Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg håper på råd/veiledning fra gynekologen.

Har store smerter rundt og i skjedeåpningen. Jeg får jevnlig rifter og sår, huden sprekker og jeg har mye eksem i området rundt skjeden. Jeg klør mye, og klør meg til blods. 

Dette er så smertefullt at samlivet med min mann er vanskelig. Bruker Zylocain salve før og etter samleie.

Det er svært smertefullt å bruke bind og truseinnlegg. Jeg bruker bare tampong. Har prøvd kopp, men det blir mye smerter.

Jeg er svært hoven i området, mine indre kjønnslepper henger langt nedenfor skjedeåpningen. Undertøy og bukser gir gnagsår...

Det lukter ofte litt betent. Jeg vasker bare med vann. Barberer meg hver uke, med skjeggtrimmer, da det blir mer gnagsår om jeg har mye kjønnshår. Bruker ikke høvel.

Jeg er 40 år, bruker kobberspiral på 4 året, har to store barn (+15 år), går ca 29-39 dg mellom hver mens, og da varer gjerne mensen i 8-12  dager. Har prøvd kortisonsalve, fuktighetskrem, uten særlig hell. Problemet mitt har vart noen år nå.

Har gynekologen noen råd? Hva kan jeg vente meg? 

Jeg har time hos privat gynekolog om en mnd, lang ventetid! 

Anonymkode: 9466a...584

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409723-gynekologi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig å stille en diagnose uten å undersøke deg. Ut fra dine symptomer og din alder kan det være hudlidelsen ‘Lichen sclerosus’ som er en kronisk betennelsestilstand som kan være meget plagsom. Gynekologen vil sikkert ta en vevsprøve (biopsi), og det kan stille diagnosen. Hvis det er denne tilstand, er behandlingen en sterk kortisonbehandling. Den salve du har forsøkt har sikkert vært en svak kortisonsalve, og den er ikke tilstrekkelig effektiv.

Vennlig hilsen Mette

Endret av Mette Moen, Gynekolog
feilskriving
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409723-gynekologi/#findComment-3675259
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...