Gå til innhold

overgangsalder og angst igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Hanniball

Hei Mette! Jeg hadde et innlegg tidligere som du har besvart. Jeg var kanskje ikke tydelig nok: Jeg har fått konstatert overgangsalder av min lege, og har også meget uregelmessige menstruasjoner. Mitt spørsmål er dette: Hvis depresjonen/angsten skyldes overgangsalderen, vil det da gå over igjen når overgangsalderen er over? Hvor lang tid kan jeg evt. regne med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40958-overgangsalder-og-angst-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan man ikke si noe om. Det er vanskelig å avgrense overgangsalderen, både når den starter og når den slutter. Noen har symptomer (hetetokter) i kort tid, andre resten av livet. Det er tvilsomt om det i det hele tatt er en sammenhang mellom depresjon og overgangsalder. Hvis legen har påvist hormonmangel, kan du jo forsøke en hormonkur , f.eks, Trisekvens for å se om det hjelper.

Gjest Liza i London

Det kan man ikke si noe om. Det er vanskelig å avgrense overgangsalderen, både når den starter og når den slutter. Noen har symptomer (hetetokter) i kort tid, andre resten av livet. Det er tvilsomt om det i det hele tatt er en sammenhang mellom depresjon og overgangsalder. Hvis legen har påvist hormonmangel, kan du jo forsøke en hormonkur , f.eks, Trisekvens for å se om det hjelper.

jeg har svært liten peiling på gynekologi.

Derimot møter jeg endel kvinner i overgangsalderen - og jeg har merket to ting:

1) Noen har svært god nytte av hormontilskudd, det hjelper både mot emosjonelle og fysiske plager.

Dersom du er imot å ta dette i kjemisk fremstillt form, så finnes det - ihvertfall her i England - gode oppskrifter på mat som faktisk tilfører noe av de manglende hormonene.

2) det andre skyldes normale livskriser. MAnge går gjennom perioder både med angst og depresjon fordi overgangsalderen representerer ganske så alvorlige ting. Ikke er vi fruktbare lenger, hva med kvinneligheten? Barn som flytter hjemmefra, trenger oss mindre ( "empty nest syndrome"), vi begynner nedtellingen på livslinjen.........det er faktisk mye å tenke gjennom. Og det er ikke rart om vi hjemsøkes både av depresjon og angst - på samme måte som angst kan debutere i 20-års alder da det går opp for oss at vi faktisk er VOKSNE og skal ta ansvar for eget liv!

Kan du snakke med legen din om slike ting? En eldre venninne eller slektning?

Det er vanligvis ikke snakk om en psykisk lidelse som sådan, men en naturlig fase i livet.

Håper dette kan gi deg noen stikkord som kan hjelpe deg.

Selvsagt kan medikamentell behandling også hjelpe (SSRI) - men får du et rikere liv av det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...