Nicklusheletida Skrevet 23. januar 2016 Skrevet 23. januar 2016 (endret) Klarer ikke styre meg med tanke på mat og godteri, jeg spiser og spiser alt jeg kommer over. Da blir jeg vel nødt å slutte på seroquel og risperdal? Er jo det som gir meg denne sulten, og jeg blir ikke mett. Gruer meg litt til å ikke få sove, vil ikke bli dårlig heller men blir vel det. Da tar jeg av ihvertfall, er jeg viljesvak?Det er dessverre der problemet ligger og ikke det at du spiste biffsnadder til middag her om dagen. Gadd ikke å kommentere det, men kjente at jeg ble litt irritert når noen prøver å få deg til å tro at det ikke er lov med biffsnadder til middag. Muligens er det litt for mye enten eller med deg. Beinhard slanking eller fråtsing. Litt mindre måltider. Reduserer f.eks antall poteter til middag, litt mer salat på tallereken og kutt ut all sjokolade som du sier at du spiser. Kroppen din trenger kjøtt og B12, så biffsnadder er ikke den store synderen her.Glem dette med medisiner. Ikke gjør dette til en unnskyldning. Da vil du aldri greie det. Du vet du er helt avhengig av medisisnene dine.Har mer tro på små endringer enn å gå så drastisk til verks at du sprekker og tar fullstendig av etterpå. Endret 23. januar 2016 av Nicklusheletida 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 23. januar 2016 Skrevet 23. januar 2016 (endret) Det er ikke så lett, dere forstår ikke den store hungeren jeg har. Det er veldig vanskelig å motstå. Da må du forsøke å avlede deg selv når du kjenner hungeren. Når sønnen din spør om å gå en tur, slik du sier han gjør, må du svare JA, DET VIL JEG GJERNE Kroppen din blir glad og sønnen din blir glad Endret 23. januar 2016 av Nicklusheletida 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Skrevet 24. januar 2016 Da må du forsøke å avlede deg selv når du kjenner hungeren. Når sønnen din spør om å gå en tur, slik du sier han gjør, må du svare JA, DET VIL JEG GJERNE Kroppen din blir glad og sønnen din blir glad Det er ikke lett....sletts ikke lett. Og han ville jo gå så langt. Må slutte med medisiner nå, det er utrolig kjedelig å ligge i sengen uten å sove. Men en psykiater sa det var bra å prøve å slappe av, det var som å sove. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Det er ikke lett....sletts ikke lett. Og han ville jo gå så langt. Må slutte med medisiner nå, det er utrolig kjedelig å ligge i sengen uten å sove. Men en psykiater sa det var bra å prøve å slappe av, det var som å sove. Hør på musikk, eller les litt. Anonymkode: 8654c...49a 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Det er dessverre der problemet ligger og ikke det at du spiste biffsnadder til middag her om dagen. Gadd ikke å kommentere det, men kjente at jeg ble litt irritert når noen prøver å få deg til å tro at det ikke er lov med biffsnadder til middag. Biffsnadder serveres gjerne med mengder av feit bernaisesaus, og er stekt i masse fett. Anonymkode: 8654c...49a 0 Siter
laban Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Må slutte med medisiner nå, det er utrolig kjedelig å ligge i sengen uten å sove. Akkurat sovemedisinen kan du selvfølgelig droppe, hvis den er med på å gi deg spisetrangen. Men da må du også akseptere at det blir vanskeligere å sovne. Forrige gang du prøvde, klarte du ikke første kvelden en gang. Ta med en bok på senga, så blir det kanskje litt enklere, og ikke legg deg så tidlig som du pleier når du bruker sovemidler. Du har skrevet at du ikke klarer å konsentrere deg om bøker, men det spiller jo liten rolle om du får med deg innholdet dersom du roer deg og blir søvnig?De færreste voksne kan legge seg så tidlig som du har skrevet at du gjør, og sove hele natten, etter å ha vært fullstendig passive mesteparten av dagen. Det er ikke naturlig. Alle slike valg har fordeler og ulemper, eller i hvert fall flere sider. Du må f.eks. regne med at den første natten blir mye kortere enn du er vant til og at du derfor er trøtt dagen etter, men så vil du kanskje sovne ganske greit kvelden etter der igjen, forutsatt at du lar være å sove om dagen. Svært mange mennesker har enkelte dårlige netter innimellom. Det kan være litt upraktisk og ubehagelig, men det er ikke det minste farlig. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Skrevet 24. januar 2016 Akkurat sovemedisinen kan du selvfølgelig droppe, hvis den er med på å gi deg spisetrangen. Men da må du også akseptere at det blir vanskeligere å sovne. Forrige gang du prøvde, klarte du ikke første kvelden en gang. Ta med en bok på senga, så blir det kanskje litt enklere, og ikke legg deg så tidlig som du pleier når du bruker sovemidler. Du har skrevet at du ikke klarer å konsentrere deg om bøker, men det spiller jo liten rolle om du får med deg innholdet dersom du roer deg og blir søvnig?De færreste voksne kan legge seg så tidlig som du har skrevet at du gjør, og sove hele natten, etter å ha vært fullstendig passive mesteparten av dagen. Det er ikke naturlig. Alle slike valg har fordeler og ulemper, eller i hvert fall flere sider. Du må f.eks. regne med at den første natten blir mye kortere enn du er vant til og at du derfor er trøtt dagen etter, men så vil du kanskje sovne ganske greit kvelden etter der igjen, forutsatt at du lar være å sove om dagen. Svært mange mennesker har enkelte dårlige netter innimellom. Det kan være litt upraktisk og ubehagelig, men det er ikke det minste farlig. Jo jeg holdt nå ut i natt, lå i sengen og slappet av. Sov litt innimellom, drømte at jeg veide 168 kilo. Uff. Skal nok klare å bli kvitt seroquel, jeg skal jo ingenting likevel så det gjør ikke noe hvis jeg blir trøtt. Å sove på dagen gjør jeg aldri. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Hva så ? Hvor ofte spiser hun biffsnadder med bernaisesaus til middag da, tror du ?Stjernestøv har tidligere skrevet at hun er avhengig av sjokolade hver dag og nå at hun spiser alt hun kommer over . Det er helt andre ting å ta tak i enn akkurat den bernaisesausen til middagen. Når jeg tenker etter så lager jeg saus til nesten alle retter. Orker ikke spise tørr mat.Synes det blir helt feil å villede Stjernestøv til å tro at man skal måtte gjøre livet sitt til et helvete for å gå ned i vekt. Det er ikke ikke rart man kan bli forvirret. Grrr ! 1 Siter
Madelenemie Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Det er dessverre der problemet ligger og ikke det at du spiste biffsnadder til middag her om dagen. Gadd ikke å kommentere det, men kjente at jeg ble litt irritert når noen prøver å få deg til å tro at det ikke er lov med biffsnadder til middag. Muligens er det litt for mye enten eller med deg. Beinhard slanking eller fråtsing. Litt mindre måltider. Reduserer f.eks antall poteter til middag, litt mer salat på tallereken og kutt ut all sjokolade som du sier at du spiser. Kroppen din trenger kjøtt og B12, så biffsnadder er ikke den store synderen her.Glem dette med medisiner. Ikke gjør dette til en unnskyldning. Da vil du aldri greie det. Du vet du er helt avhengig av medisisnene dine.Har mer tro på små endringer enn å gå så drastisk til verks at du sprekker og tar fullstendig av etterpå.Hei!Men jeg har lest om noe som heter Ulvehunger, og det får man av en del slike medisiner, da er det ikke så lett som vi andre tror.Da bør man kanskje bli tatt på alvor å få prøve andre medisinvarianter/tilskudd, slik at ikke en sykdom, fører til nye sykdommer.Det er faktisk ganske vanlig at mennesker på AP medisiner ikke blir forstått og tatt helt på alvor med sin ulvehunger.Men jeg er helt sikker på at i fremtiden vil man se annerledes på den "likegyldighet" mange pasienter med psykoselidelser opplever i forhold til de nye problemene overvekt fører med seg.Når man får blokkert sultreseptorer av medisiner, så tror jeg vel enhver av oss kunne fått samme problemer, uavhengig av selvdisiplin. 4 Siter
Annkarin Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Hei!Men jeg har lest om noe som heter Ulvehunger, og det får man av en del slike medisiner, da er det ikke så lett som vi andre tror.Da bør man kanskje bli tatt på alvor å få prøve andre medisinvarianter/tilskudd, slik at ikke en sykdom, fører til nye sykdommer.Det er faktisk ganske vanlig at mennesker på AP medisiner ikke blir forstått og tatt helt på alvor med sin ulvehunger.Men jeg er helt sikker på at i fremtiden vil man se annerledes på den "likegyldighet" mange pasienter med psykoselidelser opplever i forhold til de nye problemene overvekt fører med seg.Når man får blokkert sultreseptorer av medisiner, så tror jeg vel enhver av oss kunne fått samme problemer, uavhengig av selvdisiplin.WORD! 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Hei!Men jeg har lest om noe som heter Ulvehunger, og det får man av en del slike medisiner, da er det ikke så lett som vi andre tror.Da bør man kanskje bli tatt på alvor å få prøve andre medisinvarianter/tilskudd, slik at ikke en sykdom, fører til nye sykdommer.Det er faktisk ganske vanlig at mennesker på AP medisiner ikke blir forstått og tatt helt på alvor med sin ulvehunger.Men jeg er helt sikker på at i fremtiden vil man se annerledes på den "likegyldighet" mange pasienter med psykoselidelser opplever i forhold til de nye problemene overvekt fører med seg.Når man får blokkert sultreseptorer av medisiner, så tror jeg vel enhver av oss kunne fått samme problemer, uavhengig av selvdisiplin.Men jeg sier ikke noe sted at det er enkelt for Stjernestøv og jeg tror på at hun får ulvehunger av medisinene, men det finnes ikke noe alternativ for Stjernestøv nå og derfor må hun legge bort denne tanken helt. Å fokusere for mye på tablettene vil ikke hjelpe henne. Jeg husker innleggene til Stjernestøv sommeren 2014. Det er ikke noe alternativ. 0 Siter
Annkarin Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Det fins mange alternativ. Medisiner som ikke gir ulvehunger. 0 Siter
XbellaX Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Hei!Men jeg har lest om noe som heter Ulvehunger, og det får man av en del slike medisiner, da er det ikke så lett som vi andre tror.Da bør man kanskje bli tatt på alvor å få prøve andre medisinvarianter/tilskudd, slik at ikke en sykdom, fører til nye sykdommer.Det er faktisk ganske vanlig at mennesker på AP medisiner ikke blir forstått og tatt helt på alvor med sin ulvehunger.Men jeg er helt sikker på at i fremtiden vil man se annerledes på den "likegyldighet" mange pasienter med psykoselidelser opplever i forhold til de nye problemene overvekt fører med seg.Når man får blokkert sultreseptorer av medisiner, så tror jeg vel enhver av oss kunne fått samme problemer, uavhengig av selvdisiplin.Jeg ser ikke et eneste menneske som sier at det er enkelt å gå ned i vekt, hverken på eller uten medisiner. At AP gjør situasjonen langt verre er noe de aller fleste er klar over. Det "vi som ikke forstår" forsøker å gjøre er å oppmuntre Stjernestøv til å gjøre noe med det hun kan gjøre noe med -velge hvilke matvarer hun putter i seg, tenke små endringer over tid fremfor å hige etter et visst tall på vekten, endre på kostholdet sitt, - og ta medisin forandringene/ seponeringene med sin psykiater. 2 Siter
Nicklusheletida Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Det fins mange alternativ. Medisiner som ikke gir ulvehunger.Javel ? Om dette medfører riktighet, hadde jeg jaggu tatt det opp med hjelpeapparatet for lenge siden.Da høres det jo ut som en enkel sak da. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Men jeg sier ikke noe sted at det er enkelt for Stjernestøv og jeg tror på at hun får ulvehunger av medisinene, men det finnes ikke noe alternativ for Stjernestøv nå og derfor må hun legge bort denne tanken helt. Å fokusere for mye på tablettene vil ikke hjelpe henne. Jeg husker innleggene til Stjernestøv sommeren 2014. Det er ikke noe alternativ. Hei!Det virker som AnnKarin har erfaring med medisiner som gir mindre vektøkning og ulvehunger, jeg har ingen kompetanse på dette, men av det jeg leser fins det muligheter, og derfor kan jeg ikke forstå at det ikke må være bedre at hun kommer til en psykiater som ser den psykiske belastningen ulvehunger og sterk vektøkning medfører, og dermed forsøker andre alternativer som kanksje gjør sulten litt mindre og andre livstilsendringer mer mulig. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Jeg ser ikke et eneste menneske som sier at det er enkelt å gå ned i vekt, hverken på eller uten medisiner. At AP gjør situasjonen langt verre er noe de aller fleste er klar over. Det "vi som ikke forstår" forsøker å gjøre er å oppmuntre Stjernestøv til å gjøre noe med det hun kan gjøre noe med -velge hvilke matvarer hun putter i seg, tenke små endringer over tid fremfor å hige etter et visst tall på vekten, endre på kostholdet sitt, - og ta medisin forandringene/ seponeringene med sin psykiater.Hei!Men så er vi enige i mye.Det jeg bare har å legge til er at akkurat fordi noen medisiner er kjent for å gi mer ulvehunger, forstyrret metabolisme og påfølgende vektøkning, så mener jeg Stjernestøv kunne diskutere vektøkning, og sine problemer med en psykiater som tar henne på alvor. De fleste vet jo at det kan være en kamp for enkelte pasienter også å bli forstått på sorgen og de nye plagene som sterk vektøkning medfører, det fins psykiatere som er flinkere på å se også dette problemet, og derfor tenker jeg stjernestøv, om hun selv føler hun ikke blir hørt, kunne prøvd å diskutere dette med en annen lege/psykiater. prøve sette opp alternativer, prøve andre medisiner, for å se om det hjelper. jeg tror Stjernestøv vet at man må spise sunt og mosjonere, men jeg tror det ville være langt mer mulig for henne, mer på lik linje med andre som trenger å gå ned i vekt om ikke sultresptorer i hjernen i så stor grad blir blokkert av medisiner. 0 Siter
frosken Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 (endret) Det fins mange alternativ. Medisiner som ikke gir ulvehunger.Stjernestøv har prøv svært mange ulike preparater allerede. Endret 24. januar 2016 av frosken 0 Siter
frosken Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Hei!Men jeg har lest om noe som heter Ulvehunger, og det får man av en del slike medisiner, da er det ikke så lett som vi andre tror.Da bør man kanskje bli tatt på alvor å få prøve andre medisinvarianter/tilskudd, slik at ikke en sykdom, fører til nye sykdommer.Det er faktisk ganske vanlig at mennesker på AP medisiner ikke blir forstått og tatt helt på alvor med sin ulvehunger.Men jeg er helt sikker på at i fremtiden vil man se annerledes på den "likegyldighet" mange pasienter med psykoselidelser opplever i forhold til de nye problemene overvekt fører med seg.Når man får blokkert sultreseptorer av medisiner, så tror jeg vel enhver av oss kunne fått samme problemer, uavhengig av selvdisiplin.Det er stor faglig oppmerksomhet rettet mot dette problemet (og det at pasientgruppen har økt dødelighet), men man har ikke alltid så gode alternative løsninger. Dessverre ser det ut som om enkelte av de AP som er mest virksomme også er de med mest bivirkninger (inklusive vektøkning). 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 WORD!Hei!Jeg forstod ikke her hva du mente?takk for en evt oppklaring. 0 Siter
Annkarin Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Hei!Jeg forstod ikke her hva du mente?takk for en evt oppklaring.enig i dine ord 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.