Gå til innhold

Forblir i ekteskap pga økonomien

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann som i mange år har innsett at ekteskapet vårt henger sammen mye på grunn av økonomi. Jeg har forsøkt å gjøre det slutt et par ganger, men det blir tårer og snakk om at hun ikke vet hva hun gjør dersom jeg går. Og jeg blir :( Jeg har ikke sagt de tre ordene man bruker i et forhold på sikkert 5-6 år, og følelsene for henne er mer på vennskaps plan. 

Selv om jeg har forsøkt å gjøre det slutt noen ganger, så vet jeg at min egen økonomi blir et helvete. Og dette er mye av årsaken til at jeg ikke har satt inn det endelige støtet. Flere av mine kollegaer vet om dette, og de mener at forholdet er dødfødt, noe jeg er enig i.

Jeg sitter igjen med ca. 22000,- etter skatt, og dersom jeg må leie en 2-roms i det området jeg bor og jobber så må jeg ut med 9-10.000,- pr måned. En kollega mente at jeg kom til å måtte betale 5-6000,- i barnebidrag(2 barn). Hvis dette stemmer så har jeg igjen 6-7000,- til å betale andre kostnader som bil, forsikringer, strøm, mat, klær osv. Jeg har ingen dyre hobbyer eller lever noe voldsomt utsvevende liv, men hvordan man skal leve på dette beløpet er for meg uforståelig. Jeg jobber turnus og har ikke anledning til 50/50 løsning når det gjelder barna.

Jeg håper derfor at noen andre som har vært i lignende situasjoner og kan komme med egne erfaringer og råd rundt dette temaet.

Akershusmann

Anonymkode: 06188...44d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409464-forblir-i-ekteskap-pga-%C3%B8konomien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det finnes jo mange grunner til å bli i et forhold (noen er gode, noen er mindre gode) foruten at man nødvendigvis elsker personen man er i et forhold med. Økonomi er en ting, felles barn man ønsker at skal vokse opp i en kjernefamilie er en annen. At partner vil få et sammenbrudd (eller ta livet sitt, eller lignende) om det blir slutt, er også en grunn, dog en ikke spesielt god grunn, til å bli i et forhold.

Jeg tenker (beklager å ikke høres særlig romantisk ut) at den "akutte" forelskelsen gjerne tar slutt etter en viss tid (spesielt når forholdet blir mer rutinepreget, eller når man fiser og driter i samme bolig - setter det litt på spissen her, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener), og blir erstattet av en følelse av gjensidig respekt for det man har sammen, særlig hvis man har barn. At man ikke går rundt og sier at man elsker hverandre på jevnlig basis trenger ikke nødvendigvis bety så mye.

Men til det du spør om:

Med en inntekt etter skatt på 22.000 kr/mnd, har du vel en årsinntekt før skatt på om lag 340.000 kr? Til å ha en ukurant arbeidstid synes jeg det hørtes skralt ut, men det kan jo ha årsaker jeg ikke kjenner til. Du har krav på en gitt sum til bolig og livsopphold, og i tillegg er barnebidrag fradragsberettiget mht skatt, så riktig så mørkt som du beskriver regnestykket er det nok ikke (uten at jeg har forutsetninger for å gjøre nøyaktige kalkulasjoner med beløpene du oppgir).

Jeg ville nok tenkt meg godt om. Det er litt naivt å si at "den store kjærligheten finnes for alle der ute" og at "du finner den rette som du blir stormforelsket i og det varer resten av livet". Økonomi og felles barn og andre praktiske årsaker er etter min mening en fullt legitim grunn til å bli i et forhold, og det går også utmerket godt an å finne følelser for hverandre selv om disse har vært fraværende en stund. Følelser er dynamiske, som resten av livet.

Gjest Gargamel

Det finnes en kalkulator på nettet hvor man kan beregne barnebidrag (fant ut det en gang jeg var i relativt dårlig humør). Det blir gjerne litt mer stusselig økonomi for alle når de som før bodde i ett hus plutselig trenger to hus.

Hvis du blir i forholdet er det vel også på grunn av barna, eller? Jeg får følelsen av at du ikke er veldig bestemt på å bryte når du backer ut pga tårer. En sånn reaksjon må man vel regne med.

Annonse

Bytte jobb så du kan ha barna mer? Bytte jobb til bedre betalt jobb? Leie mindre og med det rimeligere? Selge bilen og kjøpe sykkel? Foreldre/fedre-kollektiv? Satse hardt på å finne en livsledsager fort? 

Nei, jeg skjønner heller ikke hvordan enkelte fedre klarer seg i slike situasjoner som dette. Det blir akkurat som på mine foreldres tid. Men da med mødre som ikke kunne bryte ut av. Min mor kunne, av økonomiske grunner, ikke forlate min  far.  Min mor, uten arbeidsinntekt, ble derfor i ekteskapet til vi ungene forlot redet. 

Anonymkode: 1f9a9...87e

Ekteskap er jo en økonomisk kontrakt så man bør se på økonomiske fordeler/bakdeler når man inngår eller avslutter en.

Samboere bør også sette opp en kontrakt så det er klart hvem som har betalt hva og hvem som eier ditt og datt.. det er lett å bli sittende igjen med svarteper. IKKE vær romantiske idioter og "stol" på partneren.

Det er vel ikke det det er snakk om her, men at det er kostbart å ha to husholdninger istedenfor en når man splitter opp.

Poenget er at livet ditt kan bli ganske miserabelt hvis man inngår økonomisk partnerskap (med/uten kontrakt) uten å tenke over konsekvensene i tilfelle det ikke innfrir de skyhøye forventningene man har på et tidlig stadium i et forhold. 

Ekteskap er jo en økonomisk kontrakt så man bør se på økonomiske fordeler/bakdeler når man inngår eller avslutter en.

Samboere bør også sette opp en kontrakt så det er klart hvem som har betalt hva og hvem som eier ditt og datt.. det er lett å bli sittende igjen med svarteper. IKKE vær romantiske idioter og "stol" på partneren.

Da er jeg glad min mann og jeg hadde utgangspunktet "romantiske idioter som stoler på hverandre" ;)

Det ser ut som barna også blir ganske like idioter :lol: ( og de har fått like idotiske kjærester:-)

Men så har eldstemann, fått en kvinne i sitt liv, som ...ja jeg som mor, er svært glad for:D(nå snart 2 år har de vært sammen, hans første kjærlighet...men jeg er også blitt  såå glad i henne, hun er så sør og omtenskom, derfor også minner vi han om å ta godt vare på henne, noe han gjør, og følger opp som en gentlemann. (Om du skjønner?)( han følger henne alltid hjem, og varter henne høflig opp. Det er bra for han, han er en særing også, så veldig fint han elsker noen så høyt at han glemmer seg selv litt.

Jeg tror det gir et trygt fundament for barna å ha foreldre som i bunn og grunn bare stoler på hverandre.

Anonymkode: 5be85...64f

Da er jeg glad min mann og jeg hadde utgangspunktet "romantiske idioter som stoler på hverandre" ;)

Det ser ut som barna også blir ganske like idioter :lol: ( og de har fått like idotiske kjærester:-)

Men så har eldstemann, fått en kvinne i sitt liv, som ...ja jeg som mor, er svært glad for:D(nå snart 2 år har de vært sammen, hans første kjærlighet...men jeg er også blitt  såå glad i henne, hun er så sør og omtenskom, derfor også minner vi han om å ta godt vare på henne, noe han gjør, og følger opp som en gentlemann. (Om du skjønner?)( han følger henne alltid hjem, og varter henne høflig opp. Det er bra for han, han er en særing også, så veldig fint han elsker noen så høyt at han glemmer seg selv litt.

Jeg tror det gir et trygt fundament for barna å ha foreldre som i bunn og grunn bare stoler på hverandre.

Anonymkode: 5be85...64f

Hei!

Det var jeg som skrev det.

Jeg tenkte å være anonym, men så tenkte jeg kanskje ikke det var så nødvendig, ikke så lett å vite alltid.

Annonse

Poenget er at livet ditt kan bli ganske miserabelt hvis man inngår økonomisk partnerskap (med/uten kontrakt) uten å tenke over konsekvensene i tilfelle det ikke innfrir de skyhøye forventningene man har på et tidlig stadium i et forhold. 

ja, jeg er ikke uenig i det! Men uansett hvor bra man har "sikret" seg slik at man kommer ut av et samlivsbrudd med et rettferdig oppgjør og uten at man har gjort seg (for) avhengig av partneren så er det vanskelig å opprettholde samme nivå som før. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...