anonmyous Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Hei! For nøyaktig 10 dager siden fikk jeg et brannsår på den ene leggen. Dette ble forårsaket av kobbertrådene i en ledning, som da var blitt ødelagt. Da disse traff meg, kom det gnister og det gjorde vondt mot huden, ble også kortslutning så jeg måtte ned til sikringsskapet og skru på strømmen i rommet igjen.Jeg merka egentlig ikke at jeg hadde et merke på leggen (fordi jeg aldri så ned dit, tenkte bare at ingenting skjedde), før kanskje 5 timer senere. Fikk litt panikk, og skyndte meg og holde det under vasken i cirka 5 minutter, det hjalp MYE. Det gikk fra å være lilla til å bli mer rødt.Har fått høre at det ikke blir noe arr, og at merket ville forsvinne etter noen dager da det var en såkalt førstegradforbrenning eller noe. Men nå, etter 10 dager, så ligner det veldig mye på et arr, og jeg begynner å bli bekymret. Moren min brant seg på armen med krølltangen en gang for 5 år siden, og til den i dag har hun et veldig synlig og stort, lilla arr som ligner helt på mitt bare at mitt er mindre.Har en sånn arrkrem fra Dr.Sheffield's (ett eller annet billig jeg fant i one dollar shop i USA, ikke fra apotek eller noe), har hørt at arrkrem generelt ikke fungerer, men vet dere noe om det? Rett før jeg begynte å skrive dette innlegget så smørte jeg litt akkurat på merket, og tror faktisk at "rynkene" er litt mindre synlige. Har tatt bilde av forsiden og baksiden av arrkremen så dere kan se ingredienser eller noe, om det har noe å si. Kort oppsummert, det jeg prøver å få svar på er om dette kommer til å bli et arr, og hvordan jeg eventuelt kan unngå det eller hvertfall gjøre det mindre synlig. Tusen takk på forhånd! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409661-behandle-branns%C3%A5r-for-%C3%A5-unng%C3%A5-arr-hjeelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Det virker som om det er veldig viktig for deg at det helst ikke blir noe arr i det hele tatt? Jeg beklager, men jeg synes det høres så rart ut, at et lite (for det er virkelig et lite) brannsår skal bety så mye. De aller fleste mennesker har jo arr etter små og store skader opp gjennom livet.Av mine arr kan jeg nevne:Lite merke etter kutt i fingeren på kniv da jeg var 12-13 år (spikket på en pinne og holdt veldig dumt)Kutt inni håndflata på kniv da jeg var 16-17 år (skulle dele et eple og holdt eplet inni hånda mens jeg skar..)5 cm smalt arr på låret som jeg fikk da jeg skulle hoppe i land fra en båt og hoppet rett i en pose med en kniv som ikke var pakket inn :-P4 cm langt men tykt arr etter fall på sykkelen da jeg var 22 år (det måtte sys med 4 sting)Hadde et langt vertikalt arr etter akutt keisersnitt, men det har jeg fått reoperert. Det hadde grodd stygt.I tillegg har jeg brent meg flere ganger - på armen, på hånda etc. Forrige gang jeg brant meg, brant jeg meg på glovarm kaffe, og fikk et skikkelig brannsår på fingrene. Det ble blemme og sånn skrukkete hud en stund, men etter noen uker (kanksje et par måneder?) er det borte. Gkjorde ingenting annet enn å ha lunket/kaldt vann på det da det skjedde. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409661-behandle-branns%C3%A5r-for-%C3%A5-unng%C3%A5-arr-hjeelp/#findComment-3674879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Jeg har et arr på halsen, et i nakken og et under øyet. Det på halsen er fra en splint som måtte ut, det er bare ca en cm. Det i nakken er etter en operasjon og er ca 3 cm. Det under øyet er etter et uhell i slalombakken og er også ca 3 cm. Så har jeg et arr på ca 10 cm på ankel/fot etter en operasjon.Begge knærne og albuene har noen blå merker og hvite striper som har kommet fra div fall i barndommen. Så har jeg et arr på en knoke fra en hund og et hakk i den ene fingertuppen etter uforsiktig bruk av kniv Det er fortsatt mulig at dette arret ditt blir borte, det vet du i løpet av et år tenker jeg. Men jeg må si meg enig med påskelilje. Det høres veldig rart ut at det skal være så krise med et arr. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409661-behandle-branns%C3%A5r-for-%C3%A5-unng%C3%A5-arr-hjeelp/#findComment-3674961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Jeg synes brannmerket ser veldig overfladisk og pent ut og i ferd med og leges. Det er ingen grunn til å få panikk Hud har en fantastisk evne til å lege seg selv og det er viktig å la slike ting være mest mulig i fred med tanke på evnt sårheling og evnt bakterier som kan komme i kontakt med "åpen" hud. Nå ser det ikke ut til at dette brennmerket åpent lengre så du tar sikkert ikke skade av å smøre på litt krem, men jeg ser ikke nødvendigheten av det det. Anonymkode: f1729...9a7 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409661-behandle-branns%C3%A5r-for-%C3%A5-unng%C3%A5-arr-hjeelp/#findComment-3676832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Unnskyld meg, men hvis dette bittelille arret er en så stor krise for deg så har du et veldig godt og bekymringsløst liv... Nå kunne jeg ramset opp alle de arr og skavanker jeg og de rundt meg har (ALLE har diverse!), men det vil ikke hjelpe deg skjønner jeg. Men tro meg - den lille flekken der har ingen verdens ting å si for noe som helst. Smør på litt krem av og til for å holde det mykt om det kjennes tørt ut og glem hele greia. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409661-behandle-branns%C3%A5r-for-%C3%A5-unng%C3%A5-arr-hjeelp/#findComment-3676840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Jeg tror dette kommer til å ordne seg fint. En første grads forbrenning går ikke særlig dypt ned i vevet (solforbrenning er det samme som 1 grad - devs rød hud som svir og er uten blemmer). Det kan hende det blir et lite merke, men arr blekner når de får litt tid på seg, men som sagt tror jeg ikke dette har gått så langt ned i vevet at det vil bli noe alvorlig arr av det. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409661-behandle-branns%C3%A5r-for-%C3%A5-unng%C3%A5-arr-hjeelp/#findComment-3677024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.