Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dame 50 år ung.

I 2011 fikk jeg gjort en hysterectomi, men, beholdt eggstokker. Halvannet år etter merket jeg at jeg ble mer skjelven på hånden, usikker på meg selv og klarte ikke gå på jobben en periode. Følelsen av å ha PMS og cycliske forandringer i brystene forsvant også. Min gynekolog mente det kunne være hormon-reduksjon pga endret blodtilførsel til eggstokkene etter operasjonen som var med på å gjøre meg nervøs. Jeg ble satt på progynova 1 mg daglig. Jeg så yngre ut i ansiktet etter bare en måned. Det hjalp litt på nervene, men må fortsatt bruke zoloft for å klare å gå på jobb. Nå har jeg brukt progynova noen år, har lest om bivirkninger og forsiktighetsregler, men er redd for å slutte hvis det skulle forsterke nervene. Jeg er 51 år nå, og trives stort sett på jobben. Nå vet jeg jo ikke 100 % sikkert om min hormonmengde gikk vesentlig ned etter hysterektomien, det ble mest en tolkning, noen ganger tenker jeg på at hvis jeg selv har grei hormonproduksjon, er det ekstra uheldig for kroppen å bruke progynova i tillegg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409627-progynova-etter-hysterektomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke vanlig at det skjer vesentlige endringer i eggstokkfunksjonen etter at livmoren er fjernet, og skjelven i hendene er ikke typisk tegn på hormonmangel. Det beste ville være å få tatt en hormonprøve (måling av østradiol og FSH) når du i et par uker har vært uten progynova. Da kan man se om du er i overgangsalderen. Med hensyn til østrogenbruk, så er du heldig stillet fordi din livmor er fjernet og du da kan bruke ren østrogen som ikke øker risiko for brystkreft. Ved bruk av østrogenplaster er det sannsynligvis liten risiko for blodpropp. Men jeg er enig med deg i at det er lurt å måle hva kroppen selv produserer, før det gis tilskudd.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...