Kan p-pillen påvirke stoffskiftet slik at jeg bør øke dosen stoffskiftemedisin? En svært positiv effekt jeg har hatt av p-pillen er at min kroniske urinveisinfeksjon over flere år så og si er borte. Tidligere kunne jeg ikke spise noe som helst søtt (juice, frukt, kaker mm.) uten oppluss av urinveisinfeksjon. Det å nå kunne spise normalt igjen er en absolutt økning i livskvalitet. Om jeg slutter med p-pillen vil jeg derfor gå glipp av denne effekten. Dersom jeg slutter på p-pillen, vil jeg kunne få østrogenkrem eller skjedekapsler e.l. av en lege selv om jeg ikke har hatt overgangsalder? Men, det er kanskje ikke anbefalt at jeg tar rent østrogentilskudd i de nevnte former siden jeg har endometriose?? På forhånd tusen takk for svar! Endret 23. mai 2016 av Kristine1974 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3701227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Spørsmål: Jeg har forstått det slik at ovarian remnant syndrom er ganske sjeldent. Har du noe erfaring med dette, og kan du isåfall dele noe av det? Svar: dette fenomen forekommer ved fjerning av en eggstokk hvor det blir eggstokkvev liggende tilbake. Det er ikke ukjent ved endometriose. En liten rest av eggstokkvev begynner å vokse og kan bli smertefull da eggstokken kan være innkapslet under bukhinnen. Behandlinger er ny operasjon, evt å hemme funksjonen i eggstokken med GnRH-analog som Procren eller Zoladex.. De andre spørsmål må du vennligst legge inn som en ny tråd, vi kan ikke fortsette denne, den blir for lang. Det blir for komplisert å blande mange spørsmål. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409428-endometriose/#findComment-3701324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.