Gå til innhold

p-piller for første gang

Anbefalte innlegg

Gjest Nyforelsket

Hei Mette!

Nå har jeg fått meg fast følge, og vil derfor begynne med P-piller. Helst Diane, da jeg har hørt at det også hjelper mot kviser.

Trenger jeg en gynekologisk undersøkelse for å få P-piller? Eller kan jeg bare gå til fastlegen og be om å få resept fra henne?

Håper på det siste, da dette er enklest. Liker ikke gyn. undersøkelser, og vil helst ikke gå flere ganger enn absolutt nødvendig.

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40970-p-piller-for-f%C3%B8rste-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fastlegen ordner det

Du går til fastlegen din Hvis hun føler det er nødvendig, tar hun en gyn-undersøkelse på deg der og da, du trenger ikke henvisning til gynekolog for dette.

Det er veldig greit å ha tatt en undersøkelse, så vet du at alt er ok. Det er over på få minutter!

Du kan ha med deg noen (venninne, kjæreste) til legen hvis du føler det er hyggeligere enn å gå alene. Legen foretar ingen undersøkelse hvis du ikke vil, men det blir dere enige om der.

Den nye pillen Yasmin hjelper også for noen mot uren hud, men det diskuterer du med legen din.

Hei på deg! Jeg måtte ikke ta gynekologisk undersøkelse da jeg begynte på p-pillen. Men legene anbefaler det. Du bør iallfall gå til gynekologisk undersøkelse etter å ha gått på pillen en stund. Selve undersøkelsen (som jeg grudde meg kjempe mye til) er fort gjort, ubehagelig, men bare vanlig rutine. Du kan jo be om henvisning til en kvinnelig gynekolog dersom fastlegen din skulle være en mann? Mange jenter føler iallfall at det er tryggere å gå til en kvinne......

Fastlegen din skriver resept på p-pillen og kan også foreta gynekologisk undersøkelse. Det sies at undersøkelsen bør foretas hvert tredje år, men som seksuelt aktiv er det tryggest å gå til undersøkelse hvert år.

Som sagt: undersøkelsen er gjort på en-to-tre - og det er ingenting å grue seg til :))

lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...