am0r Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Hei. Jeg er ei jente på 22 år som har fått diagnosen PCO. Jeg og min mann har prøvd å fått barn i over et år nå. Det er ingenting galt med han, og han har ekstremt fine sædprøver, hvis jeg skal sitere gynekologen på ordet. Jeg har fine blodprøveverdier ifølge legen, men en var litt forhøyet, å det kunne indikere på at kroppen min er "treg" med eggløsning som legen sa. Har sykluser på 31-35 dager, og har antageligvis regelmessige eggløsninger nå etter et lite vekttap + oppstart med metformin. Dessverre sier gynekologen at progesteronverdien min på syklusdag 23 var litt lav, den var på 21. I desember var jeg så heldig å endelig få en positiv graviditetstest, men mistet i uke 6. Kan spontanaborten ha en sammenheng mellom lave progesteronverdier? På grunn av dette har jeg blitt veldig engstelig for å miste igjen. Gyn vil ikke ta meg inn på time igjen før langt ut på våren, og jeg er redd for at hvis jeg blir gravid igjen nå før timen - at jeg da mister tidlig igjen på grunn av lave progesteronverdier. At kroppen ikke klarer å holde på graviditeten, rett og slett. I tillegg lurer jeg på når jeg kan forvente eggløsning etter en spontanabort. HCG-prøven var negativ allerede fire dager etter spontanaborten startet, og jeg blødde i kun 1 1/2 dag uten smerter. Jeg får alltid veldig ømme bryster før mens, kommer dette av hormonforandringer rett eller eggløsning? Tusen takk, om du velger å svare meg! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409610-pco-progesteron-graviditet-og-spontanabort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Etter eggløsning produseres progesteron fra den eggstokk hvorfra egget løsnet. I denne periode får mange kvinner ømme bryster og andre PMS-tegn som irritabilitet og evt hevelser i kroppen. Hvis det ikke blir graviditet, stopper produksjonen av progesteron etter 14 dager. Ved graviditet øker progesteron gjennom hele graviditeten. Ved abort stopper produksjonen og nivået faller gradvis.Du har fått påvist en verdi på 21 målt 8-12 dager før neste menstruasjon. Det er helt normalt. Du har hatt en spontanabort, og det skjer i minst 15% av alle graviditeter, muligens i så mye som halvparten av graviditeter. I de fleste tilfeller skyldes det feil ved det fosteranlegget. Lavt progesteron i svangerskap er altså tegn på at fosteranlegget med morkake ikke fungerer optimalt. Å tilføre ekstra progesteron vil ikke hjelpe, det skaper ikke et bedre foster.Man vil ikke sette i gang utredning etter en abort. Det skal ha vært minst tre aborter på rekke, før man starter utredning. Så det har ingen konsekvens at du først har fått time på våren, for gynekologen vil sannsynligvis ikke foreta seg noe videre. Det lyder kanskje brutalt, men selv etter tre aborter er det sjelden man finner forklaring, og enda sjeldnere at man påviser noe som kan behandles.Det er bare å starte igjen og håpe på at det går godt neste gang. Det er 85% sjanse for det. Eggløsning kommer 2-4 uker etter en spontanabort.Lykke til. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409610-pco-progesteron-graviditet-og-spontanabort/#findComment-3673688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.